خرید اقلام سبد یلدا چقدر هزینه دارد؟

در آستانه شب یلدا، هزینه تمام شده برای برگزاری شب چله را بررسی کردیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند ساعت تا بلندترین شب سال زمان باقی مانده و رفت و آمد در بازار برخی اقلام رونق گرفته است، هرچند برخی افراد به سبب گرانی چشمگیر نسبت به سال قبل تنها نظاره گر قیمت ها هستند.

هندوانه، انار، خشکبار و ماهی سمبل شب یلداست که امسال مسائل و موضوعات مختلف همچون خشکسالی، هزینه‌های بالای تولید و نوسانات نرخ ارز منجر به گرانی میوه و برخی انواع خشکبار شده و در نهایت کار را به جایی رسانده است که همانند سال‌های قبل هیجانی در بازار وجود نداشته باشد.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت میوه طی روزهای اخیر روند افزایشی در پیش گرفته به طوری که نرخ هر کیلو انار به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، خرمالو ۳۳ تا ۴۰ هزار تومان، هندوانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، کیوی ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان، پرتقال ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و سیب ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان رسیده که نسبت به هفته‌های قبل ۷ تا ۱۰ هزار تومان رشد داشته است. درحالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کردند که کمبودی در زمینه عرضه انار و هندوانه شب یلدا نداریم.

احمدی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل گرانی خشکبار گفت: از تابستان بارها مسئولان به واسطه خشکسالی هشدار کاهش تولید و گرانی را دادند.

او ادامه داد: بنابر آمار تولید پسته با کاهش ۶۰ درصدی نسبت به سال قبل از ۱۷۰ هزار تن به ۶۰ هزار تن رسیده که در نهایت ضعف در نظارت‌ها و سودجویی عوامل واسطه و دلال منجر به نابه سامانی بازار شده است.

احمدی گفت: علی رغم اُفت محسوس تولید پسته، مشکلی در تامین نیاز داخل وجود ندارد، اما تولید فندق و گردو کشور در حدی نیست که جوابگوی بازار داخل باشد، در حالی که واردات آن ممنوع است.

این پایان ماجرا نیست چرا که قیمت ماهی نسبت به ابتدای سال و مدت مشابه سال قبل جهش چشمگیری داشته است که هر یک از مسئولان دلایل خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا درباره آخرین جزئیات اقلام پرتقاضای شب یلدا  و حداقل قیمت سبد شب یلدا با خبر شویم:

حداکثر سود منطقی قیمت ماهی از مزرعه تا سفره ۱۵ درصد

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گرچه شرایط بازار ماهی نسبت به قبل ثبات پیدا کرده، اما افزایش قیمت ماهی در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده بود.

او ادامه داد: طی ماه‌های اخیر قیمت ماهی به یک باره ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشت، اما هم اکنون بازار به ثبات رسیده است.

یوسف خانی ادامه داد: با توجه به آنکه ماهی همانند انار و هندوانه جزو سنت ایرانی ها و سمبل شب یلداست، بنابراین احتمال نوسان جزئی قیمت دور از انتظار نیست.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی قزل آلا را عمده ماهی مصرفی خانوار اعلام کرد و گفت: با توجه به گرانی ماه‌های اخیر، تامین ماهی شب یلدا برای بسیاری از اقشار و دهک های جامعه مشکل است.

او قیمت کنونی هر کیلو قزل آلا را ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو شیر جنوب در عمده فروشی‌ها ۱۷۰ هزار تومان، شوریده ۱۳۰ هزار تومان، حلوا ۱۳۰ هزار تومان، آزاد پرورشی ۲۵ هزار تومان، سفید پرورشی ۴۵ هزار تومان و سالمون ۷۷ هزار تومان است که با احتساب حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد سود در خرده فروشی‌ها باید عرضه شود‌.

قیمت مرغ در شب یلدا تغییری ندارد

یوسف خانی درباره بازار مرغ گفت: با توجه به ازدیاد عرضه، قیمت مرغ همچنان زیر نرخ مصوب است. با اشباع بازار ناشی از افزایش تولید، هر کیلو مرغ با نرخ ۲۸ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

به گفته او، با ازدیاد تقاضا در شب یلدا احتمال سوء استفاده مرغدار از شرایط وجود دارد در نتیجه با نرخ بالاتری به دست مصرف کننده می‌رسد، اما در کل عرضه بالاتر از نرخ مصوب ۳۱ هزار تومان گرانفروشی است.

کمبودی در توزیع میوه شب یلدا نداریم

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به فراوانی تولید و تمهیدات لازم مبنی بر دپوی میوه توسط بخش خصوصی کمبودی در این بخش نداریم‌.

او قیمت هر کیلو انار دماوند را ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو انار ساوه ۱۰ تا ۱۸هزار تومان، انار شیراز ۱۵ تا ۲۸ هزار تومان، انار کوهستان ۲۲ تا ۳۵ هزار تومان، خرمالو شمال ۱۰ تا ۱۸هزار تومان، خرمالو شهریار ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، خرمالو کن ۲۰ تا ۳۰هزار تومان، هندوانه خطی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان، هندوانه دزفول ۳ تا ۶ هزار تومان، هندوانه محبوبی ۴ تا ۸ هزار تومان و هندوانه میناب ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان است.

کارگر ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو پرتقال با نرخ ۸ تا ۱۲ هزار تومان، سیب قرمز ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان، سیب زرد ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان، ازگیل ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، خرمالو شمال ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان و خرمالو کن ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در میدان مرکزی و با احتساب حداکثر ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها عرضه می شود.

قیاس قیمت میوه با سال قبل غیر منطقی است

‌مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  با توجه به شرایط اقلیمی، امسال شاهد فراوانی تولید محصولات جالیزی و باغی بودیم.

او ادامه داد: با وجود گرانی نهاده‌های تولید، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی بالاست و مقایسه قیمت با سال قبل منطقی نیست.

شادلو گفت: با وجود آنکه قیمت‌ها بر حسب تورم و مواد اولیه دستخوش نوسانات قرار گرفته است، از این رو انتظار می رود حلقه آخر که خرده فروشان هستند به سود منطقی خود قانع باشند و به بهانه یلدا قیمت را افزایش ندهند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران درباره بازار میوه شب یلدا گفت: با توجه به تنوع اقلیمی و تولید مناسب محصولات جالیزی و خانواده مرکبات پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بازار شب یلدا رخ ندهد.

اُفت محسوس تولید علت اصلی گرانی آجیل و خشکبار

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: قیمت آجیل و خشکبار در کشور به خاطر خشکسالی و اُفت  ۶۰ درصدی تولید به شدت افزایش یافته است.

او ادامه داد: هرسال در ایام شب یلدا و شب عید مصرف آجیل رواج پیدا می‌کند و توجه‌ها به این اقلام جلب می‌شود، اما ما زمانی که در فصل برداشت این محصولات بودیم درباره مشکلات و شرایط صنف صحبت کرده بودیم و همواره هشدار‌های لازم را داده بودیم.

احمدی گفت: مقدار تولید، عرضه و تقاضا و نرخ ارز تعیین کننده قیمت آجیل و خشکبار در کشور است چرا که برخی از این اقلام صادراتی و برخی دیگر را نیاز است وارد کنیم.

با یک حساب سرانگشتی و بررسی قیمت در سطح بازار مشخص شد که یک خانواده ۴ نفره برای خرید آجیل رقمی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان، خرید شیرینی ۵۰ تا ۷۸ هزار تومان، میوه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان و ماهی ۱۵۰ هزار تومان باید هزینه کنند که با این وجود قیمت سبد شب یلدا در حدود ۶۲۰ تا ۷۰۰ هزار تومان تمام می‌شود‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
شب یلدایمان راباکودکان یتیم تقسیم میکنیم هرچه درمنزل داریم خدابزرگه به حدتوانمان یتیمان نورچشم مایند
آخرین اخبار