یک نیروگاه دولتی ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی دیگر در زاهدان در حال احداث است

مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: یک نیروگاه دولتی ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی دیگر در زاهدان در حال احداث است که در رفع کمبود تولید کمک موثری خواهد کرد.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - علیرضا پرنده مطلق  در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان  گفت:در بمپور یک نیروگاه داریم که سیکل ترکیبی(گازی و بخار) است    واحد گازی این نیروگاه بمپور افتتاح شده و واحد بخار در حال احداث است.

به گفته مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان   سال ۹۷حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه برق در این استان تعریف و حدود ۷۰ میلیارد تومان اجرا شد اما امسال یک‌هزار میلیارد تومان پروژه تعریف و تا پایان سال یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی پروژه خواهیم داشت.

علیرضا پرنده مطلق  می گوید: صنعت برق به سه بخش مجزا و متفاوت تولید، انتقال و توزیع از لحاظ مدیریتی تقسیم می‌شود.

او گفت: تولید برق در نیروگاه‌ها انجام می‌شود و در سیستان و بلوچستان نیروگاه‌های زاهدان، ایرانشهر، بمپور، چابهار ، کنارک و سراوان را داریم که بخشی از این نیروگاه‌ها دولتی و بخش خصوصی هستند.

مدیر عامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان  می گوید: مجموعه مدیریت نیروگاه‌ها را شرکتی مدیریت می‌کند که به آن مدیریت تولید می‌گویند.

او گفت: این مدیریت تولید کارش بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری از این نیروگاه‌هاست.

او می گوید: شرکت توزیع نیروی برق هم در هر استانی در ارتباط با مردم، مشترکان سطح پایین، کم مصرف، صنایع با مصرف پایین و ادارات خواهد بود.

پرنده مطلق  گفت: در بین تولید و توزیع برق مجموعه ارتباط را شرکت انتقال یا برق منطقه‌ای به عهده دارد.

به گفته او  در دنیا شرکت‌های برق منطقه ساختار حاکمیتی دارند و حتما باید دولتی باشند و ما هم یک شرکت دولتی هستیم و این شرکت نیروی مورد نیاز شرکت توزیع استان را از طریق نیروگاه‌های داخل این استان و بخشی نیز از طریق شبکه سراسری تامین می‌کند.

او گفت/ک در سیستان و بلوچستان شبکه انتقال برق تقریبا به همه استان‌های همجوار( خراسان جنوبی از طریق خط ۴۰۰ کیلوولت، کرمان خط ۴۰۰ کیلوولت و خط ۲۳۰ کیلوولت و در جنوب به هرمزگان) متصل است.

مدیر عامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان می گوید: در سال ۱۴۰۰ آخرین پیک بار( زمانی که بیشترین مصرف وجود دارد) یک‌هزار و ۷۰۱ مگاوات بود یعنی ۲.۶درصد برق کشور را مصرف کرده‌ایم به گونه‌ای که داخل استان حدود یک‌هزار مگاوات را تولید و تقریبا ۷۰۰ مگاوات از خارج از این استان تامین شده است.

او گفت: تابستان امسال ۵۵ درصد نیاز مصرف داخل سیستان و بلوچستان را تامین کردیم و ۴۵ درصد نیز از خارج استان دریافت شد یعنی به اندازه نیازمان تراز تولیدی نداریم و کمبود تولید داخل وجود دارد.

پرنده مطلق گفت:برای رفع کمبود تولید طبق نیاز اقداماتی زود بازده برای افزایش تولید صورت گرفته که نیروگاه‌های سراوان ( نصب ۲ واحد ۲۵ مگاواتی در سال ۹۸-۹۹) از این دست است.

به گفته او  هم‌اینک برای رفع کمبود تولید طبق نیاز سه واحد ۴۲ مگاواتی در نیروگاه زاهدان نصب خواهد شد.

او می گوید:متاسفانه برخی از واحدهای نیروگاه زاهدان و نیروگاه کنارک جزو کم راندمان‌ترین واحدهای کشور هستند افزود: به همین دلیل در برنامه کاری وزارت نیرو این است که واحدهای با راندمان پایین را از مدار خارج کند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان  گفت: یک نیروگاه دولتی ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی دیگر در زاهدان در حال احداث است که در رفع کمبود تولید کمک موثری خواهد کرد.

او گفت: در بمپور یک نیروگاه داریم که سیکل ترکیبی(گازی و بخار) است .

به گفته او  واحد گازی این نیروگاه بمپور افتتاح شده و واحد بخار در حال احداث است.

پرنده مطلق می گوید:  آینده سیستان و بلوچستان در بخش تولید برق خوب است تصریح کرد: این استان، استانی مستعد در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و چهارمین استان از لحاظ استعداد انرژی خورشیدی است.

او گفت: باتوجه به اینکه وزارت نیرو برنامه‌ای گذاشته برای اینکه در سال ۱۴۰۴ بتواند ۱۰ هزار مگاووات انرژی از منابع تجدیدپذیر داشته باشد از اینرو برای سازمان‌ها، شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که با ساتبا تفاهم‌نامه امضا کردند نشست‌هایی به منظور تشویق و معرفی استان برای این سرمایه‌گذاران برگزار کردیم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: باید همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم آینده این ظرفیت خدادادی انرژی‌های تجدید پذیر در استان را به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.

او می گوید: برنامه‌ای که برق منطقه‌ای دارد این است که تا پایان ۱۴۰۱ امیدواریم یک‌هزار مگاوات در استان سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته باشد و بیشترین سهم این انرژی‌ها در کشور داشته باشیم.

پرنده مطلق  گفت: پست سردرگان ایرانشهر و پارود راسک مناقصه در سال ۹۹ انجام و هر ۲ در حال اجراست و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسند علاوه بر اینها پست ادیمی، میل نادر و سراوان هم به صورت دائم و کامل برنامه‌ریزی در حال انجام است.

او گفت: نخستین خرید قسطی در صنعت برق در سیستان و بلوچستان انجام و یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سیم قسطی برای تامین سیم خط زاهدان به بم خریداری شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان می گوید: اگر بخواهیم به مقایسه دستاوردهای قبل و بعد انقلاب اشاره کنیم تقریبا تمام اقدامات و درصد پیشرفت آنها در عرصه برق به برکت انقلاب رقم خورده است.

او گفت:قبل از انقلاب خط انتقال در این خطه از کشور صفر و هم اینک حدود ۹ هزار کیلومتر بوده که این مهم و پیشرفت ۹ هزار درصدی آن، مرهون انقلاب است.

پرنده مطلق گفت: قبل از انقلاب نیروگاه برق چندانی در استان وجود نداشت و سهم این خطه پهناور تنها یک نیروگاه برق آن هم در منطقه کنارک بود، هم اینک با افتخار باید بیان کرد که تمامی بسترهای عرصه برق در سیستان وبلوچستان ارمغان پیروزی انقلاب است.

او گفت: با پیروزی انقلاب مسوولان برای خدمت رسانی و گسترش عادلانه خدمات حتی در دورترین مناطق محروم آستین همت بالا زدند و امروز روشنایی در اقصی نقاط مختلف وجود دارد.

مدیر عامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: برای اولین بار در کشور خط انتقال ۴۴۰ کیلوولت بین مزرعه میل نادر تا شبکه سراسری احداث شد که برای نخستین بار و به روش EPCبود.

او گفت:مولدسازی دارایی های راکد از اقدامات موثر برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بوده است.

او گفت: یکسری آهن‌الات بلا استفاده در انبار برای استراکچر استفاده و حدود پنج میلیارد تومان به نفع صنعت برق شد.

پرنده مطلق می گوید: امروز در شرایطی قرار داریم که بیش‌از ۲ هزار میلیارد تومان پروژه تا پایان سال تعریف کردیم و جزو شرکت‌های هستیم که کنترل پروژه در این شرکت مبنا و اساس پرداخت صورت وضعیت به پیمانکار است یعنی پیمانکار براساس برنامه زمانبندی گزارش پیشرفت پروژه را می‌دهد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.