شاخص بورس به یک میلیون و هفتصد هزار واحد می‌رسد؟

صحبت‌های اشخاص در خصوص بورس مزایا و معایبی مانند چاقوی دولبه‌ای برای بازار سرمایه در پی خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ تعیین تارگت و یا هدف برای بازارهای مالی جزوی از سیاست های مدیریتی بازارهاست. در روزهای گذشته این موضوع طبق دفعات قبل توسط دولتمردان اعلام و این بار توسط رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان شده است.

او در این گفت و گو  تارگت یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را برای شاخص کل اعلام کرده است. قبل از آن نیز دیگر دولتمردان تارگت‌هایی را برای بورس مشخص کرده بودند و به نظر می رسد این موضوع، همان تاثیر روانی بر بازارهای مالی است. صعودی بودن بورس در روز گذشته و 5 درصد رشد نیز کم تاثیر درخصوص این موضوع نبوده است.

کوروش آسایش تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تارگت‌هایی که در یک سال اخیر برای بازار سرمایه اعلام شد، گفت: بازار سرمایه از ابتدای سال ۹۹ که دولت قبل مردم را با تبلیغات بسیار به سرمایه گذاری در بورس دعوت کرد، بازار سرمایه کانون توجه بخش بزرگی از جامعه قرار گرفت.


بیشتر بخوانید


او گفت: در این میان به جز کارشناسان و فعالان حرفه‌ای بازار، کارشناسان و کانال‌های با دریافت هزینه و یا به صورت رایگان به ارائه سیگنال و تارگت‌هایی برای نماد‌ها و شاخص‌ها پرداختند که در نهایت ریزش مرداد سال گذشته را مشاهده کردیم.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در ابتدا بسیاری از افراد ریزش مردادماه را، یک اصلاح می‌دانستند از جمله، رئیس دفتر رئیس جمهور وقت، واعظی، در ابتدای شهریور سال گذشته اعلام کرد که پایان اصلاح شاخص در محدوده بین یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد است که در نهایت شاخص کل تا محدوده کمتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد نیز افت کرد.

بورس مجددا در معرض حمایت دولت قرار گرفت

آسایش در خصوص صحبت‌های معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: در چند روز گذشته با اعلام فروش بخشی از سهام دولت در یک نماد بزرگ و قیمت گذاری یک شرکت دولتی، حمایت‌های دولت نسبت به بازار سرمایه چندین برابر شده است. در این میان معاون اقتصادی رئیس جمهور، نیز در یک گفت‌وگو به حمایت‌های دولت اشاره کرده و تارگت یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را برای شاخص کل اعلام کرده اند که بازار نیز با توجه به حمایت‌های عملی دولت به صحبت ایشان واکنش مثبت نشان داد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایا و معایب صحبت‌های رضایی در رابطه با وضعیت شاخص کل گفت: صحبت‌های یک شخص دولتی مزایا و معایبی برای بازار سرمایه در پی خواهد داشت و مانند شمشیر دولبه‌ای است که جنبه منفی آن تیز‌تر و برنده‌تر خواهد بود.

ارائه تارگت توسط افراد غیر متخصص تخلف است

او گفت: صحبت‌های رضایی نشان از آن دارد که دولت قصد حمایت از بازار سرمایه را دارد که این موضوع تاثیر خوبی بر بازار سرمایه دارد اما در صورت عدم اقدام عملی مانند، صحبت‌های واعظی، بازار واکنش مثبتی نشان نخواهد داد ولی به طور کلی، به  معاون اقتصاد ریاست جمهوری در جایگاه یک شخص دولتی مرتبه بالا، انتقاد وارد است چرا که، ارائه تارگت توسط یک شخص دولتی و غیر کارشناس در مسائل بورس، در صورت عدم تحقق آن، اعتماد را از بازار دور‌تر خواهد کرد و دولت باید نقش حمایت کننده را داشته باشد نه نقش تارگت دهنده.

آسایش در ادامه گفت: اگر از منظر سازمان بورس نیز به تارگت‌های معاون اقتصادی رئیس جمهور نگاهی کنیم به عنوان یک شخص غیر کارشناس بدون مجوز رسمی این اقدام می‌تواند تخلف باشد، چرا که همواره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه تارگت توسط افراد و کارشناسان در فضای مجازی و یا بدون مجوز مورد انتقاد بوده است.

شوک مثبت به بازار با اعلام تارگت های هدفمند

امیر عجمی تحلیل گر بازار سرمایه در خصوص تارگت‌ها و اظهار نظر‌های بورسی برخی از مسئولان گفت:به دلیل اینکه نمی توان به یک بازار پویا جهت داده و برای آن حد تعیین کرد، گاهی تارگت های اعلامی دولتمردان با مشکل مواجه می شود.دیگر عیوب این موضوع این است که، اگر بازار تا آن عددی که ذکر کردند رشد کند، باعث می‌شود در ناحیه ذکر شده شوک فروش عجیبی ایجاد شود اما حسن آن این است که به بازار شوک مثبتی وارد می‌شود و بازار به صورت موقت به ثبات می‌رسد که با این اطمینان تا شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد قطعا رشد خواهد کرد.

او گفت: واعظی گفته بود که شاخص تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد اصلاح خواهد داشت اما ریزش بازار به حدی قوی بود که آن محدوده هم تاب نیاورد و از آن زمان تا به حال شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مقاومت روانی مهمی را در ذهن فعالین بازار به یادگار گذاشته است.

تارگت بدون پشتوانه، جهتی به بازار نمی دهد

محمد جواد اصفهانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص تارگت‌ها و اظهار نظر‌های بورسی برخی از مسئولان گفت: اخیرا محسن رضایی سقف مقاومتی در محدوده ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا پایان سال برای رشد بورس پیش بینی کرده است. در صورتی که گفته او بدون پشتوانه و بررسی باشد هیچ تاثیری بر بازار سرمایه نخواهد داشت.

او گفت: در حال حاضر ما سهم‌های بسیار خوبی با ارزش بسیار بالایی داریم که حتی دلار هم کاهش پیدا کند فوق العاده ارزشمند هستند و از طرفی سهامی وجود دارد که ارزش خرید ندارند. پس نتیجه به این برمی گردد که دولتمردانی که راهکار‌هایی در توسعه بورس دارند باید صرفا دستوری نباشد و بدون پشتوانه، فرایند‌های اقتصادی و عملیاتی این امر امکانپذیر نیست.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار موجودی زنده و فرایندی تعاملی است که حتما به عوامل محیطی عکس العمل نشان می‌دهد. با دستور کلامی در بورس اتفاقی نمی‌افتد و بازار سرمایه به این امر حساس شده و باید دولتمردان دقت بیشتری به این امر داشته باشند؛ بنابراین باید عبارت‌های حساب شده و با پشتوانه عملی را به کار برند و این را بپذیرند که بازار‌های مالی دنیا با دستور و اما و اگر کار نمی‌کنند. هر چند حمایت دولت، فرایندی مفید است ولی باید پشتوانه عملیاتی خوبی داشته باشد و اعتماد مردم را بدست آورد.

گفتنی است؛ معایب اعلام تارگت های بورسی توسط برخی دولتمردان از فواید آن بیشتر است و اعلام تارگت بورسی توسط آنان می‌تواند شوک منفی بر بازار تحمیل کند و اعتماد  را بیش از این از بازار سرمایه سلب کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۵ دی ۱۴۰۰
سرمایه مردمو خوردن یبار دیگه مثبت میشه ؟؟ بخاطر اینک پول مردم برنگرده هی منفیش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۵ دی ۱۴۰۰
سرمایه مردمو خوردن یبار دیگه مثبت میشه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۵ دی ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۵ دی ۱۴۰۰
70 درصد بازار منفی شاخص فقط 2 هزار منفی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۵ دی ۱۴۰۰
۵۰درصد بازار مثبت شاخص40هزار واحد مثبت
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۵۷ ۰۵ دی ۱۴۰۰
بلندمدت توبانک سامان وبانک ملی بازمیکردیم کمتردردسرداشتیم چندساله سجامی شدیم سودسهام نمیدن یانمادمتوقف هست میگن بورس شفاف هست ونرخ ارزرادستکاری نکردیم یک ساعت مچی دیجیتال کاسیوصدهزارتومنی تودوماه شده ششصدهزارتومن.رانت کوله بررانمیبینید.
Iran (Islamic Republic of)
جانباز دفاع مقدس
۱۰:۵۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
شاخص بورس به یک میلیون و هفتصد هزار واحد می‌رسد؟
برای اینکه مردم را فریب بدن شاخص کل را دستکاری میکنند شنبه بیش از 300نماد منفی بسته شد ولی شاخص کل 26هزار واحد مثبت بود امروز یکشنبه هم تمام نمادها بجز چند سهم دولتی همه منفی معامله میشه و بازار سراسر قرمز شاخص کل فقظ 5هزار واحد منفی شده
آخرین اخبار