ادغام ۲ ائتلاف احزاب سنی عراق/ درخواست برای ریاست مجدد الحلبوسی بر پارلمان

ائتلاف العزم و تقدم عراق در آستانه برگزاری نخستین جلسه پارلمان جدید این کشور، در یکدیگر ادغام شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان - ائتلاف العزم به ریاست خمیس الخنجر و ائتلاف تقدم به ریاست محمد الحلبوسی در آستانه جلسه پارلمان جدید عراق، در یکدیگر ادغام شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بر اساس توافق بین دو ائتلاف، محمد الحلبوسی، نامزد ریاست پارلمان می‌شود و الخنجر هم ریاست ائتلاف جدید را برعهده می‌گیرد.

الخنجر در بیانیه‌ی مشترکی که پس از نشست ۲ ائتلاف منتشر شد، از طرف‌های سیاسی در عراق خواست به این تصمیم احترام بگذارند و ریاست الحلبوسی بر پارلمان را بپذیرند.

ائتلاف تقدم به ریاست محمد الحلبوسی در انتخابات عراق که در در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) برگزار شد با کسب ۳۷ کرسی (از ۳۲۹ کرسی) بعد از جریان صدر با ۷۳ کرسی، رتبه دوم را به دست آورد.

ائتلاف العزم به ریاست خمیس الخنجر ۱۴ کرسی بدست آورد، اما رئیس این ائتلاف دسامبر گذشته اعلام کرد که سایر گروه‌های سنی به این ائتلاف خواهند پیوست لذا کرسی‌های آن به ۳۴ خواهد رسید.

قرار است که پارلمان عراق امروز (یکشنبه) نخستین جلسه خود را برگزار کنند و اعضای پارلمان در این جلسه سوگند نامه را ادا کرده و همچنین مسیر برای نامزدی رئیس پارلمان و دو معاون وی هموار شود.

دادگاه عالی فدرال عراق پس از بررسی درخواست‌ها برای بازشماری آرا، نتایج انتخابات را در روز‌های پایانی دسامبر گذشته تایید کرد و درخواست هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح را مبنی بر ابطال نتایج به خاطر تقلب رد کرد.

تایید نهایی نتایج انتخابات عراق بعد از تنش‌های در این کشور صورت گرفت، زیرا جریان‌ها و گروه‌های شیعی به آن اعتراض کردند و درخواست‌هایی برای بازشماری آرای صندوق‌ها در برخی حوزه‌های رأی گیری به کمیسیون عالی انتخابات ارسال کرده بودند.

از سال ۲۰۰۶ در عراق رسم بر این است بدون توجه به تعداد کرسی‌هایی که هر جزء کسب می‌کند، شیعیان منصب نخست وزیری، سنی‌ها منصب ریاست پارلمان و همچنین کرد‌ها منصب ریاست جمهوری را بدست می‌آوردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار