شیفت شب برای خانم‌ها آری یا خیر؟

به گفته‌ی رئیس جمهور انجام چند شیفت کار برای خانمی که می‌خواهد مادر و همسر باشد و حضور در ساعت شبانه در کارخانه، قابل‌قبول نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان،کاهش ساعت کاری و حذف شیفت شب برای خانم‌ها موضوعی است که از دهه‌ی گذشته بر سر زبان افتاد و نظرات موافق و مخالفی را به همراه داشت.

مخالفان معتقدند زنانی که چند شیفت کار می‌کنند به درآمد آن نیاز دارند و به انتخاب خود این کار را انجام می‌دهد و موافقان هم متفاوت بودن اکوسیستم زنان با مردان را مد نظر قرار می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری را گوشزد می‌کنند.

ساعت کاری شبانه برای بانوان قابل قبول نیست

سید ابراهیم رئیسی در آبان ماه سال جاری در دیدار با مردم استان سمنان گفت: شأن و منزلت بانوان باید رعایت شود؛ اینکه چند شیفت کار در کارخانه بگذاریم، برای خانمی که می‌خواهد مادر و همسر باشد و در ساعت شبانه در کارخانه بماند، قابل‌قبول نیست به هیچ عنوان نباید منزلت بانوان مخدوش شود.

به گفته‌ی رئیس جمهور اگر کار شیفتی در هر شرکت، اداره و یا سازمانی هست، نباید طوری برنامه‌ریزی شود که نسبت به بانوان بی‌توجهی صورت گیرد؛ هر خانمی به هر دلیلی نیازمند است و چرخ زندگی‌اش نمی‌چرخد و می‌خواهد برای کمک همسر، مادر یا خودش کاری داشته باشد؛ اما باید رعایت حال او انجام شود تا در این ساعات کنار فرزندان و همسرش باشد.

موضوع حفظ خانواده مهم است و حفظ اشتغال خانواده هم اهمیت دارد و برنامه‌ریزی و ساعات کاری در سازمان‌ها و ادارات به نحوی باشد که شأن و منزل بانوان رعایت شود.

ماده ۷۵ قانون کار

انجام کار‌های خطرناک، سخت و زیان‌آور و حمل بار بیش‌تر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی، برای کارگران زن ممنوع است. دستورالعمل و تعیین نوع و میزان این قبیل موارد با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

حداکثر میزان حمل بار برای زنان ٢٠ کیلو است و حمل و جابه جایی بار برای زنان در طول بارداری و همچنین ده هفته پس از زایمان ممنوع است.

شب کاری در قانون کار سال ١٣٣٧ برای زنان ممنوع شده بود، ولی قانون کار مصوب سال ۶٩ در این باره سکوت کرده است، و به نظر می‌رسد ممنوعیتی در این موضوع وجود نداشته باشد.

در مقررات بین المللی، کار در شب برای زنان به استثنای خدمات بهداشتی و رفاه عمومی ممنوع اعلام شده است.

شبکاری برای زنان جزو مشاغل سخت است

اکبر قربانی کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی گفت: جلوی کار شبانه خانم‌ها در شرکت‌ها گرفته شود.

به استناد و برداشت از ماده ۷۵ قانون کار انجام کار‌های خطرناک سخت و زیان‌آور برای خانم‌ها ممنوع است ساعت کاری که از ساعت ۷ شب تا ۷ صبح کار باشد سخت محسوب می‌شود.

برخی شرکت‌ها در حال پیاده کردن برده داری نوین هستند کار‌های نوبت شب و ۱۲ ساعته خلاف قانون است و سخت و زیان آور محسوب می‌شود، با این حال مواردی مشاهده شده که بعضی از شرکت‌ها از خانم‌ها در کار تولیدی حتی در شب استفاده می‌کنند اکوسیستم خانم‌ها اجازه نمی‌دهد که شبانه کار کنند.

ضعف در مجری قانون علت شبکاری زنان است وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظارت بر عدم اجرای قانون و سوء استفاده از آن است.

بانوانی که در کارگاه‌ها و شرکت‌ها ناچار به کار کردن در شیفت شب هستند و از آن رضایت ندارند می‌توانند این موضوع را به وزارت کار اطلاع دهند اگر ترس از دست دادن شغل خود را دارند به طور ناشناس به وزیر نامه بنویسند.


بیشتر بخوانید

آیا مرخصی شیر دهی برای خانم‌ها در بخش خصوصی هم الزام هست؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۵۳ ۱۷ دی ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
هزاران هزاران هزار البته که شیفت شب خارج از منزل برای بانوان جواب خردمندانه و عادلانه و خداپسندانه اش 100% خیر نه و قانونا و شرعا و عرفا و دینا و حقوق بشرا خیر و منکر و عیب دارد و مورد مقبول هیچ خردمند آزاده اندیش عادلی نیست . بانوان باید شب در منزلشان کنار فرزندان و شوهر و پدر و مادرشان و دیگر اعضای خانواده شان باشند مگر در مشاغلی خاص مانند شغل بسیار حساس پزشک و پرستاری زنان و زایمان و مواردی خیلی نادر و ضروری که نبودشان به علت نبود پزشک جایگزین و پرستار زن جایگزین دیگری باعث مرگ بیماری شود موظفند شب را بالای سر بیمارشان حضور داشته باشند برای نجات جان بیمارشان هرکاری از دستشان می آید باید برای رضای خداوند جل جلاله و وجدان کاریشان انجام دهند چرا که نجات جان انسانها از واجبات دینی حقوق بشرانه بشر دوستانه و جزو قسم نامه هر پزشک معالجی است به غیر از این امور شغلی حساس و در دیگر مشاغل زنان که باید در خدمت زنان باشند مانند پلیس زن که ضروری است و باید در شیفت شب در محل کارشان حضور داشته باشند در مشاغل دیگر که حضورشان در امور زنان نیست نیازی نیست که حضور داشته باشند مگر آن که شغلشان ایجاب کند که در خدمت امور زنان باید باشند اشکالی ندارد اون هم باید زنانی که مشاغلشان در خدمت امورات بانوان هستند به صورت شیفت شب کاری چرخشی باشد که اذیت و خسته نشوند و اضافه کاری هم بهشون تعلق گیرد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه و عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۷ دی ۱۴۰۰
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۷ دی ۱۴۰۰
همه میگن خیر اما پول اش که مجبور میشه آدم کار کنه
Singapore
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۷ دی ۱۴۰۰
از کی تا حالا خانمها تمام وقت و شبکار شدن!!!! ؟؟؟؟؟ نکنه اینم یک تبلیغ جدیدی باشه!!؟ ؟؟یک زن نهایتا میتونه نیمه وقت یا پاره وقت شاغل باشه غیر اون ظلم به خانواده ها خانواده میباشد. اونم در شرایطی که یه جورا خانم یا سرپرست یا تخصص در کاری باشد میتونه کمک حال جامعه گردد. امیدوارم خانمها هر جایی هستن زندگی با عزت و حتی کار نیمه وقت محترمی داشته باشن و حضورشان در داخل خانواده ملموس تر گردد تا در جامعه. تا هم از آسیب جامعه بدور باشند خانمها، و هم از آسیب خانواده ها مراقبت داشته باشن خانمها، این یک حق متقابلی نسبت بهم هستش که کمرنگ شدن یکی به دیگری آسیب میرسونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۷ دی ۱۴۰۰
اگه بگی زنها خونه بمونن میگن دوره این افکار گذشته باید پذیرفت که زن و مرد برابر هستن خب اگه واقعا طبق کشفیات دنیای مدرن زن و مرد برابر هستن چرا باید با شیفت شب زنها مخالف باشیم
اصلا چرا زنها به سربازی نمی رن
Canada
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۷ دی ۱۴۰۰
خانمهایی که سر پرست خانواده نیستند
بنفع شون است که پاره وقت کار کنند
وقت برای پیدا کردن همسر خواهند داشت و
موقعیت برای جوانان مرد بوحود میاید
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۰۸:۱۷ ۱۷ دی ۱۴۰۰
شیفت شب خطریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۷ دی ۱۴۰۰
متاسفانه بسیاری از دختران و زنان دارند در کارخانه ها کار میکنند با حقوق کم خب این خودش باعث فروپاشی زندگی هست کار اشکال نداره ولی وقتی مادران و ابنده سازان نتوانند نسل های بعدی رادتربیت کنند این یک مشکل اساسی هست دولت و مجلس باید طرحی جامع و کاملی ارایه دهند که اولا حضور خانما در مشاغل سخت ممنوع بشه به خصوص تو کارخانه ها دوم این اصلا شیفت شب نباید برای خانما وجود داشته باشه متاسفانه با حقوقی کمتر و متاسفانه هیچ گونه نظارتی هم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۷ دی ۱۴۰۰
مشکلات استحدام زنا هزار برابر استخدام مرداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۱۷ دی ۱۴۰۰
اگر قرار باشه شیفت شب واسه خانم ها حذف بشه باید حقوقش بهشون پرداخت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۱۷ دی ۱۴۰۰
به استثنای خدمات بهداشتی و رفاه عمومی یعنی شامل خانم هایی که در بیمارستان ها کار میکنن چه پرسنل پرستاری چه خدماتی نمیشه, و باز هم یک عده البته خیلی محدود میان جبهه میگیرن بر علیه این عزیزان .
ایشالا روزی برسه که همه از داشته ها مون لذت ببریم و بهترین زندگی رو داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۶ ۱۷ دی ۱۴۰۰
اگه سه شیفت کارنکنیم که با یه حقوق که شوهرم میگیره نمیشه زندکی کرد با این همه گرونی.قسط.اجاره خونه.حقوق کارگرارو زیاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
.
۰۳:۰۱ ۱۷ دی ۱۴۰۰
آیا برای پرستاران هم اجرا میشه که یک سوم ماه رو شیفت شب دارن پرستاری که تویه قرن ۲۱باهاش قرارداد۸۹روزه میبندن
آخرین اخبار