باید با مقاوم‌سازی اقتصاد تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم

کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید با مقاوم‌سازی اقتصاد، اتکا بر منابع درونی و ارتباط با دوستان خود در خارج از کشور تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان- محسن پاک آیین  سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان گفت ایران دارای یک اقتصاد قوی و منابع غنی برای تامین منافع اقتصادی است.

به گفته سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان علی‌رغم اینکه یک کشور نفت‌خیزی هستیم، اما میزان وابستگی اقتصاد ما به نفت از بسیاری کشور‌های نفت‌خیز مثل عربستان و روسیه کمتر است. قطعا تحریم‌ها بر اقتصاد کشور‌ها اثر گذاشته و هدف آمریکا هم از ورود به جنگ اقتصادی با ایران در واقع فروپاشی و فلج کردن اقتصاد ایران بود، اما در عین حال در برخی مقاطع سیاست‌گذاری‌های نادرست در حوزه صنعت و اقتصاد و معطل کردن امور اقتصادی کشور برای حل مسئله تحریم‌ها، باعث شد که نتوانیم در دوره تحریم، مدیریت خوبی را برای خنثی‌سازی آن‌ها داشته باشیم.

پاک آیین می گوید ما باید به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد باشیم و به منابع درونی کشور اتکا کنیم. در عین حال ارتباط با دوستان خود در خارج از کشور هم داشته باشیم و به این شکل سعی کنیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم. امروز حدود ۲۲ کشور در جهان توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تحریم شدند؛ اما همه این کشور‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند و بدون نیاز به آمریکایی‌ها و غربی‌ها، به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی خود از درون هستند.

بحث «خنثی‌سازی تحریم‌ها» در مقایسه با «رفع تحریم‌ها» از جمله محور‌هایی بوده که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار داشته است. ایشان درباره چرایی اولویت داشتن خنثی‌سازی به رفع تحریم‌ها فرمودند: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی کردن تحریم دست ما است؛ دشمن باید رفع تحریم کند، اما خودمان میتوانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است.»

سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران هم از ابتدای آغاز به کار خود درباره نحوه مقابله کشور با تحریم‌های آمریکا گفت که او همزمان با تلاش برای رفع تحریم‌ها مقوله مهم‌تر خنثی‌سازی تحریم‌ها را در دستور کار قرار دارد تا اجازه ندهد «منافع ملت مورد هجوم دشمنان قرار گیرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار