در پی حمله یمن به امارات، دیگر توهم «اسپارت کوچک» در منطقه وجود ندارد

بر اساس گزارش امارات لیکس، توهمات امارات که به زعم برخی به عنوان «اسپارت کوچک» در خاورمیانه شناخته می‌شد، به هم ریخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان - سال‌ها پیش «جیمز متیس» وزیر دفاع اسبق آمریکا، امارات را به عنوان «اسپارت کوچک» توصیف کرد. استعاره‌ای از شهری باستانی در یونان که مردمی جنگ‌آور داشت که نمی‌گذاشتند به شهرشان حمله شود و درگیر جنگ‌های خارجی زیادی به امید تحمیل هژمونی و کنترل بیش از اندازه خود به دیگر اقوام بودند.

بر اساس گزارش امارات لیکس به نظر می‌رسد که حاکمان امارات این اسطوره‌سازی را باور کرده و طوری رفتار کردند که گویی همیشه چنین خواهد ماند. خود را درگیر جنگ ها، درگیری‌ها و توطئه‌ها کردند و پنداشتند که کشورشان از عواقب آن مصون خواهد بود و برای درگیری و جنگ در دیگر کشور‌ها بهایی پرداخت نخواهد کرد. اما زمان گذشت و و «طوفان یمن» (سه مرحله عملیات موشکی نیرو‌های یمنی به امارات) این توهمات را درهم شکست و به همه یادآوری کرد امارات کوچک باقی خواهد ماند هر چند که «اسپارت» باشد.

حملات طوفان یمن به این معنی است که جنگ یمن در حال گسترش است و تنها یمن صحنه عملیات‌ها نیست، بلکه ابوظبی را نیز در بر می‌گیرد. حتی بار‌ها در طول سال‌های گذشته عربستان و ریاض نیز مورد هدف یمنی‌ها قرار گرفتند. ناظران بر این باورند که این یک تغییر کیفی و خطرناک نه تنها در رابطه با جنگ یمن، بلکه با توجه به تحولات درگیری و توازن قوا در منطقه است.

امارات تا اواسط ماه گذشته در امان بود و مطمئن بود که شرکت در جنگ یمن بدون بهای واقعی خواهد بود و عواقب داخلی نخواهد داشت و آتش یمن به خاکش نخواهد رسید. مقامات ابوظبی موضع خود را در یمن تغییر دادند و بخش قابل توجهی از مزدوران خود را که پیش از این دستور عقب نشینی به آن‌ها داده بود را برای بار دیگر به مواضع حساس فرستاده و نقش فعال‌تری در جنگ یمن بازی کرد.

آنچه خطرناک‌تر است این است که این حملات، قرار گرفتن در خطر امنیتی، نظامی و راهبردی امارات را در برابر یمنی‌ها و متحدان آن‌ها در منطقه آشکار می‌کند. بنابراین، این حملات یک شوک روحی و روانی برای حاکمان ابوظبی بود که به همپیمانان منطقه‌ای و بین المللی خود به ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا چشم داشتند.

در پی حمله یمن به امارات، دیگر توهمی به نام «اسپارت کوچک» در منطقه وجود ندارد

خسارات امارات از حملات طوفان یمن به ابعاد روانی و امنیتی ختم نمی‌شود. طوفانی که یمنی‌ها به راه انداختند به شدت به امارات ضربه زد، چراکه که امارات در دهه‌های گذشته خود را کشوری امن در دل کویر برای جهانیان معرفی کرده بود.

همچنین تبعات و پیامد‌های «طوفان یمن» از ابعاد نظامی و امنیتی فراتر رفته و به ساختار اقتصادی، مالی، تجاری و گردشگری امارات می‌رسد. اقتصاد امارات علاوه بر نفت به تجارت و سرمایه گذاری خارجی که در سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده و همچنین به گردشگری خارجی که سالانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر است و حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند، وابسته است. جنگ و درگیری سرسخت‌ترین دشمنان سرمایه گذاری و گردشگری در جهان هستند.

گزارش‌های خبری از ترس در میان ساکنان خارجی در امارات از حملات مکرر خبر می‌دهد. هشدار‌های صریح آمریکا و انگلیس به شهروندان خود که از سفر به ابوظبی و دبی خودداری کنند برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد. این هشدار‌ها به وضوح نشان می‌دهد که اوضاع در امارات ناپایدار و نامطمئن است. بر اساس گزارش‌های متعدد نیز نیرو‌های امنیتی و دفاعی امارات و همچنین نیرو‌های بیگانه حاضر در این کشور مانند آمریکایی‌ها، فرانسوی و برخی دیگر از نظامیان خارجی در وضعیت آماده باش قرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار