آخرین جزئیات از سفر تیم اقتصادی دولت به روسیه؛

از قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری آب شیرین کن های هسته ای تا خرید ۲۰۰ لوکوموتیو

روسیه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار واردات دارد که ایران برای به دست آوردن یک چهارم از این میزان در تلاش است.

باشگاه خبرنگاران جوانروز گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به همراه تیم همراه، به مدت دو روز برای دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر کرد.

این سفر که به عنوان اولین دیدار سیزدهمین رئیس جمهور ایران تلقی می شود. به انعقاد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری تامین آب شیرین کن های هسته ای، امضای قراردادهمکاری ۲۰ ساله، همکاری های نظامی و منطقه ای و در نهایت همکاری های مشترک برای ساخت پالایشگاه ها و سوئیفت مالی مشترک ختم خواهد شد.

روسیه با ۱۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار تجارت با کل دنیاست که ایران با سهم ۰.۳ درصدی تنها ۳ میلیارد دلار تجارت داشته و از این رقم ۸۰۰ میلیون دلار آن صادرات محصولات ایرانی به روسیه است.

نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: فائو اعلام کرده ایران علاوه بر تامین مواد غذایی خود می تواند اقلام مورد نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم تامین کند. این یعنی ما توان تولید و افزایش تجارت تا مرز ۱۰ میلیارد دلار را هم داریم به شرط اینکه ناوگان باری ما به روسیه نوسازی شود.

مقیمی عضو اتاق بازرگانی نیز با تایید این مطلب می گوید: برای حمل صیفی جات کانتینرهای یخچالی بروز دنیا را نیازمندیم، ما محصولات خوبی داریم که به خاطر فرسودگی ناوگان باری امکان به موقع رسیدن به مقاصدی مثل روسیه را ندارند.

خاندوزی وزیر اقتصاد که به همراه رئیس جمهور به این کشور رفته است، در تماسی تلفنی با رسانه ملی می گوید: قرارداد خرید دو هزار لوکوموتیو در سایه خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری را با مدیرعامل راه آهن دو کشور منعقد کرده ایم.

رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: حجم مبادلات این دو کشور در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود، که از این میزان سهم صادرات ایران یک میلیارد دلار بوده است.

سفیر ایران در روسیه گفت: حدود ۲۵۰ میلیارد دلار واردات روسیه است، که ایران در تلاش است، یک چهارم از این میزان را به دست آورد. روسیه به بندر چابهار برای کریدوری خود نیازمند است، که این نیازمندی فرصت چانه زنی اقتصادی ایجاد می‌کند.

جلالی گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه رویکرد‌های متفاوتی دارد از جمله این رویکرد‌ها انعقاد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری برای تامین آب شرین کن‌های هسته‌ای است.

طبق گفته جلالی بیشترین صادرات ما به کشور روسیه در حوزه محصولات کشاورزی و از طریق زمین است که در همین راستا بنا بر گفته وزیر اقتصاد جلساتی برای خرید ۲۰۰ لوکوموتیو با خط  راه آهن روسیه برگزار شد.

توافق در حوزه تامین مالی با روسیه 

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران روسیه گفت: یکی از موانعی که تجار ایرانی از آن رنج می‌برند مشکلات بانکی و انتقال پول است.

بر همین مبنا وزیر نفت از توافقاتی در حوزه تامین مالی خبر می‌دهد و می‌گوید در حوزه تامین منابع مالی برنامه‌ای از قبل تهیه و به طرف‌های تجاری روسیه تقدیم کرده ایم.

اوجی گفت: در بحث توسعه میادین گازی و نفتی در حوزه‌های پتروشیمی و پالایشی پروژه‌هایی تعریف کرده ایم که قرار است این پروژه‌ها در قالب کارگروه‌های مشترک به نتیجه برسد. در حوزه‌های انرژی، راه، نیرو، کشاورزی و انتقال تکنولوژی توافقاتی صورت گرفته است.

به گفته اوجی ایران دارای دومین ذخایر گازی جهان است و روسیه در برخی از دخایر گازی اول است، بنابراین دو کشور دارای ظرفیت در حوزه انرژی هستند و همچنین در توافقات اخیر اوپک پلاس، روسیه با ایران هم نظر بوده است.

صادرات LNG  از ایران به روسیه 

وزیر نفت گفت: ایران آمادگی برای تجارت گاز از روسیه به آذربایجان و سپس به ایران را دارد همچنین در رابطه با تبدیل گاز به LNG و بحث صادرات LNG تصمیماتی گرفته شد. در حوزه ساخت تجهیزات، انتقال میادین و حفاری چاه از توان شرکت‌های روسی استفاده خواهیم کرد.

 

سهم ایران از بازار‌های وارداتی روسه چه مقدار خواهد بود؟

 

سطح تبادلات تجاری فعلی ایران با روسیه حدود سه و نیم میلیارد دلار است و طبق آمار گمرک ارزش صادرات کالا‌های ایرانی به روسیه طی ۹ ماه امسال با رشد ۵۸ درصدی به رقم یک میلیارد دلار رسیده است.

روسیه علاوه بر موافقت با عضویت اخیر ایران در پیمان شانگ‌های با توافق تجارت آزاد ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نیز موافقت کرد و بعد از بحران کریمه روسیه مشتاق به همکاری با ایران شد.


بیشتر بخوانید 


در شش ماه گذشته تفاهم‌نامه‌های تجاری بین ایران و روسیه منعقد شده است. این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌هایی مانند زیرساخت‌ها، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، شیلات، ساخت نیروگاه‌های برق آبی، نفت و گاز و بوده است.

میزان قرارداد‌های تجاری بین ایران و روسیه که به مرحله امضا رسیده است به بیش از ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد، روسیه ۸۰۰ میلیارد تجارت با دنیا دارد و ایران با حجم سه میلیارد تجارت سهم ۰.۳ درصدی را به خود اختصاص داده است، اما به گفته مسئولان امکان رسیدن تجارت ایران با روسیه به میزان ۱۰ میلیارد دلار وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تقی
۰۰:۰۱ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
مگه ماخودمون لوکوموتیو تولید نمیکردیم؟
United States of America
آرش
۲۰:۳۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
اگر عملی کنید خیلی عالی میشه مخصوصا آب شیرین کن ها را البته یک یا دو عدد کفاف مملکت ایران را نمیده
Germany
ناشناس
۰۵:۱۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
دو هزار لکوموتیو؟؟؟
دویست دستگاه لکوموتیو قراره بخرن نه دو هزار تا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
200 تا یا 2000 تا مهم نیست اینها عدد روی کاغذ است و در اجرا معلوم خواهد شد که اصلا 200 تا هم هست یا نیست ! اگر نظرات این صفحه را بخوانید متوجه خواهید شد که اکثریت اصلا با روسیه و اقتصاد متکی به نفت و گاز و اسلحه آن آشنایی ندارند و نمی دانند که روسیه با آن وسعت و معادن و جنگلهای فراوان محتاج واردات لبنیات و سبزیجات و ....بسیاری از کالاهای مصرفی اش هست . از آنجایی که تولیدات عمده صنعتی روسیه توسط شرکت های دولتی روس و برای داخل آنکشور تولید می شود در اکثریت موارد از تکنولوژی روز به دور بوده و در بسیاری موارد مانند خودرو و هواپیما ی مسافر بری وابسته به قطعات غربی است . پاشنه آشیل روسیه صادرات گاز و نفت است که اگر کاهش یابد روسیه شدیدا به مشکل می خورد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
برو عینکت رو بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
آقایان بخش اصلی این قرارداد ها صحبت ها دریای خزره
بیشتر تجارت روسیه از غرب عبور میکنه و راه های زمینی ما از آذربایجان
را های خزر هم بسیار کم
اینا میخوان قطار یه تکه اش مونده کلی راه آهن راه ها رو درست کنن چهار تا قطار بروز بیارن
راه ها را درست کنن تجارت ما با روسیه حداقل چهار برابر میشه شک نکنید
افزایش تجارت ببینید قرارداد بیست پنج ساله چقدر تاثیر داشت الان در اوراسیا بیشتر صادرات ما چینه
کل واردات روسیه سیصد میلیارد دلاره سهم ما به عنوان یک دوست:یک میلیارد دلار!!! .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
قرار داد با روسیه فقط جنبه سیاسی آن برای ایران اهمیت دارد ولی جنبه اقتصادی این قرار داد به دلیل تکنولوژی سطح پایین آن به صرفه واقتصادی برای کشور نیست تکنولوژی روس‌ها نسبت به اروپا و آمریکا خیلی عقب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
روسیه در زمینه راه آهن بسیار قوی و پیشرفته هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
بازم قراردادباغارتگردوم روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۳۰ دی ۱۴۰۰
خدارو شکر این رییس جمهور به فکر مردمشه به جای اس ۴۰۰ دنبال منافع کشورشه و به جای اس۴۰۰ و سوخو ۳۵ ابشیرین کن و لوکوموتیو و ناوگان دریایی تجاری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
سوخو 35 و اس 400 نمی خره چون روسیه نمی فروشه والا سالهاست که بدنبال خرید آنها هستند
Pakistan
ناشناس
۲۳:۰۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
رابطه خوب با کشورای دیگه ضروريست ولی نباید اساس پیشرفت کشور بر این اساس باشه مگر نه روسیه با آمریکا هم هیچ فرقی نداره اگه وابستشون بشیم شاید برجامی جدید رخ بده امید وارم این طرح ها مفید واقع بشن به نفع مردم تموم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ع
۲۲:۴۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
آقایان اگر‌دولت‌قبلی بود‌بوق‌و‌کرنا‌ای‌دولت‌نمیگذارد‌داخل‌تولید‌بشه‌وارد‌مطکند‌حالا می ما نمی‌توانیم‌در‌داخل تولید‌کنیم‌این‌هم از دست‌ا ردهای‌دولت جدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
اولا ۲ هزار لوکوموتیو نیست ۲۰۰ تا کلا دوما قرار ۱۵ هزار میلیاردم نیست ۵ هزار میلیارده
Spain
ناشناس
۲۱:۵۰ ۳۰ دی ۱۴۰۰
ذوب آهن ایران، ماشین سازی‌های اراک و تبریز ووو تمام پروژه های روسیه بودند. غربی‌ها بعد از ۷۰ سال سلطه در ایران چه نفعی برای ایران داشتند؟ آینده ایران در آسیا است نه غرب. اسلحه فروشی به ایران مشکلات کشور را رفع نمیکنه. تاریخ صد سال گذشته ایران را بخوانید و بعد اضهار نضر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
لطفا اول املاتون را درست کنین و بعد در مورد مسائل مهم‌نظر بدین .طوطی وار حرفهایی را اون‌هم‌با اغلاط املایی نوشتین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
ماشین سازی تبریز بر اساس همکاری های فنی و اقتصادی بین ایران و چکسلواکی ساخته شده و روسیه هیچ نقشی نداشته و از لحاظ تکنولوژی و اقتصادی بودن تقریبا هیچ تولید صنعتی مزیت داری در روسیه نمی توان پیدا کرد که به درد ایران بخورد . روسیه بجز اسلحه و گاز و نفت و مقداری گندم کالای بدرد بخور دیگری برای صادرات ندارد و بقیه مایحتاج خود را وارد می کند حتی لبنیات و سزیجات و فلفل دلمه . لازمه یادآوری کنم که سیستم های ناوبری حتی موتورهای کم مصرف هواپیماهای مسافر بری روسیه مانند توپولوف و ... ساخت امریکاست و خودروهای ساخت روسیه اکثر با مشارکت فرانسه ساخته می شود و.....
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
ماشین سازی تبریز توسط چکسلواکی احداث شده نه روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
پول این چیزایی که از چین و روسیه میخان بخرین بدین جوانان تحصیلکرده براتون بهترشو میسازن
یقین داشته باشید
Poland
ناشناس
۱۷:۱۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
آقایون دوستان نمیدونم به چی قسمتون بدم که بهش اعتقادداشته باشید ولی خواهشا مثل نیروگاه هسته ای بوشهرنشه که نصف ایرانودادید آخرشم هیچی .دوستان مخالف غرب درودبرشما اما لطفا به مردم بدبخت ایران هم یه نگاه بکنید چرا اینقدربی رحمید ؟حاصل تمام این سالها شده تورم بدبختی و...وقتش نشده یه نگاه به برنامه هاتون بندازین ؟حاکمان عزیز مردم دقیقا ۲گروه شدن ۹۰ درصدبدبخت وفقیر۱۰درصدهم که تونازونعمت که دعاتون میکنن .اگه عامدا اینجوری کردین که بهتون تبریک میگم موفق شدین ؟ولی سوالم اینه قدرت وثروت چقدر لذت داره که ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
در همه دنیا کشورها بفکر منافع خودشونن، ایران هم با این قرادادها بفکر منافع کشوره، چرا که با این کار اروپا وآمریکا را برای احیای برجام تحت فشار قرار میده، و از طرفی تحریم ها کم اثر و بی اثر میشه، و وقتی غربیها تحریم هاشون بی اثر بشه، باید دست از تحریم بردارن، پس نتیجه میگیریم که الان بهترین سیاست همینه ..تجارت با شرق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
ایکاش اینطور بود که گفتی ولی نیست . این روسیه و چین هستند که با کارت ایران از غرب امتیاز می گیرن و سر بزنگاه که باید پشت ایران باشند خالی می کنند( دو دهه نیروگاه اتمی بوشهر را طول دادند سالها تحویل اس 300 ها را که ایران پولش را پرداخته بود کش دادند و....) و مسئولین ما این نامردی روس را بارها دیده اند ولی باز از خواب غفلت بیدار نشده اند . حکومت قدرتمند و عاقل آن حکومتی است که با همه از غرب تا شرق روابط داشته باشه و از از رقابت بین آنها بیشترین استفاده را برای رفاه و پیشرفت کشور و ملت ببره ولی این کاملا برعکس شده حکومت ما میدان را برای سوء استفاده شرق در مقابل غرب برای روسیه و چین مهیا ساخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
اینها همش حرفه روسیه وچین به فکر منافع کشور خودشونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۳۰ دی ۱۴۰۰
عزیزم هر کشوری دنبال منافع خودش است مگرروابط امریکا و اروپا با دیگر کشورها از سر خیر خواهی است ؟ ما هم دنبال روابطی اقتصادی هستیم که امریکا و غرب از ما دریغ کرده اند یا انتظار داشتی درها را به روی همه ببندیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۵:۴۳ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
اگه نظر میدی بی طرف باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
این قراردادهای بزرگ باچین وروسیه که موجب تحول دراقتصاد ایران وکاهش تورم وافزایش کیفیت زندگی مردم میشود، روی خطرناک دیگری هم دارد، چرا که با ادامه این وضعیت غربگرایان داخلی، و به ویژه سردمداران وعاشقان سینه چاک غرب ،یعنی حسن کلید وجوادتپل،، دچار استرس وعصبانیت زایدالوصفی خواهند شد که درنهایت منجر به انفاکتوس قلبی ورحلت انان ازاین دنیا خواهدشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
این قراردادهای بزرگ باچین وروسیه که موجب تحول دراقتصاد ایران وکاهش تورم وافزایش کیفیت زندگی مردم میشود، روی خطرناک دیگری هم دارد، چرا که با ادامه این وضعیت غربگرایان داخلی، و به ویژه سردمداران وعاشقان سینه چاک غرب ،یعنی حسن کلید وجوادتپل،، دچار استرس وعصبانیت زایدالوصفی خواهند شد که درنهایت منجر به انفاکتوس قلبی ورحلت انان ازاین دنیا خواهدشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
با این محصولات کشاورزی عقب افتاده بااین محصولات بی کیفیت داخل با این بانک های تورم زده با کدام ها میخوای صادرات کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
یا با روسیه وارد معامله نشید یا اول تحویل بگیرید بعد پولش بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
یا با روسیه وارد معامله نشید یا اول تحویل بگیرید بعد پولش بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۳۰ دی ۱۴۰۰
یا با روسیه وارد معامله نشید یا اول تحویل بگیرید بعد پولش بدید
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۴:۴۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
طبق معمول زیر سلطه ارباب ها روسیه و چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
همونجور که کارخانه تولید واکسن اسپوتنیک و داد؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۲۱:۵۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
سنگ بزرگ علامت نزدن است.اونم روس جماعت.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۲۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
چرا هنوز دلار؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
خیلی عالی هست امیدوارم که شرکتهای روسیه در انجام به موقع قراردادها بد قولی نکند. واقعا بد قولی یکی از نقاط منفی هست که به تجارت با شرکت‌های روسی ممکن هست پیش بیاید و دولت روسیه باید به شرکت‌ها این تذکر را بدهد که قراردادهای خود را به روز انجام دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۳۰ دی ۱۴۰۰
لوکوموتیو اراک کارایی ندارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
این لوکوموتیوها بخاطرداشتن سیستم سرمایشی وهمچنین استانداربودن با راه آهن روسیه برای صادرات درست میشه.. اراک فقط برای نیازهای داخلی کارایی داره
Iran (Islamic Republic of)
......
۱۳:۰۷ ۳۰ دی ۱۴۰۰
قراردادی که بستید فقط که نباید یک طرفه باشه به سود روسیه به ضرر ایران اون از قراردادتون با چین اینم از روسیه
Iran (Islamic Republic of)
......
۱۳:۰۷ ۳۰ دی ۱۴۰۰
قراردادی که بستید فقط که نباید یک طرفه باشه به سود روسیه به ضرر ایران اون از قراردادتون با چین اینم از روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
اون از ساخت نیروگاه اتمی که ایرانو ترکه کردن جون به لب کردن پول زور گرفتن ۳۰سال طول کشید.
آب شیرین کن ها احتمالاً طی پروسه ۴۰ ساله طول خواهد کشید به عمر ما قد نمیده کلاً روسیه برای ایران هیچ منافعی ایجاد نکرده .
دوستان رسیدند
دشمنان به دادمان برسید
Iran (Islamic Republic of)
محمد رسولی
۰۰:۱۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
بجای شیرین کردن اب دریا با ان همه هزینه وتولید نمک وضایعات هوای دریارا ۵۰تا ۷۰درصد اب دارد وضایعات هم ندارد وهزینهاش هم خیلی کمتر است واخیرا سازما انرژی هستهای یک نمونه ان را ساخته وداخلی است استفاده نمیکنید که ازهم خرج نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
ایران بهشت انرژی، معادن ، کشاورزی، ایجاد بزرگراه و خط ریلی استراتژیک و ویژه از خلیج فارس یه دریای خزر و حتی اتصال دریا به دریا و توان تامین یا حمل و نقل بیش از هشتاد درصد واردات روسیه و کشورهای بدون اقیانوس و آقائی و توسعه فرامدرن در منطقه است
فقط بزرگی و تدبیر میخواد
ایران مرکز جهان
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۲۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
حالا چرا هسته ای؟
چرا اصرار دارین حتما هسته ای باشه؟
من واقعا متوجه نمیشم ، کشور ما تمام مردم رو برده زیر فشار بخاطر این کلمه .
در صورتی که کشور ما استعداد اینو داره که پنل های خورشیدی نصب کنه.
من نمیگم ، از انرژی هسته ای دست بکشین ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۳۰ دی ۱۴۰۰
انرژی هسته ای خیلی ارزانتراز گاز وفسیلی تمام میشه. البته حرفهای غربیهارو میزنی که انرژی هسته ای بدردایران نمیخوره. کلی رادیو داروازهمین انرژی هسته ای بدست اوردیم. وبه کوری چشم غرب این ره ادامه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
عزیز اگه اطلاعی در مورد آب شیرین کن های هسته ای نداری اظهار نظر نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۳۰ دی ۱۴۰۰
از انرژی پاک و ارزان خورشیدی استفاده کنین
کی میگه انرژی هسته ای با اون زیرساخت‌ها ارزانه
Germany
فرزاد
۲۱:۴۷ ۳۰ دی ۱۴۰۰
نکنه باید با پنل خورشیدی رو هزاران متر مکعب آب رو شیرین سازی کنن.لطفا حرفهای بی بی سی و منوتو رو تکرار نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
چون مردم ما وقتی اسم هسته ای میاد تو مخ شون کردند یعنی بمب اتم متاسفانه.در حالی که انرژی هسته ای پایدار و پر قدرت و تاثیر گذار هست.یکی از نعمات خداوند به بشر هست برای پیشرفت و بهره وری و زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران،عبدالهی
۱۱:۵۶ ۳۰ دی ۱۴۰۰
فقط بنادر و سواحل دریای خزر آباد شوند و کشتی‌سازی های بزرگ در این سواحل جانمایی و ساخته شوند ،من بعنوان یک ایران دوست قول میدهم اگه ما شایستگی به خرج بدیم شاید تا چند سال دیگه تا پنجاه میلیارد دلار هم صادرات و واردات و ترانزیت از این دریا را داشته باشیم.با توجه به اینکه بهترین و کم هزینه ترین حمل و نقل بین دو کشور و کشورها همین ترانزیت دریایی است.
Iran (Islamic Republic of)
ایران دوست
۰۳:۴۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
اینکه بگوییم هسته نباشد و یا فسیلی اشتباه است .دوست من به مسائل سیاسی نگاه نکن.
هیچ کشوی دنبال۱۰۰درصد هسته ای ویا۱۰۰درصد فسیلی نیست.
حد تعادل بر اساس شرایط کشور و کم شدن وابستگی به یک سوخت است.
شما چرا اسرار بر حذف هسته ای داری.
ضمنا نیروگاه خورشیدی در ایران اقتصادی نیست هر وقت برق از کیلو واتی۷۰ تومان به۱۱سنت رسید شما بو دنبال برق خورشیدی.
البته حذف کامل تولید برق هورشیدی اشتباه است و طول عمر پایینی دارد.
اگه دوست داری برق خونتو خورشیدی کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
رسما مستعمره چین و روسیه شدیم
Germany
ناشناس
۰۱:۳۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
رسما یک قدرت جهانی در نگاه خیلی ها شدیم و باید بزودی حق وتو بگیریم شما هم فکرتو نوسازی کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
نه بابا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاروند
۱۱:۴۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
یکی از بهترین عوامل برای رشد و بالندگی و تجارت و ترانزیت بین ایران و روسیه داشتن ناوگان بزرگ تجاری دریایی در دریای کاسپین و ساخت چندین کشتیرانی در سواحل خزر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
خیلی هم عالی. فقط باید توصنعت گاز اشتراکی باقطر سرمایه گذاری کردچون تاهمین الانش هم قطر کلی گاز مشترک با ایران رو استخراج کرده وازتحریمهای ایران کمال استفاده رو داره میبره. خیلیها ازاین قراردادها عصبانی هستند گرچه علاج داره فقط اب معدنی. اونم با نیسان پر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۳۰ دی ۱۴۰۰
آمریکا برای اسراییل ۴۸ قطعنانه وتو کرده.۵۰ ساله هر سال ۳ و نیم میلیارد دلار کمک نظامی میده.بهترین و بروزترین تجهیزات نظامی جهان رو بهش میده همیشه هم ازش دفاع کرده جولان و بیت المقدس رو هم با زور بهش داده.روسیه برای ایران چیکار کرده؟صدرحمت به تعهد و وفای آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۳۰ دی ۱۴۰۰
کل مراوده اقتصادی ایران با روسیه ۳ میلیارد دلاره.اونوقت یهویی توی یه قرارداد ۵ برابر شده؟روسیه به هیچ عنوان تره خرد نمیکنه.از نیروگاه بوشهر تا اس ۳۰۰ و قطعنامه های شورای امنیت تا باز گذاشتن دست اسراییل در سوریه برای حمله به مدافعین حرم.از این کشور آبی برای ایران گرم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۳ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
لطفاً اول قرارداد را بخوانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
خرید لکومتیو بنجل و آتش زدن پول و ریختن به جیب روسیه مگر ایران لکومتیو نمی‌سازد که از روسیه بخرید بیخود نیست که در تحریم پشت ایران است جنس های بنجول را به ایران میفروشد این تفاهم یکسر سود به نفع روسیه است و غارت ثروت مردم بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
خرید لکومتیو بنجل و آتش زدن پول و ریختن به جیب روسیه مگر ایران لکومتیو نمی‌سازد که از روسیه بخرید بیخود نیست که در تحریم پشت ایران است جنس های بنجول را به ایران میفروشد این تفاهم یکسر سود به نفع روسیه است و غارت ثروت مردم بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۳۰ دی ۱۴۰۰
نباید به هیچ کشوری از جمله روسیه دلخوش بود.چرا روسیه؟نگرانی که وجود داره اینه که آیا دولت ها آینده دوتا کشور هم همین رویکرد همکاری دوطرفه دنبال کنن یا بزنن زیرش مخصوصا روسیه که فعالیت لابی های صهیریونیست اونجا زیاده و همه سیاسیونش هم اقتدار و ریکرد آقای پوتین رو ندارن.
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۴ ۳۰ دی ۱۴۰۰
افرین بر رئیسی مهر کشور استعمار زده شرقی را بر پیشانی نظام زد و پوتین خوشحال است که سوار ایران شده است و توحید انان را به چالش کشیده است به امید روزی که ضربه نهایی را بر پیکرتان وارد کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
کجای کاری؟ این BBC هست که سوارت شده و مزخرفاتش رو تو حلقت فرو کرده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۳۰ دی ۱۴۰۰
شماها دارید اب در هاون میکوبید تا مشکل با امریکا وغرب حل نشود هیچ کشوری نمیتواند با ایران داد ستد کند داد ستد های فعلی همش قاچاق انجام میشه یعنی هر چی ایران بفروشد ارزان ونسیه است وهرچی میخرد گران میخرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
این هم میشه دکل نفتی دوره که خورده میشه و صدای چند سال بعد درمیاد که دیگه فایده نداره( راستی از روحانی خبری نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
رویای تعبیر نشدنی بدست آوردن یک چهارم از 250 میلیارد دلار واردات روسیه ! آب شیرین کن 15 میلیارد دلار ! کشوری که پر از آب های شیرین است و رودخانه های فراوان دارد کجا تکنولوژی و مزیت ساخت آب شیرین کن دارد ؟دنیا کجا میره ما کجا ! لکوموتیو از روسیه (روسیه تکنولوژی های بروز و تجهیزات پیشرفته برای هواپیما و لکوموتیو ها و کامیون و خودرو هایش را از اروپا امریکا می گیرد ) ؟ آخه نادانی تا کی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
مگه با صادرات محصولات ایرانخودرو به این هدف صادراتی برسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
امیدواریم اینسری از اینور ببوم نیفتیم سری پیش برای برجام و غربیها تولید خودمون رو فلج و واردات از اونها کلید خورد حالا امیدوارم برای رو کم کنی غرب نمیرم با شرقیها دوباره تولید و استعدادهامون رو بسازیم و فقط بفکر واردات باشیم تا اینها فقط بیان تو قطعنامه ها بصورت شعاری ازما حمایت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
ارباب و دست نشانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۳۰ دی ۱۴۰۰
یعنی بعد از نیم قرن هنوز قطار نمیتونید بسازید ؟ پس چرا شاه رو مسخره میکردید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۳۰ دی ۱۴۰۰
نه اینکه اونجا خیلی سرده!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۰ ۳۰ دی ۱۴۰۰
تولید داخل پس چی ؟
اینا فقط شو بازی کردن بلدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
چیو داداین اینارو گرفتین؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
دولت برا خودش میره لوکوموتیو های روسی میخره درحالی که امکان تولیدش در داخل وجود داره ولی مردم حتما باید از خودروهای بی کیفیت داخلی با قیمت بالا استفاده کنند به مردم میرسه خروج ارز میشه دغدغه به خودشون میرسه مشکلی نداره
Italy
ناشناس
۰۹:۳۷ ۳۰ دی ۱۴۰۰
ما مردم ساده هستیم که می‌آییم می‌خونیم و میگیم باشه روسیه بدون چیزی بند کفش ایران هم نمی‌بندد و ساده تر ما کسانی هستن که این اخبار و آب و تاب میدن و میگن روسیه و چین پشت ایران هست ایران فقط یک کلام از مسلمانان ایغور حرف نزد چون چین با پشت دست میزد دهن ایران چرا ایران چیزی نگفت
Iran (Islamic Republic of)
ناااااااشنااااااااس
۰۹:۳۶ ۳۰ دی ۱۴۰۰
به همون اندازه که روسها در تامین واکسن و همچنین ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر با وفا بودند اینجا هم با وفا هستند مسئولان اقا فرمودند که گره کشور فقط به دست مردم و دانشمندان خودمون حل میشه چرا اینو نمیتونن یا نمیخوان بفهمن
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی کیا
۰۹:۲۴ ۳۰ دی ۱۴۰۰
دوستی با خاله خرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۳۰ دی ۱۴۰۰
دوستی با امریکا واروپا چطور!! خیلی مثل اینکه دوست داری ایران با هیچ کشوری قراردادنداشته باشه. ولی چاره ای نداری جزء قبول قرارداد. شما....... خوب میشناسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۳۰ دی ۱۴۰۰
بله خاله خرسه تویی که دیدت اینه .دشمن دانا به از نادان دوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۳۰ دی ۱۴۰۰
لطفا اصلاح کنید و بنویسید دوستی با روباه مکار دوستی با شغال دوستی با کفتار دوستی با منافق چند رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
وقعا خوب گفتید
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۹:۲۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
دیشب وزیر اقتصاد اعلام کردن که ۲۰۰۰ لوکوموتیو اشتباهه و دویست کولوموتیو قراردادش بسته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۳۰ دی ۱۴۰۰
کلا لوکوموتیر درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
سنگ بزرگ علامت نزدن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
نخیرهمون2000درسته. محض اطلاع.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
مگه صنایع نظامی ما ادعای خودکفایی ندارند ...خوب به صنایع نظامی واگذار کنید تا در یک دوره ۳ ساله اینا رو تولید کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
200 کولوموتیو؟ !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۳۰ دی ۱۴۰۰
اره دیگه تولید کننده داخلی لوکوموتیو روی دستش بماند
بعد شما برید از روسیه خرید کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
تولید کننده داخلی کلا باید همه چی رو دستش بمونه تا یاد بگیره با کیفیت تولید کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
تو مهندسی یا اونها این لوکوموتیوها فرق میکنه با مسافربری اینها به سردخانه مجهزهستندبرای صادرات کالاهای فاسد شدنی. یکخورده مطالعه هم بد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
در حالی که امکان تولید لوکوموتیو در اراک وجود دارد چرا از روس ها میخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
داداش مگه نمیدونی مستعمره روسیه و چین هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
واقعا متاسفم برای مسئولین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۳۰ دی ۱۴۰۰
خب باید چهار نفرم پشت پرده یک پولی ب جیب بزنند.یاد تهاتر پشم گوسفند با مغولها افتادم.کشوری ک عشایرش و دامدارش در بدترین شرایط تاریخ زندگی میکنند و پشم گوسفند رومجبورند به خاطر عدم خرید داخلی آتیش بزنند میاد و پشم وارد میکنند.چهل ساله داریم روز ب روز ب عقب برمیگردیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۳۰ دی ۱۴۰۰
امکان هست ولی شاسی و چرخ و شاید هم مونتاژه به اسم تولید ، ما که نه هیچ دولتی ندیدیم همت ساخت و تولید داخلی را و آخرش میگن ما که همه چی را تولید نمی کنیم بعضی قطعات تا ۹۹درصد از بیرون تهیه میشه والبته چرا داخل تولید نمی شود خیلی واضح عرض کنم رشوه و فساد خفه کرده ادارات را داداش دیگه تولید کنند و کار آفرین به غلط کردن می افته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
۱۵ میلیارد دلار قرارداد آب شیرین کن هسته ای؟؟قول میدم یا اصلا انجام نمیشه یا کل مبلغ قرارداد ۱۵۰۰ دلاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۳۰ دی ۱۴۰۰
دوست عزیز حدود ده برابر یک نیروگاه اتمی مدرن : روسها از ما پول گرفتند که نیروگاه نسل قدیم بوشهر رو بسازند هنوز هم تکمیل نشده. ولی ما عادت کردیم که چندین بار به چاهی که روسها کندن بیافتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
۲۵ساله روس‌ها تو نیروگاه بوشهر دارن کار می کنن و نتیجه اش شد هیچ با چه منطقی دوباره قرارداد تطویل المدت می‌بندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
آره نیروگاه بوشهر یادمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
اون زمان ایران تحریم بین المللی بود. یامیفهمی یاخودت رو زدی به حماری
آخرین اخبار