عمر ایستگاه فضایی با فرود در اقیانوس آرام پایان می‌یابد

عمر ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۲۰۳۱ به پایان می‌رسد و این آزمایشگاه با فرود در «نقطه نمو» در اقیانوس آرام به ماموریت خود خاتمه می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان - ناسا اعلام کرد که ایستگاه فضایی بین‌المللی در ژانویه ۲۰۳۱ در اقیانوس آرام فرود خواهد آمد.

بر اساس گزارش لایو ساینس، این آزمایشگاه مداری که در سال ۱۹۹۸ راه اندازی شد در نقطه نمو که در اقیانوس آرام واقع شده فرود خواهد آمد. نقطه نمو دورترین نقطه زمین از خشکی‌ها محسوب و به عنوان گورستان فضاپیما‌ها شناخته می‌شود. ایستگاه فضایی روسیه به نام میر هم در سال ۲۰۰۱ در همین منطقه در آب فرو رفت.

ناسا در اواخر دسامبر تمدید پشتیبانی از عملیات ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کرد و تاریخ انقضای جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز به دلیل تعهد دولت بایدن برای ادامه فعالیت در این ایستگاه است. در آستانه از کار انداختن ایستگاه فضایی بین‌المللی، ناسا قرارداد‌هایی با سه شرکت خصوصی برای راه‌اندازی ایستگاه‌های فضایی تجاری برای استفاده شرکت‌های خصوصی و فضانوردان دولتی امضا کرده است.

نقطه نمو

ناسا گفت این ایستگاه‌های فضایی تجاری جدید توسط بلو اوریجین، نانورنکس و نورثروپ گرامن پرتاب خواهند شد. انتظار می‌رود این ایستگاه‌ها در اواخر دهه ۲۰۲۰، قبل از سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی به دریا عملیاتی شوند.

فیل مک آلیستر، مدیر فضای تجاری در مقر ناسا در بیانیه‌ای گفت: "بخش خصوصی با کمک ناسا از نظر فنی و مالی قادر به توسعه و اجرای مقاصد تجاری در مدار پایین زمین است. در این میان، ایستگاه فضایی بین‌المللی همچنان مشغول آزمایش‌هایی است که هم از طرف محققان ناسا و هم از طرف پیمانکاران خصوصی انجام می‌شود."

پرتاب اولین زن و انسان رنگین پوست به ماه

به گفته آژانس فضایی ناسا، در میان کار‌های طولانی مدتی که در ایستگاه فضایی انجام می‌شود، آزمایش‌هایی برای حمایت از برنامه‌های ناسا برای فرستادن انسان به ماه و مریخ در دستور کار قرار دارد. ناسا قصد دارد اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را در این دهه به ماه بفرستد، اگرچه زمان بندی آن از سال ۲۰۲۴ به بعد از سال ۲۰۲۵ منتقل شده است.

ایستگاه فضایی بین المللی

ایستگاه فضایی بین المللی از سال ۲۰۰۰ به طور مداوم مورد استفاده قرار گرفته و اکنون این ایستگاه که به طول زمین فوتبال است با مشکلاتی روبه‌رو است. در سال ۲۰۲۱ شکاف‌های کوچکی در ماژول زاریا ایستگاه فضایی پیدا شد. شکاف‌هایی که از سال ۲۰۱۹ برای دومین بار در این ایستگاه فضایی ایجاد شده بودند.

گفتنی است ایستگاه فضایی بین‌المللی بزرگ‌ترین شیء ساخته دست بشر است که تاکنون در مدار پایین زمین قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.