تحریم‌ها لغو شود، ما نیز به تعهدات هسته‌ای براساس برجام عمل خواهیم کرد

در دور هفتم مذاکرات، بر سر دو سند "لغو تحریم‌ها" و "اقدامات هسته‌ای" به عنوان مبنای شروع دور هشتم از گفت‌وگو‌ها توافق شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،  دور هفتم مذاکرات وین در حالی به پایان رسید که طرفین گفت‌وگو توافق کردند تا پیش از شروع سال میلادی دور جدیدی از گفت‌وگو‌ها را در شهر وین برگزار کنند.

در دور هفتم، بر سر دو سند با عناوین "لغو تحریم‌ها" و "اقدامات هسته‌ای" به عنوان مبنای شروع دور هشتم از گفت‌وگو‌ها توافق شد.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه در تشریح دور هشتم مذاکرات وین به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پیگیری مذاکرات در دور هشتم به عنوان یک موضوع از طرف کشور ما در راستای تامین منافع ملی مطرح است، بنابراین با یک خواسته حداکثری برای تامین منافع ملی وارد مذاکرات خواهیم شد. تا کنون نیز در مذاکرات روند بسیار پیچید‌ه‌ای را طی کرده ایم و این روند در صورت لجاجت طرف غربی ادامه پیدا خواهد کرد.

مهمان‌پرست یادآور شد سابقه نخستین گفت‌وگو‌های هسته‌ای به خرداد ۸۲ بازمی‌گردد. در آن مذاکرات ایران برای اثبات حسن نیت به طرف‌های اروپایی ورود مواد هسته‌ای به سانتریفیوژ‌های خود را به حالت تعلیق درآورد، اما در طول تمام این سال‌ها با نقض تعهد‌های مکرر از طرف مقابل روبرو شد؛ این بار، اما صورت مسئله از طرف هیات ایرانی کاملا روشن است.

به گفته مهمان‌پرست تحریم‌ها باید لغو شود، پس از آن ما نیز به تعهدات هسته‌ای براساس برجام عمل خواهیم کرد، همانطور که پیش از این نیز به انجام آن متعهد بودیم. تیم مذاکره کننده جدید کشورمان نیز با تشخیص اهمیت دور جدید گفت‌وگو‌ها با تعداد بیشتر و در ابعاد وسیع تری از کارشناسان به مذاکرات اعزام شد تا بتواند نهاد‌ها و بخش‌هایی را که در موضوعات مختلف متاثر از تحریم‌ها هستند رهایی بخشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ایران را به وقت کشی در مذاکرات متهم می کند و با بیان اینکه آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم، اعلام می کند که ما نمی توانیم وضعیتی را تحمل کنیم که ایران در مذاکرات وقت کشی کند و در خانه سرعت برنامه هسته‌اای اش را افزایش دهد.

مهمان‌پرست، کشور‌های غربی را در دور جدید مذاکرات با دو مسئله مواجه می داند؛ از یک سو فکر اینکه تاخیر در مذاکرات منجر به افزایش فشار‌های اقتصادی بر ایران شده، در نتیجه انعطاف مذاکره کنندگان ما برای دادن امتیازات بیشتر می شود و از سوی دیگر از رسیدن ایران به نقطه غیرقابل بازگشت در دانش هسته ای ترس دارند؛ لذا گذشت زمان در مذاکرات می تواند تبعات سنگینی برای طرفین داشته باشد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: تقویت اقتصاد از طریق اصلاح ساختار‌های اقتصادی و اداری، کمک به بخش خصوصی و برداشتن موانع از سر راه تولید می تواند موضع ما را در مذاکرات تقویت کند و این دقیقا همان موضوعی است که کشور‌های غربی از طریق سیاست‌های فشار حداکثری و تحریم‌هایی که مبنای قانونی نداشته است سعی در امتیاز گیری از ایران دارند.

مهمان‌پرست معتقد است  این توافق سرانجام نهایی خواهد شد، اما تجربیات نشان می دهد که توافق در این نوع مذاکرات زمان بر است و ممکن است که در یک بازه زمانی ۶ ماهه تا یک سال این امر محقق شود، نشانه‌های یک توافق بزرگ باید در طول مذاکرات و در توافقات مرحله‌ای نمایان شود تا زمینه را برای توافق اصلی فراهم کند که زمان بر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
از داخل تحریم هستیم ملت رو سر کار گذاشتین دنبال یه لقمه نان هستیم اونم هرروز خدا یه قیمت یه بلایی سرمان میاورید اختلاسگر ودزد و...هر چی هست از درون هست برادر روحانی برادر جهنگیری دختر نعمت زاده ....
Iran (Islamic Republic of)
افسر بازنشسته ارتش
۱۱:۲۴ ۰۲ دی ۱۴۰۰
این که می‌گفتند تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیست و تحریم‌ها هیچ اثری بر زندگی مردم ندارد و هرچه هست از کوتاهی دولت و مجلس غیرخودی است و فلان و بهمان خیانت کردند و برجام مایه ننگ است و عهدنامه ترکمنچای دیگری است و آن را در مجلس انقلابی پاره کردند و به آتش کشیدند و... از این جنس حرف‌ها صرفا برای از میدان بدر کردن رقیب و دستیابی به قدرت و ثروت و... استفاده شد. با این اقدامات لجبازانه و منفعت جویانه کاری کردند که روز به روز زنجیر تحریم‌ها بر دست و پای منافع ملی و اقتصاد نیمه جان محکم‌تر شد تا جایی که ارزش و قدرت پول ملی را نزارتر و بی رمق‌تر نمود و مردم را به این روز انداخت که عن قریب برای حفظ جان خود و خانواده ممکن است به خوردن هم روی بیاورند.


به نظر می‌آید مافیای قدرت و ثروت در کشور دست به دست هم داده اند تا اجازه ندهند آب خوش از گلوی مردم ایران پایین برود. انگار مافیای قدرت واقعا به این تحلیل و برداشت انگلیسی شدیدا باور کرده اند که اگر میخواهی بر مردم ایران حکومت کنید باید آنان را گرسنه نگه دارید و دائما ذهن آنان را درگیر به دست آوردن یک لقمه نان بخورونمیر کنید تا نتوانند به نیاز‌های ثانویه و ارزشمندترین فکر کنند. کما اینکه هم اکنون هیچ کس در ایران جز به سیر کردن شکم زن و فرزندش فکر نمی‌کند و اگر راجع به کتاب و عرفان و دین و انسانیت و اخلاق و اندیشه و آزادی و سایر خوبی‌ها با اکثر مردم صحبت شود رغبت چندانی نشان نمی‌دهند و این‌ها را قصه می‌دانند. پس این گروه قدرت محور به هدف خود دست یافته اند. اما در کنار اینان مافیای ثروت نیز تلاش می‌کنند که تحریم‌ها برداشته نشود بلکه برعکس شدیدتر هم شود. صدقه سری همین تحریم‌ها بازار بی‌رقیب خودرو کلا به چنگ خودروسازان فرصت طلب داخلی افتاد. ده برابر دارند خودرو‌های بی کیفیت را به مردم می‌فروشند. اگر اجازه واردات خودرو می‌دادند و تحریم نبودیم چه کسی حاضر بود پراید را ۲۰ میلیون تومان بخرد؟ این در حالی است ده برابر بیشتر قالب می‌کنند و از آن طرف مردم ماه‌ها و سال‌ها باید در صف باشند تا این ارابه‌های مرگ را با قیمت‌های گزاف بخرند. نه تنها در بخش خودرو بلکه در سایر زمینه‌ها و بخش‌های اقتصادی نیز این وضعیت و مافیا حکمفرماست. فروش ارز با این قیمت گزاف و دریافت دلار‌های دولتی و رانتی و فروش آن‌ها در بازار و مافیای میوه و مافیای ملک و مافیای برنج و … این‌ها در این شرایط تحریم کاسبی‌های بی‌نظیری دارند که امکان ندارد به برداشتن تحریم‌ها رضایت دهند. این گروه‌ها در پشت شعار‌های قشنگ و دهن پرکن سنگر می‌گیرند و به نام دفاع از منافع هسته‌ای و دفاع از اقتصاد مقاومتی و دفاع از آرمان‌های انقلاب و از این دست حرف‌ها مخالفت‌های خود با برداشتن تحریم‌ها و احیای برجام را توجیه می‌کنند، ولی درواقع هدف اصلی آنان حفظ منافع اقتصادی و سیاسی و گروهی خودشان است. البته یک عده آدم ساده لوح امثال بنده که دل در گرو ارزش‌ها و انقلاب و دین و کشور دارند ممکن است این حرف‌ها را باور کنند و در پای منبر این کارشناسان کاسب مسلک سینه بزنند. اگرچه آنقدر آش شور شده است که دیگر ما سادگان هم ذوقی نشان نمی‌دهیم و صد البته کاسبان هم کم کم به این نتیجه رسیده‌اند حال که قدرت و ثروت در دستشان است چه نیازی به تایید و حمایت مردم دارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۲ دی ۱۴۰۰
ایکاش یشد میلیونها لایک مثبت میگذاشتم اولا باید درود بفرستم به افسر بادرک وشعور مودب ارتش دوم اینکه من چیزی بجز تائید فرمایشات شما ندارم ایکاش هرافرادی که درسایتها مراجعه میکنند وکامنت مخالف وموافق میگذارند لااقل شعور سیاسی هم داشته باشند من وقتی این کامنت شما افسر عزیز را میخواندم اینقدر راقب شدم که اگر ده صفحه هم بود بدون احساس خستگی تا پایان نقدمنصفانه ومودبانه شمارا میخواندم ولذت میبردم من واقعا تسلیم کامنت مودبانه وباسوادانه شماه هستم اردادتمند همه ارتشیان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
نظامی بازنشسته
۱۳:۴۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
ساده لوحی و بیسوادی است که مقاله روزنامه غرب گدا ابتکار عینا قرار کپی کردید و به خورد خواندگان محترم داده اید
مرگ بر غرب گدا و غربگرا ها (اصلاح طلبان خود تحقیر شده)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
پاسخ به 13:41
دوست عزیز بدجوری سوختی کپی کرده کاری خوبی هم کرده ولی منطقی نوشته وبرواب بریزجایی که سوخت کلا شماها حرف منطقتان مرگ بر گفتن هست چون سطح سواد شما زیر5ابتدایی هست پس مرگ برشرقگداهااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۲ دی ۱۴۰۰
کاربر 14:31

افراط و تفریط = عدم تعقل.. و تفکر.. و انواع خطا ها و اشتباهات کوچک و بزگ در نوع بشر است.

دوستان عزیزان

وحدت ، در عین کثرت
عامل سعادت کل بشریت است.

* و در نهایت

" اگر دین ندارید... ، آزاده باشید. "
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
دوستانی که منتقد کامنت افسر ارتش هستند بجای مرگ برگفتن ویا بجای اینکه بگویید کپی کردی منطقی کامنت بگذارید کسی که توهین میکنه نشان از بی عقلی وبیسوادی وبی منطقی طرف هست سواد دارید محترمانه جوابش را بدهید شماها بروید جوابش را باکپی کردن از دیگران بدهید وگرنه خاموش بیسوادها
آخرین اخبار