توسعه اقتصادی و رونق اشتغال با حمایت از تعاونی ها

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی گفت: تعداد ۹۹۰ تعاونی فعال در استان وجود دارد که حمایت از آنها رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - حسینی  گفت: از ۹۹۰ تعاونی فعال در خراسان جنوبی ۹۰ تعاونی با سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد و ۲۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار مربوط به بانوان است.

به گفته او  سایر تعاونی‌ها هم شامل تأمین نیاز مصرف، تولیدی، خدماتی، دانش بنیان، سهام عدالت، فرش دستباف، مسکن و... بوده که در حوزه‌های مربوط فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی می گوید:  هزاران فرصت شغلی توسط تعاونی‌های ایجاد می شود بر این اساس در ۲۵ تعاونی استان نزدیک به ۷ میلیون دلار صادرات وجود داشته است.

حسینی مهم‌ترین فرصت‌ها در بخش تعاونی‌های استان را افزایش امنیت منطقه، جلوگیری از قاچاق کالا، ایجاد اشتغال در استان، جلوگیری از مهاجرت از نقاط آسیب‌پذیر، افزایش رفاه خانواده و توسعه منطقه‌ای دانست.

او با اشاره به پیشنهادات و راهکار‌های فعالیت بهتر شرکت‌های تعاونی در خراسان جنوبی گفت: درخواست کالا‌های مورد نیاز و مصرفی شخصی اساسی ساکنین استان از مسؤولین به جای درخواست تعدد اقلام، تعیین نکردن سقف برای عضویت خانوار‌های استان و برخورداری همه اعضای مشمول برخورداری از امتیاز مرزنشین و عضویت همه تعاونی‌ها با موضوع فعالیت یکسان در اتحادیه‌های استانی و عضویت اتحادیه‌ها در اتحادیه‌های کل کشور جزو این پیشنهاداست.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی همچنین سامان یافتن صادرات اجباری تعاونی‌ها در مقابل واردات کالای سهمیه‌ای خود، افزایش مشوق‌های صادراتی تعاونی‌ها در مقابل واردات کالای سهمیه‌ای خود و افزایش مشوق‌های صادراتی تعاونی‌ها در صورتی که هزینه‌های گمرکی را پوشش دهند، را از دیگر راهکار‌ها برای رونق بخشیدن به فعالیت تعاونی‌ها عنوان کرد.

به گفته حسینی توجه ویژه به امور مرزنشینان از طریق تمام دستگاه‌ها و تعامل و هماهنگی بین آنها، برخورد قاطع با واردکنندگان کالا‌های قاچاق، اجازه صادرات و واردات از تمام گمرکات کشور، رفع محدودیت از شعاع ۳۰ کیلومتری و برخورداری اهالی و ساکنین شهرستان‌های استان از امتیازات طرح مبادلات مرزی، اجازه صادرات فرش دستباف، زعفران و سایر محصولات منطقه بهره‌مندی از امتیازات ملی از دیگر درخواست‌ها برای رونق تعاونی‌های استان است.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی گفت: افق و دید نسبت به تعاونی‌ها بسیار امید بخش بوده و امیداوریم با حمایت سهم ۲۵ درصدی تعیین شده برای تعاونی‌ها در اقتصاد تحقق یابد که در این صورت تعاون جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند.

انتهای پیام /  ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.