روسیه از پیمان آسمان‌های باز خارج شد

روسیه پس از گذراندن شش ماه مرحله پیش از خروج از پیمان آسمان‌های باز، امروز (شنبه) به صورت رسمی از این پیمان خارج شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد: فدراسیون روسیه پس از گذراندن مرحله شش ماهه امروز (شنبه) از پیمان آسمان‌های باز خارج شد و اجرای تعهدات خود در این توافقنامه را متوقف کرد.

از امروز هواپیما‌های نظامی روسیه نمی‌توانند پرواز‌های نظارتی در حریم هوایی کشور‌های عضو ناتو انجام دهند و همه اطلاعات مورد نیاز روسیه از ماهواره‌های این کشور در فضا بدست خواهد آمد.

تصمیم روسیه برای خروج از پیمان آسمان‌های باز، پس از خروج آمریکا از این پیمان در روز ۲۲ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ گرفته شد.


بیشتر بخوانید:


روسیه نیز پس از خروج آمریکا از این پیمان چند ماه تلاش کرد تا این کشور را برای بازگشت به آن ترغیب کرد، اما هیچ پاسخی دریافت نکرد و از شش ماه پیش مطابق شرایط این پیمان، مراحل برای خروج از آن را آغاز کرد.

کنستانتین گاوریلوف رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیتی و کنترل تسلیحات در وین در رابطه با خروج روسیه از پیمان آسمان‌های باز گفت: هم اکنون سرنوشت این پیمان در دست کشور‌های باقی مانده در آن است، اما پس از خروج آمریکا و از روسیه از آن، محدوده‌ای که پیمان، آن را دربر می‌گیرد چند برابر کاهش می‌یابد. خروج دو کشور از پیمان آسمان‌های باز، به نفع امنیت اروپا نیست.

پیمان آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است و پرواز هواپیما‌های نظارتی بر فراز مناطق کشور‌های عضو این معاهده را ممکن می‌کند. پیمان آسمان‌های باز در سال ۱۹۹۲ امضا شد و به یکی از اقدامات اعتمادساز در اروپا پس از جنگ سرد تبدیل شد. پیمان یاد شده از سال ۲۰۰۲ به اجرا درآمده است و به کشور‌های عضو اجازه می‌دهد تا آشکارا اطلاعات مربوط به نیرو‌ها و فعالیت‌های نظامی یکدیگر را جمع آوری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
ننگ بر روسیه خائن.
آخرین اخبار