رستم پور:

کشت گیاهان دارویی در سطح کشور توسعه می‌یابد

مدیر طرح، برنامه و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت: کشور ما با داشتن ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی جایگاه چندانی در این اقتصاد جهانی ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - شاهین رستم پور در حاشیه آیین اختتامیه چهارمین نمایشگاه تخصصی رویداد کشاورزی در شهرکرد با بیان اینکه کشور در تولید زعفران و گل‌محمدی در دنیا رتبه نخست را دارد گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور یک ضرورت است.

سالانه در جهان ۵۰۰ میلیارد دلار در حوزه گیاهان دارویی فعالیت اقتصادی انجام می‌شود و کشور ما با داشتن ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی جایگاه چندانی در این اقتصاد جهانی ندارد.


بیشتر بخوانید


کشت گیاهان دارویی در استان‌های مستعد مانند چهارمحال و بختیاری باید توسعه یابد، با توسعه کشت گیاهان دارویی می‌توان سهم کشور را در اقتصاد بازار گیاهان دارویی در دنیا توسعه داد.

در ۳۰ سال آینده میزان تجارت در حوزه گیاهان دارویی با توجه به نیاز‌های جهانی یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید، که باید برای رسیدن به جایگاه خاص در این اقتصاد جهانی زیرساخت‌های لازم برای کشت گیاهان دارویی در کشور تامین و اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در استان‌های مستعد اجرا شود.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای فرآوری و تامین بازار خرید و فروش گیاهان دارویی و محصولات فرآوری شده در استان‌ها یک ضرورت است.

با اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری خصوصی می‌توان کشاورزی قراردادی را در حوزه کشت گیاهان دارویی توسعه داد.

پایشگاه گل‌محمدی در چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود

مدیر طرح، برنامه و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به استعداد و ظرفیت استان چهارمحال و بختیاری در توسعه کشت گیاهان دارویی گفت: پالایشگاه گل‌محمدی با همکاری یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی که از صادرکنندگان برتر در حوزه گل‌محمدی در کشور است، در استان احداث خواهد شد.

برای راه‌اندازی این پالایشگاه رایزنی‌های لازم با شرکت شهرک‌های کشاورزی استان انجام شد تا با راه‌اندازی این پالایشگاه زنجیره تولید و همچنین کشاورزی قراردادی در حوزه کشت گیاهان دارویی در استان تکمیل شود و کشت گیاهان دارویی در استان افزایش یابد.

ظرفیت توسعه ۵۰۰ هزار هکتار باغات در اراضی شیب‌دار وجود دارد

مدیر طرح، برنامه و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت:۵۰۰ هزار هکتار برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در سال‌های آینده در قالب برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی شده است.

در برنامه ششم توسعه اجرای ۱۰۰ هزار هکتار طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار پیش‌بینی شده بود که تا پایان سالجاری این میزان محقق خواهد شد.

براساس مطالعات انجام شده، کشور ۵۰۰ هزار هکتار دیگر اراضی شیب‌دار ظرفیت توسعه باغات را دارد و در برنامه هفتم توسعه از تمام ظرفیت مطالعه‌شده برای اجرای این طرح استفاده خواهد شد و منابع و اعتبارات اجرای این طرح‌ها از محل اعتبارات سفر‌های رییس جمهور پیش‌بینی خواهد شد.

در چهارمحال و بختیاری به واسطه استعدا‌ها از جمله بارش، آب، خاک مناسب در حوزه توسعه باغبانی ظرفیت خوبی وجود دارد که از این ظرفیت‌ها به خصوص آب سبز به خوبی استفاده نشده است.

از ظرفیت بارش زمستانه در این استان برای توسعه کشاورزی و باغبانی استفاده درست نشده و بارش‌ها از چرخه خارج و با جاری شدن در رودخانه از دسترس مردم و بهره‌برداران خارج می‌شود که با توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و آب سبز را وارد چرخه تولید کرد.

با توسعه باغات دیم و استفاده از آب سبز، می‌توان از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و سایر استان‌ها جلوگیری و وضعیت اقتصادی روستاییان و کشاورزان را ارتقاء داد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار