حق طلاق چیست؟

حق طلاق به دست مرد است، اما مرد می‌تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر شخص دیگری وکالت دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان _ بر طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی و شرع، حق طلاق به دست مرد است. اما مرد می‌تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر شخص دیگری وکالت دهد؛ و این توضیح ساده اصطلاح حق طلاق است.

اگر زوج (مرد) به زوجه (زن) وکالتنامه بلاعزل طلاق داده باشد حق طلاق مرد هنوز پابرجاست و شوهر هم می‌تواند برای طلاق از طرف مرد اقدام کند.

وکالت حق طلاق یا همان گرفتن حق طلاق به دو صورت است:

اول این که به صورت شرط ضمن عقد در سند نکاحیه نوشته شود (نمونه شرط وکالت طلاق ضمن عقد نکاح)

دوم این که زوج (مرد) به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کند و وکالت در طلاق به همسرش یا دیگری بدهد. اگر زوج خارج از کشور باشد می‌تواند به سفارت یا کنسولگری ایران مراجعه کند و حق طلاق را به هر کس که تمایل داشته باشد اعطا کند. اما مورد شایع این است که مرد به همسرش وکالت در طلاق می‌دهد. ولی همانطور که گفته شد زوج می‌تواند این وکالت طلاق را به هر کس که بخواهد فرضا پدرش، دوستش و یا همسرش واگذار کند.

وکالت طلاق بایستی حتما محضری باشد.

داشتن حق طلاق و گرفتن مهریه

آنچه که در حق طلاق برای زن اهمیت دارد حدود اختیارات است. به عنوان مثال مرد می‌تواند از سردفتر بخواهد که در وکالت قید کند طلاق در قبال بذل (بخشیدن) تمام مهریه باشد و یا نه می‌تواند وکالت در طلاق را با بذل هر مقدار از مهریه یا غیر آن قرار دهد؛ لذا در خصوص این پرسش که اگر حق طلاق با زن باشد مهریه تعلق می‌گیرد؟ باید گفت که بستگی به حدود اختیارات وکیل در وکالت زن در طلاق دارد.

وکالت برای طلاق اگر در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) شرط شده باشد، غیر قابل عزل از جانب مرد است و اگر اعطای وکالت در طلاق در دفترخانه داده شده باشد، می‌تواند بلا عزل و یا قابل عزل و یا مدت دار باشد که همه این موارد بستگی به مرد دارد که چه نوع وکالت در طلاقی بخواهد اعطا کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ازدواج ، طلاق ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۱۸ دی ۱۴۰۰
خداروشکر که اینجا حق طلاق با مرداست
Iran (Islamic Republic of)
مهندس م م
۱۳:۲۶ ۱۷ دی ۱۴۰۰
با این مهریه ها عملا حق طلاق با زن، 80 درصد طلاق تو شمال تهران از همینجا اومده
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۳:۱۴ ۱۷ دی ۱۴۰۰
با سلام این تغییر مرتب قانون و تبصره اضافه کردن باعث فرار از ازدواج میشه همه قانون بضرر مردهاست مرد ک نوکر نیست حقی داره زندگی بسیار مردها ویران شده و بدتر بچه ها هستند که سرگردان میشن
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۲:۵۳ ۱۷ دی ۱۴۰۰
اینهمه ما اینجا نوشتیم این قانون حق حبسو پیگیری کنید وردارن خداوکیل من هرروز چک میکنم دریغ از یه پیگیری.یه کاری کنید حداقل خدارو خوش بیاد.طرف7ساله داره مهریه نفقه میده زنشم خونه باباشه تا تمام مهریه پرداخت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۲:۰۲ ۱۷ دی ۱۴۰۰
مردهایی که خیانت میکنن وزن ارام وبا تواضع زندگی میکنن باید مجازات بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۰۱ ۱۷ دی ۱۴۰۰
ژنهایی که خیانت میکنند باید سرشون از گردن زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۷ دی ۱۴۰۰
کاش می نوشتید حق طلاق برای زن نامحدود وبا هر بهانه ای نیست بلکه 12 شرط است که مرد در عقد نامه آنها را امضا میکند ازجمله بیماری خطرناک غیر قابل درمان مرد ، دیوانه بودن مرد، محکومیت شوهر به مجازات ۵ سال حبس یا بیشتر، ابتلا زوج به اعتیاد مضر، غیبت و ترک زندگی ۶ ماه متوالی بدون عذر موجه ، مفقود الاثر شدن زوج به مدت ۶ ماه، بچه دار نشدن مرد پس از گشت ۵سال از زندگی مشترک کاش اینها را مینوشتید که باعث سوء تفاهم عده ای نشود
Iran (Islamic Republic of)
خزایی
۲۳:۴۱ ۱۶ دی ۱۴۰۰
ایا هیچ راهی برای باطل کردن حق طلاق نیست
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۵۳ ۱۶ دی ۱۴۰۰
زکییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی با این قوانین مندرآوردی سختگیرانه بدعت گذارانه در دین اسلام ناب محمدی ص که از دین اسلام ناب آمریکایی برخواسته می شود که برای ازدواج با دختران و زنان عقد دائمی قرار داده ایید و دامادها کمرشان می شکند زیر بار ازدواج کردن و باید مهریه های نجومی عندالمطالبه پرداخت نفقه های آنچنانی و شیربهای آنچنانی پرداخت کنند خرید جهزیه وگرفتن عقد و مراسم ازدواج آنچنانی تهیه مسکن جای خوب شهر خرید خودرو داشتن شغل پایدار و درآمدهای آنچنانی رو همه و همه رو بر دوش دامادهای قرار می دهید عمرا جوانان به طرف ازدواج بروند همگیشون از ازدواج فراری شدند رو آوردند به گناه و ازدواجهای سفید!!!! بشینیت که آمار ازدواج برود بالا و جمعیت رو به پیری نرود و آمار طلاق گرفتنها پایین بیاید و شور شادی نشاط امید در جامعه فراوان شود حا آره خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بشین بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا دلت خوشها ملت توی نون معیشتیشون موندند یکی می ناله از درد نداری یکی میگه خانم زدک چه خواهی . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۶ دی ۱۴۰۰
متاسفانه توی مراجع قضایی بیشتر حق به زن میدن
و به حرف مرد گوش نمیدن من سراغ دارم چه مردایی زندگیشون رو بخاطر این که فرزندشون روحیشون خراب نشه و زندگیشون نپاشه مجبور هستن با زنی زندگی کنن قیافه حق بجانب میگیره و مرد کلیه کار های بچه را انجام میدن از نظافت گرفته تا درس و مدرسه
کجا هستن قاضی ها که اینا رو ببینم فقط اشک تمساح ریختن این زنها را میبنن
به هر حال روز قیامت هست و خداوند بهترین قاضی هست
Iran (Islamic Republic of)
جوادی
۱۴:۵۲ ۱۷ دی ۱۴۰۰
سلام ...ای کاش اینجورکه شما میفرمایید بود قانون به نفع مردهاست اموالشون رو به نام خانوادشون انتقال میدن تقاضای طلاق طلاق میدن با ی درخاست اعسار همه مال و اموالشون رو دارن اون زن هست که با دست خالی وسالی ی سکه آواره میشه الهی اون قاضی که این چیزهارو میبینه وکاری انجام نمیده خیر از دنیا و آخرتش نبینه
Iran (Islamic Republic of)
مطالبه فراکسیون مردان
۱۶:۲۶ ۱۶ دی ۱۴۰۰
حق طلاق آقایون مشروط به پرداخت تمامی حقوق مالی زوجه است.
توجه داشته باشید که آقایونی که مهریه قبول میکنن در صورت ناتوانی در پرداخت مهریه عملا حق طلاق یکطرفه ندارن مگر اینکه اعسارشون اثبات بشه که در اون صورت هم تا زمانی که نتونن مبلغ پیش پرداخت رو پرداخت کنن حق طلاق یکطرفه ندارن و مجبورن نفقه همسرشون رو بپردازن.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۵۳ ۱۶ دی ۱۴۰۰
زکییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی با این قوانین مندرآوردی سختگیرانه بدعت گذارانه در دین اسلام ناب محمدی ص که از دین اسلام ناب آمریکایی برخواسته می شود که برای ازدواج با دختران و زنان عقد دائمی قرار داده ایید و دامادها کمرشان می شکند زیر بار ازدواج کردن و باید مهریه های نجومی عندالمطالبه پرداخت نفقه های آنچنانی و شیربهای آنچنانی پرداخت کنند خرید جهزیه وگرفتن عقد و مراسم ازدواج آنچنانی تهیه مسکن جای خوب شهر خرید خودرو داشتن شغل پایدار و درآمدهای آنچنانی رو همه و همه رو بر دوش دامادهای قرار می دهید عمرا جوانان به طرف ازدواج بروند همگیشون از ازدواج فراری شدند رو آوردند به گناه زنا و ازدواجهای زنا گونه سفید!!!! بشینیت که آمار ازدواج برود بالا و جمعیت رو به پیری نرود و آمار طلاق گرفتنها پایین بیاید و شور شادی نشاط امید در جامعه فراوان شود حا آره خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بشین بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا دلت خوشها ملت توی نون معیشتیشون موندند یکی می ناله از درد نداری یکی میگه خانم زدک چه خواهی . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
آخرین اخبار