واریز سود سهام عدالت متوفیان با تعیین تکلیف سامانه انتقال به وراث ممکن می‌شود

همزمان با انتقال قهری سهام عدالت به وراث سود سال مالی ۹۸ و ۹۹ هم یه صورت یک جا به حساب ورثه واریز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - بیش از یک سال و نه ماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد، اما انتقال سهام متوفیان همچنان بلاتکلیف باقی مانده است؛ موضوعی که با توجه به نزدیک شدن به زمان پرداخت سود سهام عدالت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و سهامداران عدالت منتظر مشخص شدن تکلیف سود خود هستند.

در ۴ بهمن ۹۹ شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، با انتشار اطلاعیه‌ای در ابتدا اعلام کرد که زیر ساخت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث قانونی، در حال آماده سازی است و به محض عملیاتی شدن سامانه‌های مربوط فرآیند‌های آن به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

بعد از این خبر، اطلاعاتی از این سامانه داده نشد تا این که در ۲۳ تیر حسین قشمی مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده گذاری مرکزی گفت: برای ایجاد این سامانه، جلسات متعددی با همکاران واحد حقوقی قوه قضائیه و همکاران واحد فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد تا اطلاعات موجود متوفیان از جهت میزان سهام عدالت و از جهت تعداد وراث در این سامانه ثبت و ضبط شود تا درصدی که وارثان از سهام ارث می‌برند، مشخص شود که امیدوارم این موضوع تا آخر سال عملیاتی شود.

البته که لازم است برخی از نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اقداماتی را جهت شناسایی افراد متوفی و وراث آن‌ها انجام دهند تا فرایند انتقال سهام عدالت این افراد تسهیل و تسریع شود.

یک سال در انتظار راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت به وراث

از آخرین گفته‌ها در رابطه با سامانه انتقال سهام عدالت به وراث بیش از ۷ ماه می‌گذرد تا این که روز گذشته مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در رابطه با این سامانه مواردی را مطرح کرد.

محمد باغستانی مرکزی گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با هماهنگی سایر دستگاه‌ها ذی ربط در حال آماده‌سازی سامانه‌ای است که این انتقال قهری به وراث صورت بگیرد و همزمان با انتقال قهری سهام عدالت به وراث سود سال مالی ۹۸ و ۹۹ هم یه صورت یک جا به حساب ورثه واریز خواهد شد.

به گفته او همچنین از سال ۹۵ اقدام به پرداخت سود به سهامداران عدالت شده که سود سال‌های قبل از ۹۸ متوفیان، در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است. با انتقال قهری سهام عدالت به ورثه، این امکان برای پرداخت سود سنوات گذشته وراث برای سازمان خصوصی‌سازی هم فراهم خواهد شد.

وراث هم چنان محروم از دریافت سود!

حسین بوجار یکی از اعضای شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت گفت: پس از گذشت یک سال و نیم از آزادسازی سهام عدالت، سهام فوت شدگان که تا کنون به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده اند (البته اطلاعات دقیق آن در دست سپرده گذاری مرکزی است) انتقال آن به وراث بلاتکلیف باقی‌مانده است و تنها خبر از در حال آماده سازی داده می‌شود. از سپرده گذاری این انتظار می‌رود  به عنوان مرجع فرایند آماده سازی را  هر چه زودتر انجام  دهد تا تکلیف وراث مشخص شود. متاسفانه با توجه به این که در این زمینه اقدامی صورت نگرفته وراث هم چنان از سود خود  بی نصیب هستند اما خیالشان برای حفظ سود خود آسوده باشد.

بنابر مصاحبه اخیر مدیر عامل سپرده گذاری سامانه انتقال ورات در حال آماده سازی است، اما همان طور که مشخص است وعده این آماده سازی از سال ۱۳۹۹ به سهام داران داده شده و مشخص نیست این روند آماده سازی تا چه زمان قرار است ادامه پیدا کند موضوعی که با توجه به دخیل بودن نفع بیش از ۳ میلیون نفر باید در اولویت قرار گیرد، اما تنها در این زمینه وعده داده می‌شود.

وراث برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت اشخاص متوفی باید به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، از مشمول بودن مطلع شوند. با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، صورت وضعیت دارایی سهام عدالت نیز، قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
سلام ،از سال ۹۵ انحراث وراثت کردیم خبری از سهام فوتی ها نشد، ب اندازه تمام سهام خرج دادگاه و دفتر پیش خوان کردیم ،آخرش آیا دولت چیزی بهمون بده یا نده
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۴۹ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
لعنت به پدر هر رئیسی رحم به سهام بی عالتی مرده هم نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
چرا سهام عدالت به حساب واریز نمیشود من بابا ندارم و خواهرم و برادر مریضی دارم چرا نمی دهند حق بچه یتیمی چرا سایت باز نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آیااگرانحصار ورثه پکنند وبقیه میتونن بدنش به یکی از خانواده
Iran (Islamic Republic of)
یحیی مهرالی
۱۲:۳۹ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام ایاانصاف یاوجدان داریدالان فرزندمن شش سال است فوت شده خانواده اش ازفقیری سرکله میزننداین الان فرزندداردهرکجامراجعه کنیم فعلان روشن واقعاخجالت خوب چیزیه یکی درحال دزدی کاخ نیشین شده دیگری نیازبه سودسهامش نمیتوانددریافت کندشرم خوب چیزیه دربحث اگرفلان کارانجام دهیم خوب میشوددله دزدهاجمع شدندحق مرده هامیخورندکسی هم جوابگونیست شمامیخواهیدخدادرکجاپیداکنید خدادرپس گردن شماست شمامدیران ارشدخیلی بی انصاف هستیدوبی وجدانیت باباحق مرده هارابدهیدماپول خودمان رامیخواهیم ولی رحم مروت دروجودشمانیست بانمازخواندن بهشتی نمیشودبایددلتان پاک باشدهرکسی به این ماوملت ماوکشورماخیانت میکندخدابراولعنت کندبس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
اگه یکی از وراث فوت کرده باشن سهام عدالت به بقیه وراث تعلق میگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام خودتون تکلیف سهام موتوفیان روشن کنید کد ملی روبزنید بین وراث تقسیم کنید خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
آقا سود مردم را پرداخت کنید پیگیری به درد مردم نمیخوره پدر ومادر من 7ساله فوت کردن اما هنوز موفق به گرفتن سهام عدالتش ن نشدیم ای چه وضعی چرا فقط شعار
Iran (Islamic Republic of)
یزدانی
۱۹:۳۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
پدرم من درسال ۹۵فوت شداعلام کردن که سهام متوفی روبریدامورمشترکین تابین وراث تقسیم کنن بعدسودهرکس رابه شماره ی شبای آنهاواریزکنیم ازاون سال به اینورنه سودی پرداخت شدنه خبری شد حالابایدازاول شماره ی شبابدیم یابه همون شماره ی شبایی که قبلادادیم انشاالله بی حرف پیش میخوایدواریزکنیدبلاخره بایداطلاع رسانی کنیدوتکلیف این مردم روروشن کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
مردم که سهمی ندارند، وقتی دشمن رسید به دروازه ورودی، آن موقع مردم سهم دار می‌شوند. وقتی که دشمن دور دیگه اون ها رو نمیشناسند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
این درست نیست که وراث محروم باشند. دولت یک فکری بکند تا دیر نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
دروغ دروغ دروغ لازم به هیچ کاری نیست به سادگی می توانند کد ملی متوفی را از ثبت احوال استعلام کنند تمام ورثه معلوم میشه نیاز به اسمون ریسمون بافتن نیست چطوری وقتی کسی فوت می کنه به سرعت نور یارانه وتمام امتیازاتش فورا متوقف می شود اما وقتی می خواهید چیزی بدهید با سرعت لاکپشت عمل می کنید.همان طور که مردن طرفو فهمیدید همانطور هم می توانید بفهمید ورثه اش چه کسانی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
سلامی
۰۱:۵۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
سهام عدالت دیگر سهمی از عدالت ندارد کسانی که مشمول سهام عدالت شده اند اکثراً از قشر ضعیف جامعه هستند و نیاز مبرم به وجه آن دارند افراد کهنسال که محتاج به وجه سهام دارند پس از مرگشان به چه دردی میخوره لطفاً هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف سهام عدالت اقدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
دروغگو ها کی واریز میکنید نفری ۸۰ هزارتومن میدید اونم آخر سال
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۳:۲۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام آقایان مسعول سهام عدالت چراشماپرداخت سوددوضاری سهام عدالت رابعدازیک سال یاکم می دهیند یاموقعی می دهیند که برای انتقال دادن ازکازگزاریها بحساب بانگی سهامداران دوسه روززمان می برد چراکه کارگ اریهاهم می خواهنددرصدی سهم داشته باشند دو یا سه ردزپول مردم راسرگردان می کنند حالا بااین مشکلات که شماباعثش هستیند برای سهامداران بازهم می گویند آخرسال ودقیقه نودسودراپرداخت می کنیم بدلیل اینکه برای خودشماهم دیرپرددخت کردن سودآودهست آقایان معسول)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
کی واریز میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
اونقدر طول کشید که وراث هم شدن متوفی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
در جایی که صحبت از پول دادن به مردم وخارج شدن این پول از دست دولت شود چه سهامداران زنده و چه متوفی بایستی صبر ایوب داشته باشند چرا که سامانه ها وپایگاههای دولتی بهم وصل نمی شوند.ولی برای گرفتن آمار ودریافت مالیات و آب وبرق وگاز وتلفن و..
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۲۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
این چه عدالتی هست؟ من و خانواده ام سهام عدالت نداریم؟ آیا کسی هست راهنماییم بکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام.خواهشا.درکل تکلیف.زندها‌را.روشن.کنید.خرید وفروش کنند.برای فوت.شدگان.خداکریم است.
Iran (Islamic Republic of)
مریم امیری
۲۰:۲۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
متوفاهای که بخاطربسته بودن سایت ماندند چکار کنند پنج سال منتظریم باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
لعنت به متولیان بی عدالتی. بیت المال مال همه ملت. این جاماندگان سهام عدالت چه معنی داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
به ما بیکاران سهام ندادن اما متوفیان هم سهام میگیرن عجب عدالتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
بد برداشت نکن این متوفی ها که میگن بنده خدا ها اون موقع که زنده بودن بهشون تعلق گرفته و عمرشون کفاف نداده ازش استفاده کنن... الان تقسیم میشه بین وراث
Iran (Islamic Republic of)
کرم ابراهیمی
۰۲:۳۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
متوفیان هم سهمیه دارن اونا زمانی که زنده سود سهام بهشون ندادن حق وراث میشه که باید دولت پرداخت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
یه زمان دقیق اعلام کنید که واریز میشود نه اینکه بگین واریز میشود، کی؟ چه تاریخی؟
در ضمن چرا پیگیر وضعیت عیدی مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی نیستید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
سود سهام عدالت متوفیان رو میدن اما زنده ها هیچی. این چ عدالتیه. این ظلمه. چرا بیت المال را درست تقسیم نمیکنن. خیلی مسخره هست.یک پایگاه سپاه ثبت نام میکرد برای سهام. پدرم رفت ثبت نام کنه گفتن فقط ۲ تا از فرزندانت رو ثبت نام میکنیم بقیه هیچی. الان برادرم سهام داره من نه. این چ عدالتیه