وزیر علوم:

رتبه علمی ایران در جهان، نقشی در بهبود صنعت ندارد

زلفی گل گفت: جایگاه علمی کشور به رتبه پانزدهم جهان ارتقا پیدا کرد اما این رتبه تاثیری در بهبود شرایط صنعت کشور ندارد.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: جایگاه علمی کشور به رتبه پانزدهم جهان ارتقا پیدا کرد اما این رتبه تاثیری در بهبود شرایط صنعت کشور ندارد. با این وجود صنعت و شرکت‌های دانش بنیان ما تاکنون محصولات کاربردی و باکیفیتی را تولید کرده اند.

وزیر علوم درباره علت نقش کمرنگ دانشگاه‌ها در تحقیقات کاربردی و صنعت افزود: تاکنون بسترسازی لازم برای تحقیقات کاربردی مناسب نبوده است و با ایجاد نظام ایده‌ها، نیاز‌ها و همچنین پیش بینی در لایحه بودجه؛ امیدواریم از سال آینده با تشکیل صندوق علوم، تحقیقات و فناوری این نقص کاهش پیدا کند.

او افزود: با تشکیل این صندوق، حمایت‌های خوبی از تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای خواهد شد تا شاهد رشد علم و صنعت در کنار یکدیگر باشیم.

وزیر علوم درباره مطابقت پایان نامه‌های دانشگاهی با نیاز‌های کشور گفت: ما برای ارتباط برقرار کردن تحقیقات دانشگاهی و پایان نامه‌های ارشد و دکتری، سیستم منسجمی نداریم. طراحی و اجرای نظام ایده‌ها و نیاز‌ها کمک می‌کند نیاز‌های صنایع خصوصی و دولتی در معرض دید دانشجویان، استادان و پژوهشگران قرار بگیرد.

زلفی گل ادامه داد: البته هدف ما کم ارزش جلوه دادن مقاله‌ها و رساله‌های در مسیر تولید علم نیست؛ بلکه این مقاله‌ها جایگاه خاص خود را دارند و ما هم از آن‌ها حمایت می‌کنیم؛ اما با این نظام جدید می‌توانند به ادامه فعالیت ترغیب شوند و بیشتر مقاله‌ها به سمت رفع نیاز‌های کشور حرکت کنند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۳:۰۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تا زمانی که دانشگاه اسلامی نشود و یکی از اسلامی شدنش مردمی شدن است, نشود ؛ نمی توان گفت که برای ایران کاری کرده یا نه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
علمی که بدرد نخوره بود و نبودش فرقی نداره
منبعد فقط پایان نامه هایی باید مورد قبول باشه که وزارت صمت تائیدش کرده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
از نظر علمی رشد نکنید . هر رشدی مضر است چون فهم و فرهنگ می اورد . ما به خنگ ها و بیسواد ها و بدبخت ها برای پیشبرد اهدافمان نیازمندیم .