«حسین امیرعبداللهیان» در مصاحبه با فایننشال تایمز:

کنگره آمریکا درباره پایبندی به برجام «بیانیه سیاسی» صادر کند

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد طرف‌های غربی و کنگره آمریکا می‌توانند در قالب «بیانیه سیاسی» پایبندی خود را به توافق هسته‌ای اعلام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه اختصاصی با نشریه انگلیسی فایننشال تایمز گفته است که واشنگتن نتوانست به درخواست ایران برای تضمین اینکه هیچ طرفی قادر به خروج از توافق نباشد، پاسخ درستی بدهد.

امیرعبداللهیان در این خصوص گفت به تیم مذاکره کننده ایرانی گفته است که به طرف‌های غربی پیشنهاد دهند که پارلمان‌ها یا رؤسای آنها از جمله کنگره آمریکا می‌توانند در قالب «بیانیه‌ای سیاسی» پایبندی خود به توافق و بازگشت به اجرای برجام را اعلام کنند.

او گفت که اصولاً افکار عمومی در ایران به دلیل خروج آمریکایی‌ها از برجام نمی‌توانند سخنان یک رئیس دولت را به عنوان تضمین بپذیرند، چه رسد به آمریکا.

سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق هسته‌ای که معاهده‌ای بین‌المللی بوده و با هفته‌ها تلاش دیپلمات‌های کشور‌های طرف برجام به دست آمده بود، به طور یک طرفه خارج شد و اندکی بعد تمامی تحریم‌های لغو شده را بازگرداند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بدعهدی آمریکا را مهم‌ترین عامل تهدید کننده دستیابی به توافق می‌داند و معتقد است استی‌آزمایی و ارائه تضمین بخش لاینفک یک توافق خوب است.

تعهدات ایران به اندازه یک فرمول ریاضی روشن است

وزیر امور خارجه کشورمان افزود که کاملاً واضح است که ایران قرار است چه کاری انجام دهد و چگونه اقدامات هسته‌ای از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی [ناظر هسته‌ای سازمان ملل] راستی آزمایی خواهد شد؛ بنابراین طرف مقابل نمی‌تواند نگرانی داشته باشد. اما ما در درجه اول نگران ضمانت‌های آمریکا هستیم.

امیرعبداللهیان با ابراز ناامیدی از موضع واشنگتن در حالی که هفته ها مذاکره در خطر توقف قرار دارد، گفت: ما در این برهه از زمان با مشکلاتی مواجه هستیم زیرا طرف مقابل فاقد ابتکار عمل جدی است.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران غربی می‌گویند مذاکرات در هفته‌های اخیر نسبت به گذشته سازنده‌تر بوده است. یک مقام ارشد آمریکایی ماه گذشته گفت که مذاکرات در ماه ژانویه جزء «فشرده‌ترین» مذاکرات بود. این در حالی است که بنا به گفته مقامات کشورمان، طرف‌های غربی در حال بازی با زمان هستند و جدیتی از خود نشان نمی‌دهند. اما در صورت نشان دادن جدیت و اراده، حصول توافق در کوتاه مدت ممکن خواهد بود.

تحریم به بهانه برنامه موشکی ایران قابل قبول نیست

به گفته وزیر خارجه کشورمان، ایران خواستار «لغو کامل» تحریم‌هاست در حالی که دولت بایدن تنها می‌خواهد تحریم‌های اقتصادی زمان ترامپ را حذف کند.

او گفت: «این تمام چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم. تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه ترامپ علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران به اتهام برنامه موشکی ایران، مسائل منطقه‌ای یا حقوق بشری قابل قبول نیست. این نیز یکی از چالش‌هایی است که روی میز مذاکره در وین باقی مانده است».

ترامپ در زمان تصدی خود، ده‌ها مقام ارشد ایرانی و بنیاد‌های مذهبی در کشورمان را تحریم کرد. توسعه برنامه موشکی ایران و اتهامات حقوق بشری از جمله مهم‌ترین بهانه‌هایی است که از سوی آمریکا برای اعمال تحریم‌ها عنوان شده است.

آمریکایی‌ها خواهان گفتگوی مستقیم با ایران هستند

امیرعبداللهیان گفت: مقامات آمریکایی «پیام‌های زیادی» برای گفتگو‌های مستقیم با ایران ارسال کرده‌اند، اما هیچ اقدامی از خود نشان نداده‌اند. آخرین پاسخ ما به آمریکایی‌ها و واسطه‌های آن‌ها این بود که اگر چشم انداز روشن و امیدوارکننده‌ای برای دستیابی به یک توافق خوب با تضمین‌های پایدار پیش روی خود نداشته باشیم، آمادگی ورود به روند گفتگو‌های مستقیم با آمریکا را نداریم.

وزیر خارجه ایران در خصوص پاسخ ایران به آمریکا گفت: «تهران به آمریکا گفته است اگر نیت واشنگتن واقعی است، قبل از انجام هرگونه گفتگو و تماس مستقیم باید گام‌های عملی و ملموسی در صحنه بردارید. این امر می‌تواند شامل آزاد کردن میلیارد‌ها دلار از اموال بلوکه شده نفتی ایران باشد که به دلیل تحریم‌های ترامپ یا دستور اجرایی رئیس جمهور در بانک‌های مرکزی خارجی مسدود شده اند».

از توافق خوب استقبال می‌کنیم

در نهایت امیرعباللهیان نسبت به روند مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: «به طور کلی ما خوشبین هستیم. ما از یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان استقبال می‌کنیم، اما این توافق باید از حقوق مردم ایران حمایت کند».

به طور کلی مقامات کشورمان معتقدند در صورتی که آمریکا حاضر باشد توقعات غیرواقعی خود را کنار گذاشته و تحریم‌ها را لغو کند، دستیابی به توافق امری ممکن است. تحریم‌های آمریکا در سال‌های اخیر با هدف کاستن از سرعت رشد توان هسته‌ای و تحریم صادرات نفت ایران صورت گرفته و بیشترین مقدار آن در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعمال شده است.

دور هشتم مذاکرات با محوریت رفع تحریم‌ها و بازگشت طرف‌هااکنون در وین در حال انجام است و انتظار می‌رود این دور آخرین دور این گفتگو‌ها باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
ولخرجی این همه هزینه هسته ای از جیب ملت و نهایتا" تحریم و نابودی اقتصاد مملکت برای چه هدفی بود؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
تا آمریکا آمریکاست هیچ نتیجه ای حاصل نمیشه مگر وقتی که آمریکا نابود بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
اقاماچندین بارغنی سازی کردیم به عناوین مختلف ومثلاتوافق ازکشورخارج کرون واین خیلی بده ایندفعه خواهشا موادغنی شده رادرایران نگه دارن وطرف مقابل هروقت شیطنت کردماتودستمون چیزی داشته باشیم نه اینکه ازصفرشروع کنیم بهترین تضمین نگهداری خودمون هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
به قدری روی موضوع اصرار میکنن که میدونن انجام شدنی نیست اخرشم ازش عقب نشینی میکنن اول گفتن مداکره مستقیم با امریکا محال بعد گفتن اگر نیاز باشه ... بعد گفتن باید تمام تحریمها ورداشته بشه الان رسیدن فقط به تخریمهای هسته ای بعد گفتن باید ضمانت بده حالا رسیدن به بیانیه سیاسی از اینم عقب نشینی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
امیر سامان
۱۸:۵۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
مگه ما بازیچه غرب و آژانس شدیم و مگر بستن تاسیسات اتمی بچه بازی و شوخی است و مگر نابودی توان دانشمندان در جهان و ایران هنر است و مگر غرب و آژانس از این ترورها و این بازیهای کثیف لذت میبرند و مگر میلیاردها ضرر و ضربه زدن به توان اتمی ایرانیان هنر است که وطن فروشان داخلی و دشمنان خارجی را با نادانی سر خود را زیر برف کردند و اینهمه مورد بدعهدی و فریب و پیمان شکنی و تحریم را نمی‌بینند و ندیدند و باز چه توافقی ممکن است وجود داشته باشد که اینهمه جرم و گناه غرب را بشوید؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
اگر با دست خودمان پای آمریکا را به این مملکت مظلوم خون داده باز کردیم با وجود غربزدگان نفوذی، فاتحه ی انقلاب اسلامی را باید بخوانیم. چرا اینقدر از غرب التماس می کنیم و از خر شیطان پایین نمی آییم و می خواهیم با دست خودمان دست آوردهای هسته ای خودمان را نابود کنیم ؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
خوب به فایل منتشر شده که اصلتشم تایید شده گوش کن ببین فساد تا کجا لونه کرده فساد کشور به لبه پرتگاه برده که عاملینش همه خودی هستن نه امریکا و غیره
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۱۸:۴۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
دریافت هزار میلیارد دلار تضمین و غرامت بابت پیمان شکنی گذشته و پیمان نشکستن در آینده ،و گر نه هیچ امیدی به این توافق که نه که باج دهی ها نیست.
Iran (Islamic Republic of)
پبدنی
۱۸:۴۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
باید ما هیچ محدودیتی را نپذیریم فلسفه ما در آژانس پیشرفت اتمی است نه توقف و بستن اتمی و سیمان ریختن و بتن کردن در رآکتور.
فلسفه ما در ان پی تی صداقت و دادن اطلاعات لیش از اندازه است و گرمه کدام دیوانه ای رشد دانش و توان کشورش را به حراج میگذارد.
کاری نکنید که ایران راه خروج از ان پی تی را در پیش بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
کنگره دزدان جنایت کاران تروریست ها اگه هزار بیانیه صادر کنند همه کشکه
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۸:۳۵ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
فلسفه برجام رفع همه تحریم‌های ظالمانه بر ایران و ایرانی بود و در صورتیکه ملت ما و ما ایرانیان به این خواسته نرسیم توافق هیچ ارزشی نخواهد داشت و جز باج دادن چیزی نیست و نمیتوان نام این باج دهی یک طرفه را توافق نامید.
چرا کشور ما توان خود و دانشمندانش را برای هیچ و پوچ نابود کند؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
هیچ وقت انسان از توافق با شیطان به سودی نخواهد رسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
تا رودرو حرف نزنیم به درد نمی خوره جریان ما مثل اونیه که دو نفر با هم مشکل دارن و جای اینکه با هم حرف بزن و مشکل شون رو حل کنن این و اون رو واسطه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
وقتی طرفت بی منطق باشه و زورگو و فریبکار هیچ سودی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
البته با لبخند زیبا و ملیح هم باشد خیلی موثره ؟البته امضای کری هم تضمین بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
اونها دقیقا همین رو می خوان تا از اون بهره برداری سیاسی خودشون رو ببرند .
Australia
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
حتما چرا ک نه
تضمین میدن. خسارت هم میدن.
اونوقت چی داری ک حالا بخای بدی طرف اینکارو کنه؟؟؟
شما چاره ای جز خوردن دوباره جام زهر ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
چاره ظلم مبارزه است البته این بار مثل قبل نیست این بار گور شما انگلیسیها هم می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
احسنت گل گفتی جام زهر خوب اومدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
الان من چهارملیارد گدایی کردم بعد کلی فقروبدبختی میخام ی لودر چهارملیاردی بخرم اگه تحریم ها شکست سال دیگه این موقع ان لودر هفتصد تومنه خدایا چکار کنیم ازدست این مملکت داری
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۱۸:۵۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
وطن فروش لودر مگه اسباب بازی است که اینجا مطرح میکنید وقتی به توان ملی باور نداری و نداشتی نباید خود را ایرانی و انتظار کالای مفت داشته باشی اینها را از اربابت آمریکا و با دلار بطلب نخبه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
بیانیه کیلویی چنده باید بگی ما حق داریم ابزار لازم برای تلافی کردن خروج آمریکا از برجام رو داشته باشیم چون تحریم کردن برا آمریکا یه دقیقه است
آخرین اخبار