۱۰ درصد از معتادان خراسان رضوی را زنان تشکیل می‌دهند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی از ۱۶۰ هزار معتاد در این استان که از مجموع جمعیت بین هشت تا ۱۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - محمدحسین صالحی گفت: بر اساس آخرین شیوع شناسی انجام شده در سال ۹۶، حدود ۰.۶ درصد از مجموع جمعیت زنان بین ۱۵ تا ۶۴ سال خراسان رضوی را زنان معتاد تشکیل می‌دهند. همچنین میانگین سن مصرف مواد مخدر زنان در خراسان رضوی، ۲۶ سال است.

شیوع شناسی مصرف مواد مخدر در کشور هر چهار سال یک بار انجام می‌شود که میانگین کشوری و استانی آن تا حدودی به هم نزدیک است.

او گفت: هزینه‌های مستقیم، غیرمستقیم و خسارت‌های اقتصادی ناشی از مواد مخدر در کشور در سال ۹۶ معادل ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است که شامل هزینه‌های نظامی و انتظامی دولت، هزینه‌های قضایی و زندان، هزینه‌های کاهش تقاضا، درمان و بازپروری، کاهش درآمد‌های مالیاتی به دلیل بیکاری و کاهش مشارکت اجتماعی، هزینه ترک اعتیاد بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: میزان شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها در خراسان رضوی ۲.۷ است که شیوع مصرف این مواد در جمعیت عمومی خراسان رضوی از میانگین کشوری آن کمتر است.

صالحی گفت: الگوی مصرف مواد مخدر و روانگردان در خراسان رضوی به ترتیب بیشترین مصرف شامل تریاک ۵۳ درصد، حشیش، گل، ماری جوانا ۱۱.۹ درصد، شیشه ۸ درصد و هرویین ۷ درصد است.

به گفته او سرعت تغییر الگوی مصرف مواد مخدر و روانگردان از مواد سبک (سنتی) به سنگین (صنعتی) در زنان نسبت به مردان بیشتر است، همچنین درمان اعتیاد زنان نسبت به مردان به دلیل بیماری‌های روانی همراه با اعتیاد سخت‌تر است.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.