مرمت آب انبار تاریخی رسولیان با اجرای طرح خیرین میراث فرهنگی یزد

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از آغاز مرمت آب‌انبار تاریخی رسولیان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد - علی‌اصغر صمدیانی معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: آب‌انبار رسولیان واقع در محله گلچینان یزد، یکی از آثار ارزشمند این محله تاریخی است که از طریق طرح خیرین میراث فرهنگی و به همت خیر این محل مرمت می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: تعدد بنا‌های تاریخی استان و کمبود اعتبارات دولتی برای مرمت این بنا ها، منجر به اجرای طرحی از سوی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با عنوان خیرین میراث فرهنگی شده است.

صمدیانی گفت: در این طرح خیرین نسبت به مرمت آثار تاریخی اهتمام می‌کنند و نام خیر هر بنا در تابلوی معرفی آن ثبت می‌شود، اقدامی مشابه وقف میراث فرهنگی که در کتیبه‌ای از واقف یاد شده و در طول سالیان سال از او یاد می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: مرمت بنا‌های تاریخی امروزه فقط با جنبه حفاظت انجام نمی‌شود، بلکه هرکدام از این آثار با تغییر کاربری، زمینه اشتغال مردم و منفعت جامعه محلی را فراهم می‌کنند. آب‌انبار رسولیان نیز در آینده و پس از مرمت، تغییر کاربری داده و به‌عنوان فضایی فرهنگی برای توسعه و رشد گردشگری در محله تاریخی گلچینان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صمدیانی گفت: بافت محله گلچینان علاوه بر قدمت و برخورداری از ابنیه تاریخی، به بازار و اماکن تاریخی دیگری نیز نزدیک است و دسترسی خوبی به فضا‌های میراثی و گردشگری دارد.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به اینکه این آب‌انبار متعلق به دوران پهلوی است، گفت: مرمت دو بادگیر و اجرای سقف مخزن، نماسازی، محوطه‌سازی، ازاره چینی، بندکشی، اندود کاه‌گل ته‌کش و روکش دیوار‌ها از اقدامات مرمتی در این بنای تاریخی است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار