کره جنوبی و آمریکا پیش نویس اعلامیه پایان جنگ کره را امضا کردند

وزیر امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد که سئول و واشنگتن درباره متن بیانیه اعلام پایان جنگ کره به توافق رسیدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، چونگ اوی یونگ، وزیر امور خارجه کره جنوبی امروز  (چهارشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «کره جنوبی و آمریکا درباره متن پیش نویس اعلامیه پایان جنگ در شبه جزیره کره به توافق رسیده اند.»

وزیر امور خارجه کره جنوبی تصریح کرد که سئول رویکرد‌های متفاوتی را برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرات با کره شمالی در نظر می‌گیرد، اما هنوز متن پیش نویس بیانیه را با کره شمالی به اشتراک نگذاشته و هیچ پاسخی نیز از پیونگ یانگ از طریق مجاری دیپلماتیک چین دریافت نکرده است. این نخستین بار است که سئول به پیشرفت واضح در توضیح این بیانیه اشاره می‌کند.

در نوامبر ۲۰۲۱ وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد که سئول و واشنگتن در خصوص طرح کلی اعلامیه جنگ کره به توافق رسیده اند. به گفته وزیر خارجه کره جنوبی دو طرف درباره لزوم اعلام پایان جنگ به عنوان «اولین گام برای بازگشت کره شمالی به گفت‌وگو» موضع مشترکی داشتند.

در پایان ماه سپتامبر، مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، در یک نشست سطح بالا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و پیشنهاد کرد که پایان جنگ در شبه جزیره کره با حضور آمریکا و چین اعلام شود و این اعلام را کمکی به خلع سلاح هسته‌ای در منطقه عنوان کرد. در همان ماه، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، سئول را متهم کرد که در سیاست خود به «استاندارد‌های دوگانه»  پایبند بنوده و گفته های پیشین را عملی نکرده است.

شایان ذکر است، شبه جزیره کره کماکان در وضعیت جنگی قرار دارد. طرفین درگیر، یک قرارداد آتش بس را به امضا رسانده، اما هنوز به یک معاهده صلح نرسیده اند. این قرارداد از سوی فرماندهان کره شمالی و چین از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر به امضا رسید. کره شمالی از آن زمان تاکنون چندین پیشنهاد برای امضای پیمان صلح ارائه کرده است که همه آن‌ها از سوی آمریکا رد شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار