۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید به پژوهش اختصاص یابد

وزیر علوم گفت: ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید به پژوهش و ۳ درصد به موضوعات فرهنگی اختصاص پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان -  محمد علی زلفی گل گفت: در دنیای کنونی و قرن بیست و یکم که فناوری و نوآوری تعیین کننده هستند؛ ما نیز تافته جدا بافته از دنیا نیستیم. باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم و برای مدیریت ظرفیت پژوهش و نوآوری برنامه داشته باشیم. باید هدفمان در عرصه علمی و پژوهشی مشخص باشد و آن چه که اهداف را برای ما مشخص می‌کند، برنامه‌های فرادستی شامل بیانیه گام دوم، نقشه فرهنگی کشور و نقشه جامع علمی کشور است که حتما باید آن ها را مورد نظر قرار دهیم.

به گفته وزیر علوم باید شاخص‌های فناوری ارتقا پیدا کنند.

او گفت: دانش علم سنجی و فن سنجی در کشور ما رشد خوبی داشته است؛ اگرچه برنامه ریزی ما برای ارتقای شاخص‌ها نیاز به بستر‌های سخت افزاری و نرم افزاری و حمایتی خواهد داشت. ما منابع انسانی سرشار داریم که از عوامل موثر برای پیشرفت هر کشوری است که باید بروز و ظهور داشته باشند. منابع مادی خام فراوانی داریم؛ اما در اعتبارات مضیقه هایی داریم. باید بتوانیم با ارتباط منابع مادی و انسانی ارتباط منطقی برقرار کنیم.

به گفته وزیر علوم، باید باور داشت که برای ایجاد اشتغال به سمت مراکز رشد رفت. ایجاد شغل برای کسانی که سواد عالی دارند، هزینه بالاتری دارد.

هفتاد و شش هزار سند همکاری بین المللی داریم.

او گفت: در کشور اساتیدی داریم که به مرجعیت علمی رسیده اند و نباید با دانشمندان و پژوهشگران با تحکم رفتار کنیم، اما برای استفاده از نهایت پتانسیل آن‌ها باید تشویق و ترغیبشان کنیم. باید شرایط به گونه‌ای باشد که افرادی که نگاه و کار کیفی دارند، بیشتر دیده شوند؛ از فرصت و قدرت خود استفاده بیشتر داشته باشند و روند تعاملات بین اللمللی اساتید و قوانین آن را تسهیل کنیم.

وزیر علوم معتقد است باید در نخبه پروری ، نخبه گماری و توزیع متوازن استعداد‌ها فکر کنیم که همین باید از آموزش و پرورش آغاز شود؛ یقینا کسی که در دانش آموزی در المپیاد مدال می‌آورد با تسهیل امکانات می‌تواند در دانشگاه نیز افتخار آفرینی کند.

او گفت: نهایت تلاش خود را بکنید تا بودجه خود را از دانشگاه‌ها بگیرید؛ چرا که ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها باید به پژوهش و سه درصد به موضوعات فرهنگی اختصاص پیدا کند. اگر این حمایت‌ها نباشند، کیفیت فعالیت‌های پژوهشی کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار