ارسال «طرح الزام دولت به پاسخگویی به تذکرات نمایندگان» به مجمع تشخیص

نمایندگان مجلس طرح الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان - در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد ایرادات شورای نگهبان به طرح دو فوریتی اصلاح ماده (۲۰۶) قانون آئین نامه داخلی مجلس (طرح الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

کمیسیون آیین نامه و نمایندگان مجلس بر مصوبه قبلی خود اصرار کرده و نمایندگان با ۱۷۳رای موافق این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کردند.

در صورت تایید این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، «سامانه قانون گذاری و نظارت» برای ثبت تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به مسوولان اجرایی ایجاد شده و پاسخ وزرا به تذکرات نمایندگان نیز در این سامانه ثبت شده و برای عموم مردم منتشر می‌شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس در توضیح این موضوع گفت: ایراد شورای نگهبان این است که «الزام مخاطبان تذکر به ارائه پاسخ، مغایر صلاحیت‌ها و اختیارات مجلس شورای اسلامی مصرح در قانون اساسی شناخته شد»، اما کمیسیون بر مصوبه مجلس اصرار کرد. بر این اساس با تصویب و اصرار مجلس، این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود.

ماده واحده این طرح بدین شرح است:

ماده ۲۰۶- در کلیه مواردی که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسی، از رئیس‌جمهور یا وزیر درباره یکی از وظایف آنان حق سؤال دارند، می‏توانند درخصوص موضوع مورد نظر به رئیس‌جمهور و وزیر مسئول از طریق سامانه قانون گذاری و نظارت تذکر دهند.
هیأت رئیسه خلاصه تذکر را در جلسه علنی مجلس قرائت و متن کامل تذکر را به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط ابلاغ می‏ نماید.

مخاطب تذکر موظف است پاسخ تذکر را حداکثر تا یک ماه و در مورد تذکراتی که به تشخیص هیأت رئیسه مجلس مهم و فوری است، فوراً در سامانه مذکور ثبت نماید. هیأت رئیسه مجلس تذکرات مهم و فوری به همراه پاسخ آن را بارعایت طبقه بندی مکاتبات، در سامانه رسمی مجلس شورای اسلامی برای عموم منتشر می‌کند.

تبصره- قبل از پایان هر جلسه علنی حداکثر پنج نفر از نمایندگان می‌توانند هر کدام به مدت دو دقیقه تذکر شفاهی دهند و در صورتی که متقاضیان بیش از پنج نفر باشند به قید قرعه تعیین می‌شوند. نمایندگان نمی‌توانند در مدت یک ماه بیش از یک بار تذکر شفاهی دو دقیقه‌ای فوق را بدهند و حق واگذاری به نماینده دیگر را ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار