کاخ نیاوران در تسخیر انقلابیون + تصاویر

آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی هنگام تسخیر کاخ نیاوران توسط جوانان انقلابی، ریاست این کاخ را بر عهده گرفت و مشاهدات جالبی از گنجینه‌های آن دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سیدحسن سعادت مصطفوی سال ۱۳۱۵ در قائن به دنیا آمد و هنگامی که ۱۲ سال داشت ساکن تهران شد. او که عالِم‌زاده بود، در ۲۹ سالگی به درجه اجتهاد رسید، ازدواج کرد و ساکن محله نیاوران شد. او سال‌ها امام جماعت مسجد جامع نیاوران بود و همین محبوبیت و مقبولیت موجب شد وقتی جوانان انقلابی کاخ نیاوران را تسخیر کردند، جز به سرپرستی حجت‌الاسلام سعادت مصطفوی رضایت ندادند. اینگونه شد که شبانه، حکم ریاست کاخ از سوی امام و دفتر نخست‌وزیری بازرگان صادر شد. 

مصطفوی در این باره می‌گوید: ۶ سال سرپرستی کاخ را بر عهده داشتم و سعی کردم کاخ را سالم نگه دارم، به همین دلیل هر کسی را به داخل راه نمی‌دادم؛ حتی خودمان بیرون می‌خواستیم برویم می‌گفتیم دو مأمور ما را می‌گشت که چیزی از کاخ بیرون نرود. ما در اطراف کاخ محدوده‌ای تعیین کردیم و با آیت‌الله مهدوی کنی هماهنگ کردیم که هیچ کمیته‌ای نتواند به آنجا وارد شود. اول کامرانیه، اول مرز ما بود که ماشین‌ها را نگه می‌داشتند، اسلحه را می‌گرفتند و راهی‌شان می‌کردند و از آن طرف هم کاشانک آخر محدوده ما بود و سربازانی که داشتیم همه مسلح بودند و از نخست‌وزیری جواز اسلحه داشتیم. کاخ اسلحه زیادی داشت که هیچ کمیته‌ای نداشت، حتی جلیقه‌های ضدگلوله و سلاح‌های پیشرفته هم داشت که همه این‌ها را ما حفظ کردیم.


بیشتربخوانید


او پس از پیروزی انقلابی اسلامی، پیرامون گنجینه موجود در کاخ توضیح داده است: جدا از ۷۰۰ کیلو طلا، یک کشتی طلا در دفتر شاه بود که متعلق به ۶۰۰ سال پیش بود کلکسیون سکه‌های فرح بی‌نظیر بود که الان در بانک مرکزی نگهداری می‌شود، این سکه‌ها از ماقبل تاریخ، هزاره اول و دوم و همه سلطنت‌های مختلف را شامل می‌شد. یک تابلویی یهودی‌های صهیونیست به شاه هدیه داده بودند که برلیان بود، قیمتی نتوانستیم برای آن تعیین کنیم! زمانی که می‌خواستیم اینها را به بانک مرکزی یا جای دیگری تحویل دهیم،‌ می‌ترسیدم. خودم برای بار اول همراه گروه رفتم که در بانک مرکزی به زیرزمینی رفتم که تا چشم کار می‌کرد آیینه و شیشه و طلا، اقسام کلاه‌های سلطنتی، ‌تخت طاووس، قلیان‌های کار شده ناصرالدین شاه و جواهرات خانواده پهلوی، مدال‌های شاه، شمشیرها و قلاف‌ها نگهداری می‌شد.

کاخ نیاوران پس از تسخیر
کاخ نیاوران پس از تسخیر / عکاس: میشل ستبون

جمال شاه‌حسینی، از کارمندان بازنشسته کاخ نیاوران هم پیرامون تسخیر این مجموعه می‌گوید: روز ۲۲ بهمن دو تانک مقابل کاخ نیاوران ایستاده بود. با یکی از بچه‌های نیاوران (اکبر بشرویه) که بعدها شهید شد، آمدیم عکس‌های شاه را با تصاویر امام تعویض کردیم. گارد جاویدان شاهنشاهی هم به ما تیراندازی نکرد. بعدش که کاخ را تسخیر کردیم، گاردی‌ها می‌ترسیدند با لباس نظامی فرار کنند، به آن‌ها لباس شخصی دادیم تا بتوانند از کاخ خارج شوند. در سال ۱۳۶۵ درهای کاخ موزه نیاوران به روی عموم باز شد و اولین امین اموال کاخ هم احمد نیاورانی از کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد شد.

علی گرجی، از شاهدان عینی تسخیر کاخ نیاوران پیرامون این اتفاق می‌گوید: آن زمان ۱۶ سال داشتم و بعدها مسئول یگان حفاظت کاخ صاحبقرانیه شدم. ما آمار کاخ نیاوران را داشتیم و وقتی پرچم داخل کاخ افراشته نبود، یعنی شاه نیست. چند روز قبل از ۲۲ بهمن، گارد جاویدان با تانک جلوی کاخ مستقر شد اما روز ۲۲ بهمن، کاخ از اعضای درباره خالی بود و نیروهای گاردی هم از ما خواستند تا کمکشان کنیم و با لباس غیر نظامی فرار کنند. بعدش هم حاج آقا مصطفوی امام جماعت مسجد نیاوران با حکم امام، مسئول کاخ شد و تمام درها را بست تا چیزی غارت نشود.

در ادامه، برخی عکس‌های به‌جا مانده از روزهای نخستین انقلاب اسلامی در کاخ نیاوران را مرور می‌کنیم.

نصب تصویر حضرت امام در کاخ نیاوران

کارمندان کاخ نیاوران در روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۵۷ در کاخ نیاوران تهران، پرتره محمدرضاشاه را با تصویر امام خمینی جایگزین کردند / عکاس: آلن دژان


تلفن های طلا در کاخ نیاوران
یکی از تلفن‌های طلا در کاخ نیاوران در دستان حجت‌الاسلام سیدحسن سعادت مصطفوی / عکاس: الکس بویی

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Kuwait
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
خدا پدرشو بیامرزه که برد وگر نه امروز باید اسمی دیگر روی آقازادها میگذاشتیم مگر اینها ندوزدن اینها که عصا از کور هم می دزدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
آنقدر طلاجواهر با خودشون بردن که فقط یک قلم انگشتری جواهری را فرح پهلوی به زن صدام فروخت و کلی پول به جیب زد حرامش باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
پس دروغه که میگن شاه لعنت شده فلان مقدار طلا جواهر خارج کرده ظاهرا بیشتر پول نقد بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
هم پول هم طلا سندشم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
مگر کم دزدیده بود که منحصر به همین ها که در کاخ باشد شاه هرچه توانست از پول جواهر قبل از فرارش خالی کرد و هرچه هم توانست با خودش برد اونقدر جواهرات گران قیمت برده بود که دیگر نیاز به هم زدن ظاهر کاخ نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
با تسخیر این لانه فساد تمام فساد ها هم برچیده شد..چی شد؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مسلمانم
۱۲:۰۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ همیشه با فرعونیان و قارونیان که از گرده مردم برای خود جمع کردند شاهد انتقام بوده
لعنت خدا بر هرچی طاغوتی هست . و این وعده الهی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
چنین است رسم سرای درشت گهی پشت به زین و گهی زین به پشت
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۱:۴۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
مقایسه با نیم قرن پیش اشتباه است به فکر ساختن و آباد کردن کشور باشید نمونه اش خودروسازی ضعیف و عقب مانده و مافیایی و وابسته ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
خیلی هم خوب ..
الان چی داریم .. بهتره نگم برات ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
ای کاش پهلوی های نوکر بیگانه فقط اموال ملت ایران را می خوردند مشکل این جا بود که همگی از زن و مرد مشکل اخلاقی داشتند و فاسد بودند و نیز خفقانی که ایجاد کردند
و این در شان یک ملت با فرهنگ و با آبرو نبود و مردم دیگر نتوانستند این خفت را تحمل کنند
درود بر ملت بزرگوار ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
اینقدر روشنگری نکنید ما طاقت نداریم !!! رگ به رگ شد چشماون اینقدر از حرفهای دلنشین شما بغض کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
یه عده پیرزن پیرمرد آلبانی نشین و اپوزوسیونی اومدن دارن با اکانتای جعلی کامنت میذارن بابا جوابشونو ندین اینا ازین راه نون درمیارن بدبختا بذارین هرچی میخوان بگن خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
چشمات رو باز کن و واقع بین باش
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۱:۳۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
چن وقت پیش تلویزیون ایران مستندی درمورد البنی نشینا نشون میداد میگفت اینا خیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارن نه گوشی نه اینترنتی نه تلویزیونی دارن بعد تو اومدی میگی هر کی اینجا کامنت گزاشته از البانیه؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۳۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
این حرفها مال اون قدیمهاست // حالا یه کوچلو فرق کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
آره یه کوچولو که نه ، خیلی فرق کرده
مردم آزادی و استقلال خودشون را با دادن جان به دست آوردن و از دست حکومت وابسته ی سلطنتی و شاهنشاهی نجات پیدا کردند و به هیچ قیمتی مملکت خودشان را به تفاله های رژیم پس نخواهند داد
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۰:۳۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
معلوم نیست چقدر بردن و خوردند . گنجینه نیاوران میتواند پشتوانه مالی سنگین یک کشور باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
هم شاه مخلوع خورد و برد و هم خانواده اش و هم درباریهای هزار فامیل
نفرین ابدی ملت ایران هم بدرقه ی راهشان شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
ببین چقدر بردن که این ته مونده هاش این همه ست تازه داشتن در میرفتن اگر نه بیشتر میبردن الانم منتظر برگردن همینارو جارو کنن چیزی تهش نمونه ای شاه دزد
Iran (Islamic Republic of)
منصور مهراد
۰۴:۱۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
بهتره با یک روانپزشک مشورت کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
بعد تسخیر چه گلی به سر خودتون و مملکت و مردم زدید؟ بدون تعارف گفتم، عضو هیچ گروه و فرقه ای هم نیستم. لطفا جواب بدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
مزدورای ماهواره ای اینارو نمی گن:
1- ایران بعد از 200 سال مستقل شد. زمان شاه سفیر آمریکا نخست وزیر و وزرای حساس رو انتخاب می کرد. این اواخر سفیر آمریکا رئیس دانشگاه هم انتخاب می کرد.
2- آمریکا ارباب بود و ایران مستعمره. بیشتر از 50 هزار آمریکایی ایران رو اداره می کردن و از ایران حقوق های کلان می گرفتن. حقوق یه گروهبان آمریکایی از حقوق یه سرهنگ ایرانی بیشتر بود (به اعتراف تیمسار آذربرزین فرمانده نیروی هوایی در زمان شاه)
3- آمریکا روزی 6 میلیون بشکه از نفت ایران رو می برد. اون موقع جمعیت یک سوم حالا بود یعنی الان باید روزی 18 میلیون بشکه نفت می فروختیم حال اینکه الان با فروش روزی 1 میلیون بشکه مملکت اداره میشه.
4- زمان شاه 70 درصد مردم بیسواد بودن (طبق آمار سازمان ملل) اما الان 95 درصد مردم باسوادن.
5- زمان شاه 1 درصد دهات ایران برق داشتن اما الان 100 درصد برق دارن (دهی که برق نداشته یعنی مردمش یخچال و تلویزیون هم نداشتن اونوقت یه عده میگن زمان شاه مردم رفاه داشتن!!!!!)
5- یک درصد دهات ایران آب آشامیدنی بهداشتی و جاده و مدرسه و درمانگاه و تلفن داشتن.
6- سال 56 تعداد عناوین کتب منتشره در ایران حدود 500 عنوان بود اما الان از 60 هزار عنوان در سال بیشتره. از فرانسه هم بالاتر (آمار دقیق در ویکی پدیا هست)
7- زمان شاه صنایع نظامی ایران 3 چیز می ساخت 1-کلاه آهنی 2- فانسقه 3- یغلوی !! حتی سیم خاردار هم باید از خارج میامد. الان از توپ و تانک گرفته تا ناوشکن و زیردریایی و موشک کروز و موشک بالستیک در ایران طراحی و ساخته میشه (از صفر تا 100 چون تحریم هستیم و یه پیچ هم به ایران نمیدن)
8- زمان شاه آفتابه رو هم مونتاژ می کردیم (حسنعلی منصور گفته بود ایران لولهنگ هم نمیتونه بسازه) حالا از دستگاههای پیشرفته عکسبرداری MRI تا سرمته حفاری چاه نفت در ایران ساخته میشه (فقط چند شرکت در دنیا میتونن سرمته حفاری چاه نفت رو بسازن)
9- زمان شاه ایران 50 هزارنفر دانشجو داشت حالا 5 میلیون نفر
خسته شدم. این لیست ته نداره. از مدارس و دانشگاههای ساخته شده تا هزاران کیلومتر جاده و راه آهن و پل و غیره و پیروزی در جنگ 8 ساله غرب علیه ایران با دستان خالی. ولی اگر هیچکدام از این کارها انجام نشده بود بازم انقلاب ایران تحسین برانگیز و قابل ستایش بود چون استقلال ایران را احیا کرد. البته برای بعضی هیچ این چیزها مهم نیست. برای اونا فقط جوج مهمه. چون در زندگی یه هدف دارن و اونم جوج خوردنه!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
بعد تسخیر کلی پیشرفت داشتیم در پزشکی،دارویی،نانو،هوا فضا،سواد آموزی مردم،نیروی نظامی و... این همه پیشرفت داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
الان کجاست چرا در کاخ نیستند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
اون موقع یک شاه بود یک کاخ اما الان کلی شاه داریم و کلی کاخ . کاخ که سر جاش هیچ کلی کاخ دیگه هم ساخته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
جمع کن بینیم بابا. میخوای ماله بکشی درست بکش.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۷ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
پس چرا میگین شاه کلی از ایران سرمایه و پول برده؟چرا اینارو گذاشته؟چرا اینارو نبرده؟یه حرفایی بزنین که با عقل جور در بیاد.......از یه طرف میگین شاه کلی پول و سرمایه برده از یه طرف میگین این همه ثروت و عطیقه توو کاخ گذاشته.....والا من برم این موضوع رو واسه یه بچه ی 5 ساله تعریف کنم شاید اون بتونه اصل ماجرا رو واسم توضیح بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
چون وقت نکرد همه رو جارو کنه ببره داشت فرار میکرد ببین چقدر دزده در حال فرار هم کم نیاورد و با هواپیمایی که سرویساش از طلا بودن کلی اوراق و سند و چمدان های پر از طلا و جواهر بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
چون شماها باورتون نمیشه وقتی میگن ثروت افسانه ای از جیب مردم ! یعنی تازه این خرده ریزاشو گذاشتن در رفتن اگر پا میداد اینارم جارو میکردن الانم که میخوان برگردن40 سال چشمشون دنبال ایناست بالاخره پول حروم مزه کرده . بجاش سالیان سال اینا از جاش تکون نخورده جمهوری اسلامی ازش حراست کرده اگر اینجوری نبود همه ش رو فروخته بودن و تقسیم کرده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
کی میگه اینا همش خاطرات فردوست و زاهدی و اطرافیان شاه با کلی سند از خواب خرگوشی دربیایین
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۰:۱۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
هموطن گرامی
اگر هواپیمای اختصاصی شاه مخلوع که شاهین نام داشت و طلاکاری بود و جای بیشتری می داشت مطمئن باش زمین و زمان را هم می چاپیدن و می بردن ولی ۳۸۰ چمدان که که فرح بار زد هواپیما را سنگین کرده بود دیگه نتوانستن بیشتر ببرند
Spain
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
باشه چرا شاه و دار و دسته اش هیچی از این طلا ها رو با خودشون نبردن راحت میتونستن اونارو بردارن ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
الان برو ببین طلا و جواهرها کجاست
الکلی میگن بردیم بانک مرکزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
نتونستن وگرنه برده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
عزیز جان تا توانستند بردن اینا رو وقت نکردن ببرن شایدم فکر می کردن بر میگردن
آخرین اخبار