روایت‌هایی از زبان همبازی دوران کودکی حاج قاسم؛

در روز بازگشت امام خمینی به ایران، شهید سلیمانی کجا بود؟ + تصاویر

موج انقلاب که شکل گرفت، در شهر‌های مختلف از انقلاب و امام صحبت می‌کردند، اما در روستای قنات ملک رسانه‌ای نبود که مردم با انقلاب اسلامی آشنا شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ همبازی دوران کودکی حاج قاسم بود. از همان دوران کودکی ارتفاعات روستای قنات ملک را با هم بالا می‌رفتند. فاصله خانه‌ آنها با هم کمتر از ۵۰ متر بود. به وقت کوچ در بهار و تابستان، باهم برای کمک به خانواده بساط زندگی را جمع می‌کردند. این در حالی بود که وضع اقتصادی مردم در آن دوران به حدی سخت شد که بسیاری از پسران روستا برای کمک به خانواده و همچنین تحصیل به کرمان می‌رفتند.

با پیروزی انقلاب اسلامی که حاج قاسم وارد سپاه و پس از مدتی جنگ تحمیلی آغاز شد، او و دوستانش راهی جبهه‌ها شدند و با جان و دل در برابر دفاع از میهن ایستادند.

سردار سلیمانی و خانواده شهید

دوست و همسایه حاج قاسم سلیمانی، کسی نیست جز «علیجان سلیمانی». گفت‌وگو با هم‌بازی دوران کودکی حاج قاسم و یکی از اهالی ایل بزرگ سلیمانی درباره دوران کودکی تا جوانی حاج قاسم و رشادت‌های شهید سلیمانی برای معرفی انقلاب در روستای قنات ملک به همراه تصاویر منتشرنشده از سردار دل‌ها را می‌خوانیم:

حاج قاسم در نوجوانی بدنی ورزیده و ظاهری مدرن داشت

شما از ایل بزرگ سلیمانی و از همبازی‌های حاج قاسم هستید. بسیاری دوران کودکی و نوجوانی سردار سلیمانی را دورانی پرشور و انرژی عنوان کرده‌اند. از آن روزها برایمان بگویید.

من ۲ سال از حاج قاسم بزرگ‌تر بودم و دوران کودکی و نوجوانی را کنار هم بودیم. او همیشه از هم سن‌های خودش سرآمد بود. در دوره کودکی و نوجوانی که با هم بودیم، به دلیل نوع زندگی عشایری، حاج قاسم بسیار چابک و ورزیده بود و وقتی هم از ۱۳ سالگی عازم کرمان شد تا هم کار کند و ادامه تحصیل دهد، رزمی‌کار ماهری بود. او علاوه بر چهره نورانی و دوست‌داشتنی، خیلی به روز بود و ظاهر مدرنی هم داشت.

 

سردار سلیمانی در کنار خانواده شهید

دیدار حاج قاسم با مادر شهید تاجعلی سلیمانی

حاج قاسم با وجود مشکلات معیشتی بسیار سخاوتمند بود

از همان دوران کودکی سعی می‌کرد به همه کمک کند. به خانواده اهمیت زیادی می‌داد و همین دغدغه نسبت به خانواده باعث شد که در ۱۳ سالگی راهی کرمان شود تا کار کند و بتواند هم بدهی پدرش را بدهد و هم به خانواده در امرار معاش کمک کند. شرایط زندگی آن زمان بسیار سخت بود؛ تا جایی که حتی نان گندم هم به سختی تهیه می‌شد و مردم با نان جو و حتی ارزن و گاهی فصل بهار و تابستان با چیدن سبزی در مزارع ارتزاق می‌کردند. من زودتر از حاج قاسم به مرکز استان رفتم. چون در روستای ما فقط تا ششم ابتدایی تدریس و تا سوم متوسطه هم در مرکز شهرستان کلاس برگزار می‌شد. از سوم تا ششم متوسطه هم را باید به استان می‌رفتیم. حاج قاسم که به کرمان آمد، اول در یک ساختمانی، کار بنایی را آغاز و پس از مدتی هم در هتلی کارگری کرد. او علی‌رغم مشکلات اقتصادی و درآمد کم، سخاوتمند بود. وقتی در هتل مشغول به کار شد، به من گفت: صاحب‌کار ساختمانی که قبلا کار می‌کردم، مبلغی را باید به من بدهد. تو برو و آن را بگیر. من هم رفتم و آن را گرفتم. وقتی خواستم آن مبلغ را به حاج قاسم بدهم، گفت: این برای خودتان باشد. خرج تحصیل کن.

حاج قاسم برای بدهی پدرش هم مبلغی جمع کرد و در شرایط سخت که ساعت‌ها مسیر تا روستا بود به خانواده رساند. آن زمان تردد به این آسانی نبود. چند روز طول می‌کشید یک ماشین پیدا شود که به سمت روستا برود. بعد از مدتی، سهراب برادر کوچکش را هم به کرمان آورد تا ادامه تحصیل دهد.

حضور حاج قاسم و جوانان ایل سلیمانی

حضور حاج قاسم در کنار تعدادی از جوانان ایل سلیمانی

تبلیغ انقلاب اسلامی به شیوه حاج قاسم/ سردار سلیمانی روز ورود امام(ره) به کشور 

گفته می‌شود که سردار سلیمانی از همان زمان نوجوانی برای معرفی و تبلیغ انقلاب اسلامی هم فعالیت داشت. حاج قاسم در ایام انقلاب به ویژه روز تاریخی ورود امام خمینی (ره) به کشور چه می‌کرد؟

از سال ۵۶ که موج انقلاب شروع شد، حاج قاسم یکی از نیروهای فعال در اطلاع‌رسانی و حضور در راهپیمایی‌های انقلابی بود و همه را با شیوه‌های مختلف با انقلاب اسلامی و اهمیت نابودی طاغوت آشنا می‌کرد. یک روز اعلامیه و عکس امام (ره) را پخش می‌کرد و روز دیگر برنامه‌های طاغوتی‌ها را به هم می‌ریخت. به یاد دارم که اولین سخنرانی حاج قاسم ۱۲ بهمن سال ۵۷  در قنات ملک صورت گرفت. روزی که حضرت امام (ره) بعد از ۱۵ سال دوری از وطن به میهن بازگشت. در آن زمان رسانه جمعی نداشتیم. تلویزیون اصلا نبود و در کمتر خانه‌ای رادیو وجود داشت. یک رادیو پیدا کردیم و آن را در کنار پنجره یکی از کلاس‌های مدرسه‌ای که تا ششم ابتدایی در قنات ملک درس خوانده بودیم، قرار دادیم و صدایش را تا آخر بلند کردیم.

اولین سجده شکر حاج قاسم

همه از پیر و جوان، زن و مرد در حیاط مدرسه جمع شدند و به صدای رادیو گوش می‌دادند. خبرنگار، لحظه به لحظه ورود امام (ره) را گزارش می‌داد. به محض نشستن هواپیمای حامل حضرت امام خمینی (ره) همه جمعیت از جمله حاج قاسم سجده شکر به جای آوردند. همه سرشان را روی زمین گذاشتند و یک نفر ذکر سجده شکر را می‌گفت و بقیه تکرار می‌کردند. شاید اولین سجده شکر حاج قاسم برای سلامت و حضور حضرت امام (ره) در کشور بود. اولین سخنرانی سردار هم درباره نهضت و زندگی امام (ره) و انقلاب اسلامی بود. حاج قاسم بارها می‌گفت که امام با آن عظمت می‌فرمودند: «مردم ایران که جانم فدای آنها». آن وقت جان ما چه قابل است؟ هزاران مثل من فدای ملت ایران. ما هر چه داریم از این مردم داریم. بنابراین باید از آنها حمایت و حفاظت کنیم.

کوهپیمایی با جوانان

کوهپیمایی برادران شهید تاجعلی سلیمانی با حاج قاسم در کوه پلنگی، شمال روستای قنات ملک

عهدی که حاج قاسم تا پای جان به آن وفادار بود

چه شد که حاج قاسم وارد سپاه شد؟

این را از زبان خود حاج قاسم شنیدم. روزی احمد سلیمانی، یکی از دوستانش در جریان جنگ شهید شد. برای تدفین احمد، خودش به روستا آمد. داخل قبر بود. مرا صدا زد. من رفتم آنجا و دیدم حاجی در قبر ایستاده است. گفت: بیا پایین داخل قبر. رفتم پایین. گفت: می‌خواهم کمکم کنی تا پیکر احمد را دفن کنیم. من و حاج قاسم و علیمحمدی داخل قبر بودیم. بیرون که آمدیم، به من گفت: قبل از پیروزی انقلاب، من و احمد و علی سلیمانی نشستیم و سوگند یاد کردیم در صحنه‌های انقلاب با هم باشیم. بر اساس عهدی که سه نفری با هم بستیم، وارد سپاه و بعد جبهه‌ها و دفاع مقدس شدیم. علی سلیمانی در جریان طریق القدس در بستان در سال ۶۰ به شهادت رسید. در آن عملیات من و احمد زخمی شدیم. الان هم احمد رفت و من ماندم. بر اساس عهدی که با هم بستیم، منتظرم به دوستانم بپیوندم. در هر صورت مقدرات الهی این بود که ایشان بماند تا جنگ تحمیلی به پایان برسد و بعد امنیت را در جنوب کرمان و جنوب شرق کشور برقرار کند و به سپاه قدس برود و اینگونه افتخارآفرینی کند و در نهایت توسط شقی‌ترین فرد به دوستان شهیدش بپیوندد.

عملیات طریق القدس آزادسازی بستان

عملیات طریق القدس آزادسازی بستان. پل سابله سمت چپ شهید تاجعلی سلیمانی، لباس سبز شهیدحاج قاسم سلیمانی

شما در ایام جنگ هم با حاج قاسم بودید. حاج قاسم چگونه عملیات‌ها را فرماندهی می‌کرد که همه رزمنده‌های لشکر ثارالله و حتی سایر یادگاران دفاع مقدس از این سردار بزرگ اسلام به نیکی یاد می‌کنند؟

سال ۶۱ در کامیاران بودیم. نماز ظهر و عصر را خواندیم و حاج قاسم میکروفن را برداشت و گفت که احتمال بمباران منطقه وجود دارد. سردار سلیمانی مشغول آموزش شیوه پناهگیری بود که حین صحبتش، هواپیماهای عراقی به دره کامیاران رسیدند. حاج قاسم میکروفن را گذاشت و از دامنه کوه بالا رفت تا به ضدهوایی برسد. من و علیمحمدی پشت سر سردار بالا رفتیم. حاج قاسم دستور می‌داد که امان ندهید بیایند پایین. همانجا همه را بزنید. او بسیار چابک و بدنی ورزیده داشت.

نطقه جفیر عملیات بدر

شب در مسیر رفتن به منطقه جفیر عملیات بدر، تماشای آسمان گلوله باران

حاج قاسم فرماندهی مقتدر و دلسوز بود

عملیات بدر بود. نزدیک شب عید، با کاروانی از کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده که حدود ۱۱ ماشین سنگین بود، به اهواز رفتیم و محموله‌ها را به انبار تحویل دادیم. شنیدم که حاج قاسم جلسه‌ای دارد و به آنجا آمده است. با بقیه دوستان گفتیم حالا که سردار اینجاست، برویم و احوالپرسی کنیم. من گزارشی درباره اقلام دادم. حاج قاسم گفت: آمدید بمانید یا برگردید؟ گفتم: می‌خواهیم بمانیم. رو کرد به یکی از آقایان و گفت: این‌ها نیروهای آموزش دیده هستند. این آقایان امشب خط بروند. ما همان لحظه رسیده بودیم و خسته بودیم. من گفتم سردار! ما خودمان ماشین داریم. بعد سردار به سهراب، برادر کوچکترش که آنجا بود، گفت: بلند شو بروید. گفتیم که نمازی می‌خوانیم و شام می‌خوریم، با خیال راحت می‌رویم. سهراب گفت: برویم بین راه ایستگاه صلواتی است. آنجا نماز می‌خوانیم و چیزی می‌خوریم. حرکت کردیم و به آنجا رسیدیم. اما دیدیم صدام بمباران کرده بود و خبری از ایستگاه صلواتی هم نیست. در تاریکی شب در مسیر دو طرف گلوله باران و آسمان قرمز بود. حاج قاسم جایی می‌دید که نیاز است، برادر و دوست و فامیل برایش فرقی نداشت. نه تنها از خودش، بلکه از عزیرانش هم برای دفاع از اسلام، انقلاب، میهن و مقابله با دشمن دریغ نمی‌کرد.

حاج قاسم و خانواده علیجان سلیمانی

حاج قاسم و خانواده علیجان سلیمانی

در جریان کربلای ۴ هم شهید کاظم علیمرادی فرمانده شیمیایی بود. لباس مخصوصی به من داد و گفت: این را به حاج قاسم بده تا در عملیات بپوشد. به سنگر فرماندهی رفتم و لباس را دادم و گفتم: کاظم گفته این لباس‌ها را در عملیات داشته باشید. اگر جنگ به شیمیایی کشید، استفاده کنید. حاج قاسم گفت: برای همه بچه‌ها هست یا نه؟ گفتم: نه فقط برای آنهایی است که به منطقه آلوده باید بروند. گفت: به کاظم بگو اگر این لباس برای همه نباشد، من هم نمی‌پوشم. از آن نوع لباس دیگر نبود و حاج قاسم هم این لباس را استفاده نکرد. این بود شیوه فرماندهی و مدیریت حاج قاسم در جنگ که در آنجا هم محبوب دل‌ها بود.

در عملیات بستان بسیاری از دوستان حاج قاسم شهید شدند. خودش هم به شدت مجروح شده بود. یک روز حاج قاسم به خانه پدری ما در روستای قنات آمد تا دستش که در رفته بود، جا بیندازد. چون پدرم در این کار تخصص داشت. یک اتاق را خلوت کردیم. من، پدرم و حاج قاسم بودیم. وقتی حاج قاسم پیرهنش را درآورد، جای ترکش و گلوله‌ها روی بندش بسیار بود. یک روز هم به من گفت: ۱۱ ترکش بین مهره‌های کمرم وجود دارد که همچنان آزارم می‌دهد و نمی‌شود عمل کرد. با این همه سختی یک لحظه نشد که بخواهد استراحتی کند. در زادگاهش هم مردم آنقدر او را دوست داشتند و او هم این علاقه را به آنها داشت که هر لحظه به فکر رفع مشکلات آنها بود.

پدرشهید تاجعلی سلیمانی

شهید حاج قاسم سلیمانی و پدرشهید تاجعلی سلیمانی

از خاطرات و شخصیت حاج قاسم برایمان بگویید.

وقتی مادرش فوت کرد، گفت می‌خواهم دیدار مادر شهید غلامعباس مالکی بروم. چند مهمان از خارج از کشور هم داشت. من و حاج قاسم به همراه میهمان لبنانی یا عراقی او رفتیم. مادر شهید گریه می‌کرد و می‌گفت: می‌خواستم سینه‌خیز برای عرض تسلیت بیایم، اما دیدم تا دم در هم نمی‌توانم. خوب شد آمدی ببینمت. سردار گریه می‌کرد و مادر شهید هم اشک می‌ریخت. این دوست حاج قاسم به من گفت باید انقلاب شما به جهان صادر شود. شخصیتی مثل سردار با مادر شهدا اینگونه برخورد می‌کند، واقعا ارزشمند است.

 

حاج قاسم و علیجان سلیمانی

حاج قاسم و علیجان سلیمانی

در دوران دفاع مقدس من و سردار به دیدار خانواده شهدا رفتیم. حاج قاسم ساعت پرسید. یکی از رزمنده‌‎ها چشمش کم سو بود و به سختی عقربه‌های ساعت را می‌دید. سردار ساعت خود را از دستش درآورد و به او داد و گفت: این ساعت عقربه‌هایش بزرگ‌تر است، بهتر دیده می‌شود. این را از من یادگاری داشته باش.

 

کوه تنگل هونی شمال روستای قنات ملک شهرستان رابُر

کوه تنگل هونی شمال روستای قنات ملک شهرستان رابُر
 

ارادت پدر شهید به حاج قاسم/ شما را می‌بینم حس می‌کنم فرزندانم کنارم هستند

در حاشیه رودخانه هریرود به دیدار شهید علی فروغی رفتیم. یکی از فرزندانش شهید و دیگری در اسارت بود. در کنار این رودخانه چند خانوار زندگی می‌کردند. من و سردار دو نفر دیگر وقتی رسیدیم، احوالپرسی کردیم. گفت شما کی هستید؟ من معرفی کردم و گفتم ایشان حاج قاسم است. وقتی پدر شهید متوجه شد حاج قاسم است، او را در آغوش گرفت و بوسید و گریه کرد. می‌گفت وقتی شما را کنارم می‌بینم انگار فرزندانم بازگشته‌اند و کنارم هستند. بعد سردار موقع خداحافظی انگشترش را درآورد و دست پدر شهید کرد.

سردارسلیمانی

رهبر معظم انقلاب فرمودند حاج قاسم را باید به عنوان یک مکتب نگاه کرد. این نوع نگرش واقعا مدبرانه است. حاج قاسم در هر زمینه‌ای اهل فکر و اندیشه بود. او به تلاوت و حفظ قرآن هم توجه ویژه داشت. در دهه ۷۰ بود که در روستای قنات ملک جلسه قرآنی داشتیم. یک شب به محفل آمد. بچه‌ها به نوبت در حال قرائت بودند و یک نفر هم اشکالات را تصحیح می‌کرد. من کنار حاج قاسم بودم. وقتی نوبت به حاج قاسم رسید، او قرآن را بست و به من گفت: اگر اشتباه خواندم و فراموش کردم، کمکم کن. دیدم ایشان از حفظ و بسیار مسلط قرائت کرد. بعد پرسیدم که شما با این همه مشغله و برنامه در جنوب کرمان و قلعه گنج یا در جنوب استان و شرق کشور دارید، کی فرصت پیدا کردید قرآن را حفظ کنید؟ گفت: من مسیرهایی با ماشین می‌‍روم. صندلی عقب می‌نشینم و شروع به خواندن و حفظ قرآن می‌کنم. این زمان را نمی‌گذارم به بطالت بگذرد. حاج قاسم برای تشویق جوانان محفل، به آنهایی که بیش از یک جزء قرآن را حفظ کرده بودند یا به قرائت تسلط داشتند، همراه خانواده یک سفر هوایی به مشهد هدیه کرد.

منبع: جماران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Ukraine
عزیز
۰۱:۲۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
دوستان عزیز حاج قاسم یک مکتب و ایده برای مدیریت یک کشور بود شخص سردار برای ما همچون سرداران ایرانی تاریخ گذشته ایران یک افتخار تمام عیار است هیچوقت فراموش شدنی نیست اما مهمتر از آن بکار گیری مدیریت ایشان در همه شئون کشور میباشد به امید روزی که سیره و روش شهدای گرانقدر ما همچون سلیمانی و باوری و همت و متوسلیان و چمران و.



در اداره امور قرار گیرد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
خدا از همه چیز اگاهست
Iran (Islamic Republic of)
پرویز خان محمدی
۱۳:۵۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
تا بحال من عکسی از سردار ندیدم که پشت میز نشسته باشد.واقعا حیف شد.نمیدونم چه حسی هست که هر وقت فیلم یا مستندی از سردار میبینم ناخودآگاه گریه ام میگیره.دلمان برای سردار تنگ شده.روحشان شاد و یادشان تا ابد گرامی باد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
روحتان شاد ویادتان گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام و درود برروح پاک این شهیدان .روز شهادت سردار صبح زود که از خواب بلند شدم ناخود آگاه دنیای قمی را برقلبم احساس کردم خدا خودش گواه هست نمیدونستم سردار شهید شدن ولی سریع تلوزیون روشن کردم زدم شبکه خبر بعد متوجه شدم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
،تودنیایی ازقم برقلبت بودومن دنیایی ازمشهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
روحت شادای سردار دلها مردانگی وشجاعتهاورشادتهای بینظرت تاابددردلها وزنه‌ها ماندگار است.دعایمان کن شهادت روزیمان گردد
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۲:۲۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
یا ابولفضل ...!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
خدا رحمت کنه حاج قاسم .رفتنت شده سوز سوختن در دل ما مثل رفتن مادرم.باز خداوند رحمتت کنه لعنت باد بر باعث بانیان که از داخل ایران که حامیه اونا هستن
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۱:۰۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
تنها خدا قاضیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
ای کاش بودی حاجی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
حسین زمانه بود حاج قاسم که بدنش تکه تکه شد
آل بنی امیه و یزید زمانه ست سران آمریکا که ان شاالله همان عاقبت یزیدیان نصیبشان شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام خدا بر شهیدان
روحشان شاد یادشان گرامی
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۳۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
چقدر دلمان برایت تنگ شده سردار
Iran (Islamic Republic of)
مسعودی ازقم
۰۷:۰۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
خدایش رحمت کنه این مرد آسمانی را او زمینی نبود دیگر مادری نیست که همچنین فرزندی بزاید شهید عزیز دست مارابگیر ومارا بامکتبت آشنا کن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۶:۵۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
سردار عزیزم ویاور رهبری روحتان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
لعنت بر قاتلان تو که عزیز همه بودی و خواهی بود ،درود خدا بر تو، هوای ما را هم داشته باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
ای کاش بودی کاش ما هم روش زندگی شما را پیش بگیریم و همچون شما زندگی کنیم کاش قبل شما از این دنیای فانی می رفتیم و این طور دلتنگ شما نمی شدیم جای خالی شما بسیار احساس می شود از وقتی که رفتی برکت از ایران رفته خوشی رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام بر روح بلند سرداردلهاحاج قاسم عزیز
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۵:۴۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
روحش شاد ومحشور باد با سید الشهدا
سردار عزیز برامون دعا کن تا شهادت نصیب ما شود ودر دنیا یار غم خوار مردم باشیم
United Arab Emirates
مهدی
۰۴:۴۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
مرد خدا روحت شاد و یادت گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۹ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
روحش شاد و یادش گرامی.
مرگ بر ترامپ و پمپئو خونخوار
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۳:۳۳ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
یادت تا ابد دردلهاست ای سرداردلها ترامپ روزی در همین دنیا بدست ما به درک واصل خواهد شد انشاالله مرگ برصهیونیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام .روحت شاد سرداردلها.دعاکن از خدا بخواه توبه ام را قبول کنه . بیاییم پیشت وخاک پاهایت راسرمه چشمانم کنم.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۳:۰۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
روحت شاد حاج قاسم عزیز التماس دعا و شفاعت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
بنام خداوند مردان پاک ،که همچون قاسم آرام گرفتند در زیر خاک/نفس تنگ ودل تنگ و این سینه تنگ ،فلک با دل بی کس ما بجنگ/دلم سوخت از سوز و تابی دگر ، که خاموش شد آفتابی دگر /بهشت برین جایگاه تو باد ، خدای محمد ص پناه تو باد۰میرکریمی بختیاری تقدیم به روح بلند ومرد تکرار نشدنی ایل بزرگ سلیمانی ۰یادت مانا در تاریخ ایران زمین۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام و درود خدا برتو ای شهید والا مقام، ای نور، ای دوست داشتنی
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۰۰:۵۰ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
کرمان
Iran (Islamic Republic of)
راحیل
۰۰:۱۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
جایگاهش بهشت ابدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحش شاد و یادش گرامی باد انشاالله که با اولیای الهی محشور بشه
Iran (Islamic Republic of)
سلامی
۲۲:۵۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
خدایا مملکت ایران را از دروغ و ریا و خشکسالی درامان بدار وفرزندان این سرزمین در راه آبادانی کهن دیارمان یاری کن
یاد و خاطر کلیه کسانی که در حفظ و حراست از این آب و خاک جان خود را فدا کردند گرامی باد ارتشی وسپاهی و ژاندارمری همگی ایرانی بودند که نگذاشتند مزدوران عراقی به همراه دیگر اعراب به اهداف خود برسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
در حقیقت نگذاشتند مزدوران آمریکایی به هدفشون برسند.
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۲۲:۲۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
الهم ارزقنا توفیق الشهاده فی رکاب مولانا صاحب العصر و الزمان(عج) وارزقنا شفاعه اهل بیت علیهم السلام یوم الورود
Iran (Islamic Republic of)
اصفهانی
۲۱:۲۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سردار سلیمانی سردار ایران بود و در راه وطن برای دفاع از مردم کشته شده پس شهید بحساب میاد و نتیجه قهرمان ایران وعصر می‌باشد روحش شاد باشد
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۴۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ . غیر ممکنها فقط به دست امت واحده رسول الله ص امت حزب الله ممکن شده و خواهد شد و حزب الله پیروز نهایست در سر تا سر جهان چه دشمنان اسلام مسلمین خوششان بیاید چه بدشان بیاید چه دلشان بخواهد چه دلشان نخواهد پرچم امت یکپارچه حزب الله همیشه بالا بوده و هست و خواهد بود و در سر تا سر جهان برافراشت خواهد شد با ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم عج .
روح بلند مرتبه و ملکوتی و مطهر امام خمینی ره شاد و قرین رحمت الهی خداوند جل جلاله باد و ننگ مرگ جهنم اسفل سافلین بر منافقین کوردلها و کفار و سلطنت طلبها و مافیای قدرت و ثروتشان در داخل ایران اسلامی عزیزمان و در خارج از ایران اسلامی باد که این بی وجدان بی غیرت هرزهای بی بندبار فاسد فاسق متجاهر هنجار شکنان خبیثان شیطان صفتان ملعونین با هزاران روش خون ملت مومنین ایران اسلامی را کرده اند توی شیشه و فقط کارشان اذیت آزار خرابکاری خلافکاری ترویج دادن فرهنگ غربگرایانه فاسدین و براندازی نظام مقدس در ایران اسلامی چیز دیگری نیست و هدفشان خار ذلیل کردن ملت و به بردگی کشیدن ملت ایران اسلامی و وطن فروشی و خیانت و جنایت و غارتگری و فروپاشی خانواده های مومنین و شکنجه گریست انشاءالله و به حول قوه الهی خداوند جل جلاله دیگر بیش از این فرصت بهشان ندهد و نابودشان کند به حق حقانیت خون و جان پاک مطهر و بلندمرتبه و ملکوتی جمیع شهداء والصدیقین . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه پیشگیرانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی اسدی از سیستان
۲۰:۰۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحت شاد حاجی
دردوران جنگ دوحاج قاسم داشتیم
فرمانده و قائم مقام روح هردو شهیدان حاج قاسم با روح ارباب محشور باد فرمانده کرمانی و جانشین سیستانی به هردو افتخار می‌کنیم ما هردو را اهل سیستان می‌دانیم وافتخار میکنیم
شهیدان
حاج قاسم سلیمانی وحاج قاسم میرحسینی
دوفرمانده بی نظیر ونمونه
فرمانده دروصف قائم مقامش فرمود
وقتی حاج قاسم میرحسینی وارد خط میشد گویا که یک لشکرتازه نفس وارد خط شده وروحیه رزمندگان ازصفر به صد می‌رسید
البته تعبیر من حقیر
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۲۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
محشور باشند با سیدالشهدا یاد ونامشان باقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
دمش گرم واقعا مرد بود
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۸:۱۴ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
حاج قاسم
چه اسم شنیدنی و زیبایی
و چه چهره نورانی
برخلاف خیلی ها از رسانه فراری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحش شاد ویادش گرامی ،سردار دلها برایمان دعا کن خیلی گرفتاریم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
همه.ازخوبی های این شهیدوالامقام میگن.اما ای کاش مسولین راه این شهیدراادامه میدادن.وکمی تدبر در زندگی این مرد میکردند.که چگونه یک نفر به این جایگاه میرسد.ایا جزاین است.که فقط به فکر مردم بود.افسوس.ای کاش مانند سردار دلها بازهم بودند.تا برای مردم.دل بسوزانند.وپروانه وار دراتش شمع ایران بال وپربسوزانند
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۷:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام به روح شهید بهشتی حاج قاسم سلیمانی،روحش شاد و نامش جاودان،کاش مسولان کشوری ما هم درس از حاج قاسم می‌گرفتند و الان اوضاع مملکت خیلی‌ بهتر و همه راضی بودند ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام بر روح سردار دلها
روحتان شاد سردار سلام ما را به ارباب بی کفن مان برسان
کاش بودی و به داد مظلومان استان کرمان و سیستان و بلوچستان می رسیدی
روحت شاد
Iran (Islamic Republic of)
محمد کرمانی
۱۶:۴۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
افتخار کرمان
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی اسدی از سیستان
۱۹:۵۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
حاج قاسم سیستانی هم بود چون دوحاج قاسم داشتیم یکی فرمانده ویکی قائم مقام لشکرثارالله پس حاج قاسم ها از آن سیستان هم هستند
Iran (Islamic Republic of)
خالدی
۰۸:۳۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
بیچاره اون منافقانی که منفی زدند یعنی همه قدرتتان همین است. درود بر سردار دلها و سلام بر ان لبخت زیبایش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
او خدایی شده بود وباید میرفت حاج قاسم دیگه متعلق به خودش نبود روحش شاد و یادش گرامی باد
گلستان بندرگز امین علی لشکربلوکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحش شاد و راهش پر رهرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
دست مارو بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحش شاد یادش گرامی هرگز چنین مردی در تاریخ ایران نخواهیم دید قدرش را ندانستیم
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر
۱۵:۱۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام
روحش شاد ،مرگ و نفرین خدا نثار جنایتکاران آمریکائی که این مرد بزرگ را از بشریت گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۴:۴۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
جوانمرد ایران یاد شما همیشه زنده هست .زنده باد یاد و راه سردار دلها،واقعا از ته دل دوسش دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
آقای خوبیها روحت شاد یادت تا ابد گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
انشاا...حاج قاسم عزیز و شهدا دستگیر ما در این دنیا و آخرت باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
حاج قاسم مردی بود که همیشه نامش جاودان خواهد بود در تاریخ بشریت حسین زمان ما بود
Iran (Islamic Republic of)
سید احمد پرپینچی
۱۳:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحش شاد و یادش و نامش همیشه در دلها زنده و پایدار باشد انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام من یک شب خواب حاج قاسم را دیدم که گفت شما از مایی وبه سوی ما می ایی خیلی خوشحال شدم خدا رحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
درود
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۵۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
خداوند روح پرفتوح شان را با شهدای کربلا وامام حسین محشور کنند انشاله
تو افتخار دنیا.ایران.کرمان وجامعه عشایری ایران است
انشاله قصاص خونت را همین دنیا میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۲۴ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
نامش جاویدان
Iran (Islamic Republic of)
مریم زمانی
۰۸:۱۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحشان شاد و راهشان پررهرو باد
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۸:۰۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سرافراز ایران
فداتون شهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
گچ کار بود. بعد از انقلاب وارد سپاه شد.روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
Hossain
۰۷:۴۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
درودخدا براین بزرگ مرد من هرگاه مطلبی یا خاطره ای درباره ی ایشون میخونم گریم میگیره
جامعه ی ما محتاج حاج قاسم هاست
Iran (Islamic Republic of)
سلطانی
۰۶:۳۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام.خیلی زیبا بود.با یاد سردار اشک از چشمانمان سرازیر شد.انشاءالله که دعا گوی ما باشند.
United States of America
انوشیروان عاشق ایرانم
۰۶:۲۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
نداریم چنین شخصیتی تا این حد تاثیر گذار در لقای لباس نظامی....خداییش باید انتقام خونت گرفته بشه یه آرزو دارم و اون اینه که روزی تمام اونایی که به آرمانت هدفت و عملت شک دارن عمیق بفهمن چه کردی که امروز منطقه آروم شده تو چه کردی که امروز ایران ما تهدید نمیشه داعش تا هشتادکیلومتری ما اومده بود و امروز اثری ازش نیست حاجی تپه بحر الحمرا در لاذقیه هنوز اون دیواری گلی که با انگشت مبارکت نقاشی کشیدی هنوزم هست خشک شده ولی نریخته جگر بچه ایرانیا اونجاست که میگن میبیننو خوووونه حاجی خون...خدایا مارو به قافله یاران برسان❤⚘✌
Iran (Islamic Republic of)
حمزه عباسی
۱۷:۵۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
دلم برای سردار خیلی تنگ شده روحت شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام میگویند وقتی امام برگشت حاج قاسم کجا بود ...من میگویم در قلب امام بود که جای پاکان بهشت است قمر رستمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سردار التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
خدالعنت کندقاتلان حاج قاسم را... خیر دنیا وآخرت نبینند عاملان قتل سردار عزیز... مارا سوختند، خدا هم آنها رابسوزاند تاقیامت، روز خوش نبینند.. مردم مظلوم دنیا سوختند باداغ سردار عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
الهیییییی آمییییییین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
یادحاج قاسم عزیز تازنده ایم ازیادمان نمی رود... سوختیم تاقیامت باازدست دادن سردار دل ها...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
انتقام سخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
روحت شاد حاج قاسم ویادت همواره گرامی باد.
Iran (Islamic Republic of)
ح خ
۲۲:۴۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
جان برای همه جان است شهیدم شهید است حاج قاسم هم مثل همه کسانی مثل ارتش نجیب ما که هشت سال جنگید وافرادی که هشت سال جنگیداند اسمی هم‌ندارندچه باید گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
یاد حاج قاسم یاد همه شهداست. همه شهدا عزیز ما هستند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۲۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
حاج آقا انشاالله انتقام خون سردار سلیمانی عزیز را خواهیم گرفت اما همیشه در قلب ما هستی عزیز دلم سردار دلها حاج قاسم جان
Iran (Islamic Republic of)
آنلاین
۲۲:۱۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
دلتنگتم رفیق شهیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
مارا هم شفاعت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
خدایا تو خدای عاشقانی قرین رحمتش بفرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
شب وروز آرزوی مرگ می کنم برای ترامپ وحشی جانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
شهادت هنر مردان خدا و پر پرواز بر بال ملائک در سفر ملکوت است ! شهادت این اسوه ی زهد و تقوا و اخلاص و صفا و سردار سرافراز اسلام ، اولین نیست و یقینا آخرین هم نخواهد بود . شهادت در نفس و ذات خود ، برای انسان پاکباخته ای همچون سردار سلیمانی ، مانند ابری است در بیابان که بر تشنه ای ببارد ، زندگی با همه ی زرق وبرق هایش حقیرتر از آن است که بر هدف های والای انسان های بزرگ سایه ی ننگین خود را بیفکند اما آنچه امروز دلها را به درد می آورد ، این است که انسانهای پاک و الگوهای اعلای جهاد و شهادت به دست پرچمداران الحاد و رذالت و فاسدان قمارباز ، آسمانی می شوند و زمینیان از برکات انفاس قدسی این مردان خدا محروم می گردند . آنچه اشکها را سوزان تر می کند آن است که روبهان بنفش ، بزم آرای رقص شادمانه ی میمونها می شوند و برای دستمال نجس استکبار قیصریه ای را به آتش کشیدند که کسری ها و قیصرها و خاقان ها و قهرمانان اسطوره ها در برابر اراده ی استوارش افسانه ای بیش نبودند . سلیمانی جاودانه شد و به یاران دیروزش پیوست و با خون خویش به زراندوزان و بوقلمون صفتان رنگارنگ آموخت که به عمل کار برآید به گفتار نیست ! شأن مردان خدا و مجاهدان فی سبیل الله بالاتر از آن است که به غیر شهادت ، از خاک به افلاک روند ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
بد نیست یادی هم از شهید کاوه برادران باکری برونسی چراغچی و سایرین هم داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
باسلام بنده ازمردم شریف وطنم خواهش میکنم اگر به سردارعزیزمون و
شهدای انقلابمون واقعا احترام وازرش غاعل هستید به حجابتون اهمیت دهید وبرای کشورمون بی حجابی ننگه ،بی حجابی زنان ودختران کشورما
یعنی پایمال کردن خون شهدا وسردارمون هست
از همه معزرت میخواهم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شاعر
۱۶:۳۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
منم خواهش میکنم سرت تو زندگیه خودت باشه و عقاید شخمیتو به مردم پیشنهاد ندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
آقا یا خانم مساله حجاب در جامعه یک چیز خصوصی یا فردی نیست که سرک کشیدن در زندگی دیگران باشه بلکه عمومی و قانون خدا پيامبر و امامان معصوم علیه السلام و جمهوری اسلامی ایران که خون هزاران شهید به پاش ریخته شده و اگر حجاب رعایت نشه یعنی پایمال کردن و بی احترامی به خون شهدا
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
درستش قائل هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
رحمت خدا به روحت شهید عزیز
رحمت خدا به روح امام شهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
کجایی حاجی دلتنگت هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
خدا گواه هست که از روزی که سردار دلها آسمانی شد لحظه ای از یادش غافل باشم و روزی چندین دفه گریه میکنم البته او جاودانه و روسفید خدایش را ملاقات کرد حیف که دست من از وجود بابرکتش کوتاه شد و ماییم و زخمی عمیق از اتفاق سیزده دی ماه
روحش شاد
تا همیشه بر سر عهد وپیمانی که با او و همه شهدا بستم خواهم ماند
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
هر بار درمورد سردار متن یا عکسی میبینم از ته دل افسوس میخورم
واقعاً بعد رفتنش همه چیز عوض شد و دنیا بهم ریخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
خدابیامرزه واقعا حیف شد انگار مملکت بی صاحب شده بدونه سردار عزیز حاج قاسم واقعا لعنت خدا بر ترامپ و اربابنش کثفت و لعنت خدا همیشه و درهمه حال بر او وبزرگ خاندانش باد اشالا نابودیت نزدیگ است به یاری خدای بزرگ به امید انروز که خیلی نزدیگ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
صاحب این مملکت امام زمان عج و در راسش خود خداست
France
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
حاجی امروز هم مثل تمام این دو سال گذشته دلتنگت بودم و یه دل سیر گریه کردم...این چه غمی هست که آروم نمیشه؟نمیخوام باور کنم جسم شریفت دیگه بین ما نیست کاش اجازه میدادن یه آلونک نزدیک مزارت میساختم خادم مزارت میشدم تا غم دوریت رو کمتر حس کنم,دوست دارم شیر لر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
لر نه کرمان .باسواد متن بالاروبخون حاج قاسم کرمانی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
حاج قاسم ترک بود نه لر
Iran (Islamic Republic of)
ابوالعجایب
۲۱:۰۴ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
چرا چرت پرت میگوی؟ حاج قاسم مازندرانی بود میفهمی؟؟
پِلنگ مازندران
حاج قاسم پهلوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
حاج قاسم سرباز ایران و اسلام بود. چه فرقی می کنه اهل کجا بودند؟! بقول اون شعر معروفی که خودشون می خوندند: مرزها سهم زمیند و تو اهل آسمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
ابراهیم رییسی کجا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
فرمانده پادگان اموزشی نیروهای خط امام بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
روسیه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
هروقت اسمت رو میشنویم شرمنده ات میشویم، حاجی کجایی؟؟ تورفتی وترامپ آشغال هنوز زنده است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۱ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
به امید خداترامپ به درک واصل میشه صبر داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
سلامتی حضرت ولیعصر(ع) و سلامتی امام خامنه ای حفظ الله،شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا صلوات بر محمد و آل محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
روح امثال حاج قاسم شاد... خدا رو شکر بعد از انقلاب روستاها پیشرفت خوبی داشتن.بنده همین الان در روستای کوچک خودمان به اینترنت پرسرعت مجهز هستم و امکاناتی مثل اب و برق و گاز را هم داریم.خداقوت ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
روحشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس۹
۱۹:۳۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
اولا برق و اب و گاز همه دارن .دوما هوا یه خورده دیگه سرد بشه گاز قطع میشه تابستان هم برقا مثل امسال خواهند رفت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
بعد ۴۳سال توقع داشتی مثل غار نشینها زندگی کنی..درعصر فضا
Iran (Islamic Republic of)
خدابنده لو
۲۳:۰۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
کاش خداتوفیق زیارت سردارسلیمانی رانصیبم کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
اگر زمان طاغوت بود مطمئن باش مثل غار نشین ها که چه عرض کنم باید مثل انسانهای اولیه زندگی می کردی چون تمام ثروت و خاک کشور مثل بحرین و ... یا از ایران جدا شده بودند یا تقدیم آمریکایی ها میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
شاید قبول کردنش برای یک عده سخت باشه اما حتی بعد 50 سال که گاز تو ایران اومده بود ما تو زمان شاهنشاهی گاز نداشتیم، حتی تو همین تهران!!!!
زمانیکه ارباب هاش تو کشورهای دیگه مترو می ساختند مردم ما خیابون درست درمون نداشتند.
هر آینه خدا رو شکر می کنم که تو جمهوری اسلامی ایران بدنیا اومدم و بزرگ شدم، بخصوص از وقتی کشورهای تراز اولشون را دیدم.