صالح آبادی مطرح کرد؛

روند رشد نقدینگی رو به کاهش است/ بدهی ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی بانک ها به بانک مرکزی

رئیس بانک مرکزی گفت: برای نظارت سیستمی و پیشگیرانه در سیستم بانکی برنامه مشخص داریم و خلق نقدینگی در شبکه بانکی کشور اصلاح خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه ثریا شبکه یک سیما گفت: کنترل نقدینگی و اصلاح نظام بانکی نیاز به اصلاح روابط ارزی و ریالی دولت و بانک مرکزی دارد.

به گفته صالح آبادی رشد نقدینگی در مهر ماه ۴۲.۸ درصد، در آبان ۴۲ درصد، در آذر ۴۱‌.۴ درصد، در دی ۳۹.۸ درصد، بوده  بنابراین، روند رشد نقدینگی رو به کاهش است.

صالح آبادی در این برنامه به سوالات زیر پاسخ داد:

در ۸ سال گذشته نقدینگی ۸ برابر شد و رشد تولید ناخالصی تقریبا ثابت ماند، از زمانی که رئیس کل شدید چه اقداماتی در زمینه کنترل نقدینگی انجام دادید و برنامه اصلی شما چیست؟

صالح آبادی: یکی از محورهای مهم در اصلاح نظام اقتصادی اصلاح نظام بانکی است. برای اصلاح نظام بانکی باید رابطه دولت و بانک مرکزی و بانک ها، رابطه بانک مرکزی با بانک ها و رابطه بانک ها با مشتریان باید اصلاح شود.

رابطه بانک مرکزی با دولت بسیار مهم است و یکی از ریشه های خلق نقدینگی افزایش خالص دارایی های خارج بانک مرکزی است، به دلیل اینکه بانک مرکزی بانکدار دولت است وقتی ارزهای خارجی به ریال تبدیل می‌شود پایه پولی را افزایش می‌دهد.

الان ۵۰۳ هزار میلیارد تومان خالص دارایی های خارج بانک مرکزی است. ابتدای امسال دولت به موجب قانون قانون برنامه و بودجه ۵۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد، دولت و بانک مرکزی روابط ارزی و ریالی دارد که روی پایه پولی و رشد نقدینگی اثرگذار است که باید اصلاح شود.

۱۷۰ هزارمیلیارد تومان بدهی بانک ها به بانک مرکزی است که یکی از منشا های افزایش پایه پولی است. بودجه ی سال آینده نباید ناتراز باشد.

در رابطه دولت و بانک‌ها تکالیفی وجود دارد که روی دوش بانک‌ها قرار داده می‌شود. با افزایش تسهیلات تکلیفی، بدهی دولت به بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه با اضافه برداشت، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش می‌یابد که باز هم یکی از اجزای پایه پولی بالا می‌رود. ارائه تسهیلات  و خدمات بانکی به مشتریان یکی از محورهای اصلاحی است.

چه نظارت‌هایی صورت گرفته تا بانک‌ها اول تخلف نکنند سپس از بانک مرکزی هم استقراض نداشته باشند؟

صالح آبادی: بانک‌ها بایستی نسبت‌های کفایت سرمایه خود را اصلاح کنند، خلق نقدینگی در یک چارچوب باید اتفاق بیفتد بانک از ریل بانکداری نباید خارج شود، بانک به جای اینکه واسط مالی باشد خودش بنگاه‌دار شده بنابراین بانک‌ها باید اموال مازاد خود را واگذاری کنند.

مدیریت ریسک در شبکه بانکی بسیار مهم است. بانک باید  بخشی از دارایی‌های خود را به شکل نقد و شبه نقد نگهداری کنند. ۱۲۰۰ همت( هزار میلیارد تومان) در بودجه سال آینده تسهیلات تکلیفی دیده شده که ناترازی را به وجود خواهد آورد. از ابتدای سال تا کنون ۲۳۰۰ همت تسهیلات پرداخت شده که ۶۷ درصد برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بوده است.

خیلی ها معتقد هستند که سامانه سمات به حالت پسینی اجرا می شود، چرا پیگیری نمی شود که تمام ویژگی ها در آن ثبت شود؟

صالح آبادی: یکی از محوهای نطارت بانک مرکزی به همین نطارت های برخط و هوشمند بر می گردد، در گذشته این سامانه پسینی بوده اما این سامانه این قابلیت را دارد که به سامانه کنترلی تبدیل شود. کنترل نقدینگی با جدیت در بانک مرکزی شروع شده است. با این حال، نظارت چشمی و دستی فایده‌ای ندارد و نظارت‌ها باید هوشمند، سیستمی و پیشگیرانه باشد.

برای نظارت سیستمی و پیشگیرانه در سیستم بانکی برنامه دقیق و مشخص داریم و با برنامه‌هایی که داریم خلق نقدینگی در شبکه بانکی کشور اصلاح خواهد شد. رشد نقدینگی در مهر ماه ۴۲.۸ درصد، در آبان ۴۲ درصد، در آذر ۴۱‌.۴ درصد، در دی ۳۹.۸ درصد، بوده است که البته ۲ درصد آن مربوط به پوشش ادغام یکی از بانک‌ها است. بنابراین، روند رشد نقدینگی رو به کاهش است.


چرا تا به الان سقفی برای میزان پرداخت تسهیلات برای بانک ها تعیین نشده است؟

صالح آبادی: سقف رشد ترازنامه بانک ها براساس مصوبه شورای پول و اعتبار تعیین شده که نیاز به اصلاحاتی دارد، زیرا برای همه بانک ها نمی توان اعمال کرد.

چه راهکارهایی برای فروش اموال مازاد بانک ها دارید؟ چرا بانکی باید ۲۰ هزار میلیارد تومان در یک پروژه سرمایه گذاری کند؟

صالح آبادی: ساز و کار فروش اموال مازاد بانک‌ها در دولت در نظر گرفته شده است که به زودی تصویب خواهد شد. با نظارت‌های هوشمند و مبتنی بر فناوری جلوی انحرافات در شبکه بانکی را خواهیم گرفت. کنترل نقدینگی و هدایت منابع به سمت تولید مطالبه مسئولین ارشد کشور و تمام مردم است چرا که پیشرفت و عدالت در کشور وابسته به اصلاح نظام بانکی است.

در تمام دنیا نظام مالیاتی علاوه بر نقش درآمدی، نقش تنظیم‌گری و تخصیص بهینه وجوه را ایفا می‌کند. قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس در دست بررسی است می‌تواند جلوی سوداگری را بگیرد. هوشمندسازی نظام بانکی و نظام مالیاتی دو بال اصلی اصلاح نظام اقتصادی کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۴:۳۴ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
نقدینگی همه جو ره رشدمیکنه؟بان رخ ارزآزاداموال تملیکی راخارج می‌کنند.به تولیدضربه وارد میشه بازار عرضه وتقاضابهم میریزد یخچال بوش آلمان میاد وسط و...
موادمخدرفروخته میشه بارزترین کیفیت بالاترین قیمت.
گران فروشی درکارتخوانهاهم روش اضافه کنیدبرنج و...
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تأمین اجتماعی
۱۰:۴۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
دستور رئیس جمهور برای پرداخت سریع وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی متاسفانه تاکنون توسط مسئولین بانک ها نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه هیچ اقدامی صورت نگرفته است چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تأمین اجتماعی
۰۰:۱۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن به کدام بازنشستگان تعلق می‌گیرد
کسی هم جوابگو نیست .جز دروغ ماچیزی از این مسئولین بانک ها ندیدیم.
بازنشسته تأمین اجتماعی از نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تامین اجتماعی
۱۳:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
وعده وام ۱۰۰ میلیون تومانی مردم را سرگردان کرده است

برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بانک رفاه کارگران مراجعه کردم که به گفته متصدی بانک ابتدا باید ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳ ماه در بانک سپرده‌گذاری ‌کنم تا در صورت تایید، بعد از این مدت بتوانم وام بگیرم و یا اگر ۵۰ میلیون تومان سپرده بگذارم، می‌توانم وام ۴۰ میلیون تومانی دریافت کنم! سوال اینجاست که اگر یک فرد بازنشسته این مبلغ پول را داشته باشد، دیگر چه نیازی به دریافت وام دارد؟ چرا بانک مرکزی ابلاغیه این وام‌ها را همان‌گونه که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، به بانک‌ها نمی‌فرستد تا بازنشستگان و شاغلان از این سردرگمی نجات یابند؟

بازنشسته تامین اجتماعی
Pakistan
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
جلو وامها آخر سالی گرفته شده و هیچ وامی داده نمی شود.آخه مردم پولی ندارن که نقدینگی رشد کنه . پول را از بین مردم جمع کردید بعد میگید جلو رشد نقدینگی را گرفتیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ماشاءالله خوب معجزه بلدید،همینطور پیش برید رشد نقدینگی به صفر می رسه دقیقا میشه مساوی با دارایی مردم ...یعنی صفر.
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض
۱۳:۰۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
این چه وام بدون ضامن است که متاسفانه شرایط با ۲ تا ۳ ضامن هم بدتر بوده است که تاکنون برای بازنشستگان تامین اجتماعی ندادند چرا؟
جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض
۱۳:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ ۱۶:۲۱:۵۵

چرا هنوز وام بدون ضامن بازنشستگان پرداخت نشده است؟

متاسفانه تاکنون مسئولین بانک ها نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومان تومانی بدون ضامن برای بازنشستگان تامین اجتماعی بهانه مختلف خودداری کردند و خودداری می کنند از رئیس کل بانک کل مرکزی و بازرسی ها بانک ها وغیره درخواست رسیدگی داریم

درضمن بهمن ماه بیش از هزار بار در مورد وام 100 میلیون تومانی بدون ضامن در رسانه ها اعتراض کرده ایم ولی متاسفانه تاکنون هیچ کسی پاسخگو و جوابگو نبوده و اقدامی، پیگیری، بررسی و رسیدگی نکرده اند چرا؟

کدام بانک ها تاکنون وام مبلغ 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی وابسته به اسرائیل پرداخت نمی کنند.

1 - بانک ملی

2 - بانک سپه

3 - بانک مسکن

4 - بانک رفاه کارگران شهرگلستان بهارستان جاده تهران ساوه کد شعبه 974

5 - بانک کشاورزی

6 - بانک توسعه صادرات

بانک ها نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه تاکنون وام بدون ضامن را برای بازنشستگان تامین اجتماعی انجام نمی دهند و متاسفانه خودداری کردند و خودداری می کنند چرا؟
Pakistan
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
میخوان جلو رشد نقدینگی را بگیرند دیگههههه...شما و بقیه مردم پول نداشته باشین،نقدینگی کنترل میشه
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض
۱۰:۵۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بازنشستگان به کجا رسید؟ مسئولین بانک رفاه کارگران وغیره از پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی وابسته اسرائیل را تاکنون نمی دهند و خودداری کردند و خودداری می کنند چرا؟
متاسفانه تاکنون مسئولین بانک ها نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه پرداخت وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تومانی بدون ضامن برای بازنشستگان تامین اجتماعی بهانه مختلف خودداری کردند و خودداری می کنند از رئیس کل بانک کل مرکزی و بازرسی ها بانک ها وغیره درخواست رسیدگی داریم
Iran (Islamic Republic of)
سهامدار
۰۰:۵۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
وقتي دستور ميدي مدام وام بدن و اوراق بخرن
آخرین اخبار