حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بی هزینه‌ترین طرح برای دولت است

دولت برای جبران کسری بودجه راه های مختلفی پیش رو دارد که می تواند به آن ورود کند، اما بی دردسرترین راه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - شبانی کارشناس رسانه در خراسان جنوبی می‌گوید: اولین نگرانی از حذف ارز۴۲۰۰ تومانی این است که شاهد نداشتن وفاق در تیم اقتصادی دولت و حضور افرادی با نظرات مختلف هستیم و نگرانیم که طرح به درستی اجرا نشود.

او می‌گوید: دومین نگرانی این است که چقدر تیم اقتصادی دولت و شخص رئیس جمهور به ابعاد طرح اشراف کافی دارند؛ آیا می‌توانند ابعاد مختلف طرح را تحلیل و تفسیر کنند یا به واسطه اینکه اطلاعاتی ندارند آن را به مسئولان اقتصادی واگذار می‌کنند که این ما را نگران می‌کند.

این کارشناس رسانه معتقد است: طرح‌های دیگری هم برای جبران کسری و افزایش بودجه دولت وجود دارد که بیشتر از این طرح می‌تواند برای دولت درآمد داشته باشد، اما دولت به سراغ آن‌ها نمی‌رود؛ زیرا باید با ثروتمندان جامعه روبرو شود که این کار برای اهالی سیاست، کار سخت و هزینه بری است.


بیشتر بخوانید


شبانی می‌گوید: دولت باید به جای گرانی حامل‌های انرژی و حذف ارز، باید ارزش پول ملی را بالا ببرد که برای این کار می‌تواند پول مالیات یا درآمد حاصل از حمل و نقل و معادن را در تولید سرمایه گذاری کند و یا با فعال کردن کریدور‌های بین المللی عرصه را برای تولید و سرمایه گذاری مهیا کند.

او گفت: در بودجه اخیر افزایش درآمد‌های مالیاتی خوبی داشتیم، اما بازهم می‌توان درآمد بیشتری از طریق مالیات عادلانه به دست آوریم، چرا باید از کارمند قبل از واریز حقوق مالیات گرفته شود ولی از تجار، کاسب، طلافروشان و دلالان سود‌های بورسی و حساب‌های راکد مالیات گرفته نشود؟

شبانی گفت: بالاترین هزینه کشور حقوق‌های پرداختی دولت است؛ دولت می تواند طی تفاهمی با کارمندانی که حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان دریافت می کنند، مقرر کند با توجه به شرایط اقتصادی تا سقف ۲۰ میلیون تومان پرداخت داشته باشد و بقیه حقوق را هرماه ذخیره کرده و یکسال بعد به آن‌ها تحویل دهد.

کارشناس رسانه در پایان گفت: دولت برای جبران کسری بودجه، اول باید راه‌های دیگر را امتحان کند و سپس سراغ ارز ۴۲۰۰ تومانی برود، زیرا حذف ارز در این وضعیت باعث می‌شود افراد مستضعف فقیرتر و افراد ثروتمند ثروتمندتر شوند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.