در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

وزارت نفت برای تولید داخلی «آمین شیمیایی» پالایشگاه های گازی سرمایه گذاری کند

کارشناس ساخت مواد و تجهیزات انرژی گفت: شرکت‌های دانش بنیان موفق به بومی سازی «آمین شیمیایی» مورد نیاز پالایشگاه‌های گازی شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان - شهریار جلی گفت: عمده آمین‌های مورد استفاده در پالایشگاه‌های گازی وارداتی بوده و هر کیلوگرم از آن‌ها، ۲.۵ دلار ارز نیاز دارد؛ تامین نشدن آمین‌ها، منجر به تعطیلی یک پالایشگاه می‌شود و شرکت ملی گاز، مجبور به واردات حدود ۲ میلیون کیلوگرم از این مواد شیمایی است.

به گفته این کارشناس ساخت مواد و تجهیزات انرژی، ماده شیمیایی آمین، به مرور زمان در طول فرآیند پالایش گاز، به علت مسائل عملیاتی دچار خوردگی شده و به بسیاری از آلودگی‌ها آغشته می‌شود که این آلودگی‌ها، با تخریب آمین باعث کاهش کارایی فرآیند تصفیه گاز شده و کاهش ظرفیت تولید را به همراه دارد.

جلی می‌گوید، سالیانه حدود ۵ میلیون دلار سرمایه برای واردات آمین پالایشگاه‌های گازی مصرف می‌شود که اگر یک سوم تا نصف این میزان سرمایه برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی دانش بنیان که موفق به بومی سازی واحد بازیافت ماده شیمیایی آمین شده‌اند صرف شود، می‌توان کشور را از واردات این ماده راهبردی بی نیاز کرد.

پالایشگاه‌های گازی کشور، با معضل انبارش و امحاء آمین‌های استفاده شده دورریز همراه هستند که برای آن‌ها چالش‌های زیست محیطی ایجاد کرده؛ این موضوعی است که در بهمن سال ۱۳۹۸، به عنوان یک نیاز فناورانه توسط وزارت نفت به شرکت‌های دانش بنیان اطلاع رسانی شده و اکنون شرکت‌های دانش بنیان داخلی، موفق به دستیابی به فناوری بازیافت آمین مصرفی شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
مگه" آمین فیزیکی " هم داریم؟
لطفا یک نفر توضیح بده ماهم‌یاد بگیریم...
آخرین اخبار