در لحظه مرگ، مغز انسان به چه چیزهایی فکر می کند؟

لحظه مرگ مغز انسان به چیزهایی فکر می کند که در این گزارش با آنها آشنا می شوید.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ احتمالا شما هم بار‌ها به آخرین لحظات پیش از مرگ فکر کرده اید. دانشمندان در جدیدترین تحقیقات شان به نتایج جالب توجهی رسیده اند. اولین تصاویر ضبط شده از یک مغز در حال مرگ نشان داد که ممکن است آن چیزی که در آخرین لحظات زندگی به آن فکر میکنیم بهترین خاطرات مان باشد. دانشمندان به‌طور تصادفی پیچیده‌ترین اندام ما را در حین مرگ بررسی کرده و تصویری شگفت‌انگیز از مردن را به نمایش گذاشتند.

ماجرا از این قرار است که یک بیمار به خاطر بیماری صرع تحت درمان بود و به الکتروانسفالوگرام (EEG) متصل بود. فعالیت مغز این مرد ۸۷ ساله در حال بررسی بود که ناگهان دچار حمله قلبی شد و جان باخت و در واقع ۱۵ دقیقه پس از مرگ او در نوار مغزی ثبت شد. در ۳۰ ثانیه از دو طرف ضربان قلب نهایی بیمار، افزایش امواج مغزی بسیار خاص مشاهده شد.

خاطرات قبل از مرگ

این امواج که به عنوان نوسانات گاما شناخته می‌شوند، با چیز‌هایی مانند بازیابی حافظه، مدیتیشن و رویا در ارتباط هستند. این می‌تواند به این معنا باشد که – اگرچه مطالعات بیشتری باید انجام شود – ممکن است در هنگام مرگ، یک فیلم کوتاه از بهترین خاطرات خود را ببینیم.

بخش‌هایی از مغز که در این مطالعه فعال شدند نشان می‌دهند که می‌توانیم وارد یک حالت رویایی آرام شویم که شبیه به مدیتیشن است. به طرز شگفت انگیزی، وقتی بدن ما از کار می‌افتد، مغز ما همچنان می‌تواند در تلاشی هماهنگ برای انجام کار نهایی سخت تلاش کند – که باعث می‌شود کمتر احساس غم کنیم.

دکتر اجمل زمار (Ajmal Zemmar)، جراح مغز و اعصاب در دانشگاه لوئیزویل زمار (LouisvilleZemmar) که این مطالعه را سازماندهی کرده، گفت: «از طریق ایجاد نوساناتی که در بازیابی حافظه نقش دارند، متوجه شدیم مغز ممکن است آخرین یادآوری رویداد‌های مهم زندگی را درست قبل از مرگ ما انجام دهد، مشابه آنچه در تجربیات پیش از مرگ گزارش شده است. این یافته‌ها درک ما را از اینکه دقیقاً چه زمانی زندگی به پایان می‌رسد را به چالش می‌کشد و سؤالات بعدی مهمی مانند سؤالات مربوط به زمان اهدای عضو را ایجاد می‌کند.»

گفتنی است تغییرات مشابهی در امواج مغزی موش‌ها در زمان مرگ مشاهده شده است، اما قبلاً در انسان هرگز مشاهده نشده است.

این مطالعه که در مجله «Frontiers in Aging Neuroscience» منتشر شده، می‌گوید: «داده‌های ما اولین شواهد را از مغز انسان در حال مرگ در یک محیط بالینی غیرتجربی و واقعی مراقبت‌های حاد، از این موضوع حمایت می‌کند که مغز انسان ممکن است توانایی تولید هماهنگ را در هنگام مرگ داشته باشد. با این حال، این نتایج تنها از بررسی یک مطالعه موردی است، با مغزی که قبلاً از صرع آسیب دیده بود. اما ممکن است راه را برای درک بیشتر در مورد آنچه که برای ما اتفاق می‌افتد – و آنچه فکر می‌کنیم – در هنگام مرگ هموار کند.

دکتر زمار اذعان داشت: «چیزی که ممکن است از این تحقیق بیاموزیم این است که: اگرچه عزیزان ما چشمان خود را بسته اند و آماده اند تا ما را رها کنند، اما مغز آن‌ها ممکن است در حال پخش برخی از بهترین لحظاتی باشد که در زندگی خود تجربه کرده اند.»

بحث درباره مردن موضوعی تابو و دلهره آور است، اما دانستن اینکه عناصر بیولوژیکی چیست و چرا اتفاق می‌افتد، می‌تواند آن را کمتر ترسناک به نظر برساند.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

برچسب ها: مرگ ، مغز انسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.