دستاوردهای پژوهشی محققان بیرجندی بر روی خط تولید

پس از ثبت اختراع دو مکمل آبیار و آبسار توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند این دو محصول به تولید انبوه رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند گفت: تحقیقات برای ثبت دو مکمل آبیاری بر روی ۱۵۶ نمونه گیاهی انجام شده است.

وی گفت: محلول مکمل آبیار برای گیاهان غیر مثمر همانند فضای سبز و مراتع کاربرد دارد، استفاده از این محصول در زمان آبیاری، بین ۱۵ تا ۴۰ درصد آب مورد نیاز گیاه را کم کرده و افزایش عملکرد بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خواهد داشت.

سعیدافخم الشعرا گفت: در حال حاضر دو کارگاه در مشهد و بیرجند مشغول تولید این محصول است که توان تولید ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰هزار لیتر را داراست.

وی گفت: این محصول بصورت نیمه صنعتی و انبوه تولید می‌شود و در تمام کشور قابلیت استفاده را دارد.

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند گفت: این محصول راهبردی برای اولین در داخل کشور تولید شده است.

سعیدافخم الشعرا گفت: بررسی‌های انجام شده بر روی این محصول نشان می‌دهد استفاده از مکمل آبسار در محصول یونجه می‌تواند تا ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد و تا ۲۵ درصد افزایش عملکرد را در محصول به ارمغان آورد.

به گفته وی تحقیقات اولیه برای این محصولات از سال ۸۹ تا ۹۶ انجام شد و از سال ۸۹ تست‌های مزارع را در خراسان جنوبی انجام دادیم و پنج پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه بیرجند با این عنوان و چهار پایان نامه در شهر‌های دیگر انجام شد؛ همچنین از دو رساله دکتری در کاشان و البرز نیز برای این محصول دفاع شده است.

سعید افخم‌الشعراء گفت: در سومین جشنواره علم و عمل این طرح به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و تأییدیه‌های مختلف را دریافت کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند می گوید: در شهرستان فردوس نیز برای نهال‌کاری درختان انار از این محصول کاملا دانش بنیان استفاده شده است و در پروژه بین المللی ترسیب کربن در حسین آباد غیناب و نیز در پروژه بین المللی منارید در استان یزد از این محصول استفاده شد و در محصولات زراعی و باغی و محصولات استان تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده است.

سعید افخم‌الشعراء گفت: محصول آبیار برای محصولات غیر زراعی و غیرمثمر مانند فضای سبز و نهال کاری در مراتع و ... استفاده می‌شود و تأکید بر کم آبیاری و رشد دارد و دیگر محصول تولیدی مکمل آبسال برای محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

وی گفت: علیرغم استفاده از مکمل آبسار در تمامی محصولات مثمر زراعی و باغی، اولین محصول اختصاصی برای زعفران را با فرمول‌های اختصاصی تولید کرده ایم و در آینده نیز برای هر محصول یک آبسار خاص را تولید خواهیم کرد که در محصولاتی همچون زرشک، عناب، پسته و انار کاربرد خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجندگفت: خط تولید این محصولات پس از طراحی بصورت اختصاصی برای تولید این محصول ساخته شد و قیمت این محصول با توجه به افزایش عملکرد ایجاد شده بسیار مقرون صرفه خواهد بود.

به گفته وی دستگاهی برای ایجاد کارگاه تولید این مکمل‌ها خریداری شده، که البته نیاز به خرید و تجهیز برخی دیگر از وسایل خط تولید است که با تامین اعتبار برای خرید باقی تجهیزات و اختصاص مکانی مناسب، نصب و راه اندازی کارگاه در مجموعه پردیس شوکت آباد به زودی انجام می‌شود.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.