عملکرد مربیان خارجی تیم ملی فوتبال / اسکوچیچ در صدر

تیم ملی فوتبال کشورمان ۱۶ سرمربی خارجی داشته است که عملکرد این مربیان بررسی کردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - در تاریخ ۷۸ ساله فوتبال ملی ایران ۱۶ مربی خارجی روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی نشسته اند.

آلفرد گیبل (انگلیسی)، ادموند مایوفسکی (لهستانی)، ژوزف مساروش (مجارستان)، گئورگی سوچ (مجارستان)، زدراوکو رایکوف (یوگسلاوی سابق)، ایگور نتو (شوروی سابق)، دنی مک لنان (اسکاتلندی)، فرانک اوفارل (ایرلندی)، استانکو پاکله پوویچ (کرواسی)، والدیر ویرا (برزیل)، تومیسلاو ایویچ (کرواسی)، ادمار براگا (برزیل)، میروسلاو بلاژوویچ (کرواسی)، برانکو ایوانکوویچ (کرواسی) اریش روته مولر (آلمان) کارلوس کی روش (پرتغال)، مارک ویلموتس (بلژیکی) و دراگان اسکوچیچ (کرواسی)، مربیانی هستند که هدایت ملی پوشان ایران را بر عهده داشتند.

جیمز گیبل

آلفرد جیمز گیبل انگلیسی، نخستین مربی‌ای خارجی است که به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد. در دوره گیبل تیم ملی مسابقه‌ای را انجام نداد و طبق قرارداد این مربی در شهر‌های مختلف کلاس‌های آموزشی تشکیل می‌داد و به تعلیم بازیکنان می‌پرداخت. گیبل در مسابقات قهرمانی کشور در سال ۱۳۲۷ سرمربی تیم تهران بود و این تیم را قهرمان کشور کرد. این مربی انگلیسی در مردادماه ۱۳۲۷ و پس از پایان قرارداد ایران را ترک کرد.

ادموند مایوفسکی

فروردین ماه ۱۳۳۵ و در دوره دوم فدراسیون علی کنی، ادموند مایوفسکی اتریشی سرمربی تیم ملی شد و در چند مسابقه غیر رسمی هدایت ملی پوشان ایرانی را بر عهده داشت که مهمترین آن‌ها دیدار با تیم باشگاهی ویکتوریا برلین آلمان در تهران بود. این مربی که قرارداد هزار مارکی با فدراسیون فوتبال داشت به جز تیم ملی در شهر‌های مختلف نیز کلاس‌های آموزش فوتبال برگزار می‌کرد و در پایان قرارداد خود در سال ۱۳۳۶ ایران را ترک کرد. مایوفسکی بعد از ترک ایران سرمربی تیم ملی نروژ شد.

تیم ملی

جوزف مساروش

مساروش مجاری تا پیش از حضور در ایران تنها در تیم بشیکتاش ترکیه سرمربیگری کرده بود. مساروش از ۱۴ آذر ۳۶ تا ۲۸ آذر ۳۸ در ۶ بازی آمار ۳ برد، ۲ مساوی و یک باخت را روی نیمکت ایران ثبت کرد. او پس از خداحافظی با تیم ملی فوتبال ایران از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۵ در تیم فرانس واروش مجارستان سرمربیگری کرد و ۲ بار تیمش را به قهرمانی لیگ این کشور رساند.

گئورکی سوچ

در سال ۱۳۴۵ هدایت تیم ملی را عهده دار شد و با تیم ملی در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک به مدال نقره دست یافت. تیم تحت هدایت این مربی مجاری در خشن‌ترین تورنمنت فوتبال آسیا ۲ بار مغلوب برمه شد. سوچ در ۷ بازی ۴ برد و ۳ باخت به دست آورد و با تعویض مدیریت فدراسیون قرارداد او نیز مختومه شد.

زدراکو رایکوف

۵ بازی، ۴ برد و یک باخت آماری است که رایکوف از ۱۶ اسفند ۴۷ تا ۲۶ شهریور ۴۹ به عنوان سرمربی تیم ملی ایران ثبت کرد. این مربی یوگوسلاویایی تبار که تا پیش از سرمربیگری تیم ملی ایران در تیم‌های وویودینا و تاج (استقلال) سرمربیگری کرده بود به دنبال جدایی اش از تیم ملی کشورمان یک سال در سپاهان اصفهان حضور داشت و سپس از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ هدایت تیم الجزایر را برعهده گرفت و با این تیم نایب قهرمانی جام ملت‌های ۱۹۸۰ آفریقا را به دست آورد.

رایکوف

ایگور نتو (روسیه)

نتو روس از ۱۳ آبان ۴۹ تا ۱۹ شهریور ۵۰ در سه بازی سرمربی ایران بود که آمار ضعیف یک مساوی و ۲ باخت را به جا گذاشت. هافبک اسبق تیم ملی شوروی (روسیه) با آمار ۵۴ بازی و ۴ گل ملی و سابقه قهرمانی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و جام ملت‌های اروپا ۱۹۶۰، پیش از سرمربیگری تیم ملی ایران در تیم‌های اومونیا قبرس، شینیک یاروسلاوی و تیم ملی ایران (دستیار رایکوف) کار کرده بود.

دنی مک لنان

این مربی اسکاتلندی از ۲۷ دی ۵۲ تا ۱۲ شهریور ۵۳، ۲ بازی سرمربی تیم ملی بود که یک برد و یک باخت به دست آورد و خیلی زود از تیم ملی فوتبال کشورمان جدا شد.

فرانک اوفارل

بلافاصله پس از جدایی مک لنان از تیم ملی ایران، فرانک اوفارل ایرلندی جانشین او شد و در حالی که تنها ۹ بازی سرمربی تیم ملی بود و آمار هفت برد و ۲ باخت را به جا گذاشت توانست قهرمانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران، جام ملت‌های ۱۹۷۶ را به دست آورد و این تیم را به المپیک ۱۹۷۶ مونترئال کانادا برساند.

استانکو پاکله پوویچ

استانکو فقید، اولین سرمربی خارجی تیم ملی فوتبال ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. او از ۱۱ مهر ۷۳ تا ۷ اردیبهشت ۷۵ در ۴ بازی سرمربی تیم ملی بود و آمار یک برد، ۲ مساوی و یک باخت ثبت کرد.

استانکو

والدیر ویرا

ویرا در سه بازی تاریخی مراحل پلی آف مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه سرمربی ایران بود و پس از شکست مقابل ژاپن با ۲ تساوی مقابل استرالیا موفق شد تیم ملی کشورمان را پس از ۲۰ سال راهی جام جهانی کند.

میروسلاو بلاژوویچ

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران برای صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۰۲ تصمیم گرفتند با میروسلاو بلاژوویچ که کرواسی را در اولین حضورش به مقام سوم جام جهانی ۱۹۹۸ رسانده بود قرارداد امضاء کنند و به همین دلیل چیرو که سابقه حضور در تیم‌های ووی سوئیس، سیون سوئیس، تیم ملی سوئیس، لوزان سوئیس، ریجکا، دیناموزاگرب، گراس هاپرز سوئیس، پریستینا صربستان، نانت فرانسه، پائوک یونان، زاگرب و تیم ملی کرواسی را داشت ۴ اردیبهشت ۸۰ سرمربی تیم ملی ایران شد. با این وجود او در ۱۹ بازی‌ای که تا ۱۷ بهمن ۸۰ سرمربی تیم ملی کشورمان بود آمار ۱۰ برد، ۴ مساوی و ۵ باخت را ثبت کرد و در رساندن تیم ملی کشورمان به جام جهانی برای سومین دوره ناکام ماند.

برانکو ایوانکوویچ

محبوب‌ترین سرمربی فوتبال ایران که در زمان سرمربیگری بلاژوویچ در تیم ملی ایران مانند کرواسی به عنوان دستیار اول او فعالیت می‌کرد، پس از برکناری چیرو به عنوان جانشینش انتخاب شد. در دوره اول سرمربیگری اش در ایران که تا ۱۵ بهمن ۸۱ طول کشید. او همچنین رکوددار مربیگری در تیم ملی است. برانکو در ۵۴ بازی ملی ۳۳ برد، ۱۲ تساوی و ۹ شکست کسب کرد و صعود به جام جهانی ۲۰۰۶ و مقام سومی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ از افتخارات مهم کسب شده او بود.

اریش روته مولر

پس از برکناری علی دایی از سرمربیگری تیم ملی در نوروز ۸۸ اریش روته مولر آلمانی به عنوان دستیار او برای یک بازی دوستانه سرمربی شد. این پیرمرد ۷۴ ساله تا پیش از حضور در فوتبال ایران در تیم‌های بونر، کلن، هانزاروشتوک، تیم ملی آلمان (مربی) تیم ملی زیر ۲۰ سال آلمان کار کرد و پس از آن هم برای مدتی در استقلال تهران (مربی)، تیم ملی افغانستان و تیم ملی زیر ۲۳ سال افغانستان حضور یافت.

کارلوس کی روش

بادوام‌ترین سرمربی تاریخ تیم ملی فوتبال ایران این مرد پرتغالی است. کی روش فروردین ۹۰ با سابقه حضور در تیم‌های زیر ۲۰ سال پرتغال، پرتغال (۲ دوره) اسپورتینگ لیسبون، مترو استارز آمریکا، ناگویا گرامپوس ژاپن، تیم ملی امارات، تیم ملی آفریقای جنوبی، منچستریونایتد (۲دوره دستیار اول الکس فرگوسن) رئال مادرید اسپانیا به فوتبال ایران آمد و در طول حدود هشت سال حضور روی نیمکت این تیم با آمار ۱۰۰ بازی، ۶۰ برد، ۲۷ مساوی ۱۳ باخت به کار خود در تاریخ هشت بهمن ۹۷ پایان داد.

کی روش

مارک ویلموتس

پس از حدود دو سال دوری از سمت مربیگری در میدان‌های حرفه‌ای فوتبال؛ سرانجام در ۸ خرداد ۱۳۹۷ او رسما به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران منصوب و جانشین کارلوس کی‌روش شد. او وحید هاشمیان را به عنوان دستیار خود در تیم ملی ایران انتخاب کرد. در اولین بازی خود روی نیمکت تیم ملی ایران به عنوان سرمربی، در وزشگاه آزادی در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی سوریه رفت که این بازی با نتیجه ۵بر صفر به سود ایران به پایان رسید.تا او شروع خوبی روی نیمکت ایران داشته باشد. تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با مربیگری او در بازی با هنگ کنگ ۲ بر صفر و مقابل کامبوج با نتیجه پرگل ۱۴ بر صفر پیروز شد، اما در بازی با بحرین یک بر صفر و در بازی بعد درمقابل عراق ۲ بر یک شکست خورد و همین باعث انتقادهای شدید به سوی او شد که در نتیجه در فدراسیون فوتبال ایران قرارداد با او را فسخ کرد. هر چند ادعا می‌شود که او در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۸ یک طرفه قرارداد خود را با تیم ملی فوتبال ایران فسخ نمود. پس از فسخ قرارداد و جدایی او از تیم ملی فوتبال ایران، نحوه انعقاد و مبلغ قرارداد ویلموتس مورد بحث قرار گرفت و پس از یک جنجال رسانه ای گسترده، بسیاری از کارشناسان فوتبال و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرارداد مارک ویلموتس را مبهم و قابل بررسی دانستند. عده ای نمایندگان مجلس این قرارداد را به عنوان یک فساد بزرگ اقتصادی مطرح کردند.


دراگان اسکوچیچ

او از ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ رسماً هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت. اولین بازی تیم ملی فوتبال ایران با سرمربی گری او، بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران و ازبکستان در روز ۱۷ مهر ۱۳۹۹ بود که با پیروزی دو بر یک ایران به پایان رسید. اسکوچیچ در ۱۵ مهر ۱۴۰۰ با برد مقابل امارات در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، توانست رکورد ۱۰ برد پیاپی را برای تیم ملی فوتبال ایران ثبت کند. او همچنین در بهمن ۱۴۰۰ و در دیدار مقابل عراق، با صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ توانست سریع‌ترین صعود تاریخ ایران به این رقابت‌ها را رقم بزند و نامش را در فوتبال کشورمان جاودانه کند.

تا قبل از اسکوچیچ، فرانک اوفارل با ۷ پیروزی در ۷ بازی اولش با تیم ملی صاحب بهترین آمار در این زمینه بود که او توانست از رکورد این مربی عبور کند و در بازی با سوریه به تنهایی صاحب این رکورد شود.

اسکوچیچ موفق‌ترین سرمربی خارجی تاریخ تیم ملی فوتبال است و این موضوع می‌تواند در جام جهانی انگیزه اش را ۲ برابر کند تا بتواند تیم ملی فوتبال کشورمان را برای نخستین به مرحله حذفی در این رقابت‌های برساند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار