همانطور که ترامپ از برجام خارج شد بایدن می‌تواند به برجام بازگردد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: همانطور که ترامپ از برجام خارج شد به همان طریق بایدن نیز می‌تواند به برجام بازگردد.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آمریکایی‌ها از طرفی از پیشرفت مذاکرات می‌گویند و از طرف دیگر گامی عملی در جهت مذاکرات لغو تحریم‌ها بر نمی‌دارند که این نشان از تناقض رفتاری آمریکایی‌ها دارد. دولت کنونی آمریکا از یک طرف منتقد رفتار دولت پیشین آمریکاست و دائم می‌گوید که خروج از برجام اشتباه بزرگی بوده، اما خود دولت بایدن گام موثری در رفع مشکل برنمی دارد.

به گفته ابوالفتح، تمام اقدامات در دست خود آمریکاست، زیرا همانطور که ترامپ از برجام خارج شد به همان طریق بایدن نیز می‌تواند به برجام بازگردد، چون رئیس جمهور قدرت صدور فرامین اجرایی را دارد. هر چند که در مورد توافق نیز تعریف آمریکایی‌ها از مذاکره و پیشرفت با تعریف ایران متفاوت است.

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران روز دوشنبه ۶ دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد. تمرکز مقامات ایرانی در این دور از مذاکرات بر لغو تحریم‌های آمریکا معطوف شده است. برخی مقامات اروپایی ضمن بیان احتمال دستیابی به توافق تا فوریه ۲۰۲۲ اعلام کردند که اختلافات بین طرف‌های مذاکره کننده و ایران در حال کاهش است.

اما حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان گفت: ما هنوز در مذاکرات وین شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی نیستیم به نحوی که به نظر نمی رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۲۱ ۲۹ دی ۱۴۰۰
آلزایمر داره؟!
برگرده امضاکرده تهش چیه یکی دیگه پاره می کنه؟!
همش بازی باقدرت خریدمان هست.
Germany
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۵ دی ۱۴۰۰
«کارگروه تدابیر اجرائی» برای اجرای دقیق و کامل تکالیف، تعهدات، و تضمین های آمریکا و اروپا چه تدابیری اندیشیده است؟
آمریکا در قرارداد آزاد سازی جاسوسان لانه جاسوسی، قرارداد سعدآباد و برجام رفتاری مشابه داشته که وابسته به دولت مستقر و ترکیب جناح بندی قدرت در سیاست داخلی این کشور نداشته است.
«نتیجه» «راست آزمایی» «رفع» «همه» «تحریم ها» می باید ملاک عمل ایران به تعهدات برجامی اش باشد. «باز بودن» مسیر اجرای پروتکل الحاقی باید به همان اندازه «آزاد بودن» مسیر استفاده از معاملات بانکی باشد. کدام طلبکاری برای رجعت اموال غارت شده یا معوقه خود، اجناس گران تولید شده خود را هم هدیه می دهد؟ چنین رفتاری از سوی ما است که غارتگران بین الملل را تشویق به عدم پایبندی به تکالیف و تعهدات خود می کند.
«تک قطب پنداری» آمریکا مشکل اصلی مذاکرات کنونی است. آنها تمام تلاش خود را می کنند تا حتی روی کاغذ، ایران از اجرای تعهدات برجامی خود، کمترین سود ممکن را ببرد. ایران باید مکانیزم اجرایی را روی کاغذ قبول کند که تعهد به تکالیف برجامی اش را منوط به «نتیجه» «راست آزمایی» «رفع» «همه» «تحریم ها» کند. بدیهی است ، آمریکا و شرکای اروپایی اش نمی توانند هم تحریم کنند و هم در ارزیابی نتیجه رفع آنها حق اظهار نظر داشته باشند. چنین امری، مانند این می شود که ایران راست آزمایی تعهدات و تکالیف برجامی اش را خود انجام دهد. جان کلام اینکه، ایران در توافق جدید، تنها به اندازه «نتیجه راست آزمایی رفع تحریم ها» متعهد به اجرای تعهدات برجامی اش می شود. آمریکا نمی تواند علنا چنین چیزی را منکر شود، هرچند که قصد و غرض اصلی آنها دقیقا چنین است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۴ دی ۱۴۰۰
توجه
پیام تمام مردم دنیا :

شماها (اسرائیل و آمریکا )
پاهاتون رو ..جمع کنید ، و
خرابکاری ها.. و اشغالگری ها.. و دخالت در همه امور کشورهای دنیا.. رو ، تمام کنید.

برگردید و برید به کشور و زندگی خودتون .



فقط همین!!


دنیا ، تشنه صلح و آرامش و زایندگی
آخرین اخبار