مدیر دفتر مهندسی رودخانه زاینده‌رود:

۵ کیلومتر دیوار ساماندهی در بستر زاینده‌رود بنا شده است

مدیر دفتر مهندسی رودخانه زاینده‌رود گفت: تاکنون ۶دیوار ساماندهی به طول ۵ کیلومتر در بستر رودخانه زاینده‌رود به منظور جلوگیری از فرسایش رودخانه ساخته شده.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - احمدرضا صادقی گفت: از اواخر سال ۹۸ عملیات لایروبی را در سطح رودخانه زاینده‌رود از بالا تا پایین‌دست سد چم آسمان، قسمت منتهی به تالاب گاوخونی آغاز شد.

صادقی گفت: به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و لایروبی حجم رسوبات و پیشگیری از انحراف مسیر آب و برداشت غیرمجاز و تصرفات غیرقانونی اقدام به ساخت دیوار ساماندهی کردیم به طوری که طی دو سال اخیر ۴۰۰ هزار مترمکعب عملیات لایروبی در بستر زاینده‌رود صورت گرفته است.

او از ساخت دو دیوار ساماندهی به طول یک ونیم کیلومتر از سد "چم آسمان" تا سد زاینده‌رود بطول یک و نیم کیلومتر خبر داد و گفت: در روستای چم علیشاه بیش از ۲۰۰ تابلوی هشدار و خطر سقوط در رودخانه در محدوده سد "چم آسمان" نصب شده . 

به گفته صادقی بیش از۱۰۰ بازرس فنی و نیروی کارشناسی و حقوقی از سرآب تا پایاب زاینده‌رود نظارت دارند و هرگونه تصرف را شناسایی کردند که تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار که اقدام به کشت و کار‌های غیرمجاز کرده بودند، آزادسازی شده.  

او می گوید: در بستر رودخانه زاینده‌رود اراضی بسیار زیادی تصرف‌شده و با حفر چاه‌ها اقدام به کشت و کار غیرمجاز کردند که حدود ۱۵۰هکتار در حریم سد زاینده‌رود  آزادسازی و رفع تصرف‌شده . 

صادقی گفت: هرگونه برداشت غیرمجاز از آب و کشت و کار و تجاوز به حریم رودخانه را مطابق با تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب برخورد و با حکم قضایی با متخلف برخورد میشود که شامل جریمه مالی و زندان می شود.

طرح ملی "مهندسی رودخانه" از محل اعتبارات جاری و از فروش آب، پرداخت حقابه و حق نظارت و خسارت به آبخوان صورت می گرفت که با توجه به شرایط کم‌آبی اعتبارات داخلی فروش آب خیلی کمتر شده. 

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته  است.

در دهه‌های اخیر به علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در برخی از دوره‌های زمانی با خشکی مواجه شده. 


منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.