در باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

چرا امام موسی کاظم (ع) به باب‌الحوائج ملقب شده اند؟

امام موسی کاظم (ع)، ملقب به کاظم و باب الحوائج، هفتمین امام شیعیان دوازده امامی است.

باشگاه خبرنگاران جوان - امام موسی کاظم (ع)، ملقب به کاظم و باب الحوائج در سال ۱۲۸ قمری، همزمان با انتقال قدرت از امویان به عباسیان متولد شد و در سال ۱۴۸ قمری پس از شهادت پدرش، امام صادق (ع)، به امامت رسید. دوران ۳۵ ساله امامت او با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود. با شهادت امام موسی کاظم (ع) امامت به فرزندش علی بن موسی الرضا (ع) منتقل شد.

به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت‌وگوی ما را با حجت الاسلام و المسلمین حسین عباسی بخوانید:

لطفا کمی از فضائل اخلاقی امام موسی کاظم (ع) بفرمایید.

امام کاظم علیه‌السلام عابدترین، بهترین و سخاوتمند‌ترین و بسیار کریم‌النفس و بلندنظر در میان مردم عصر خودش بود. ایشان اهل عبادت، راز و نیاز و اهل معنویت بود. در روایت آمده که حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام در تمام شب‌های عمرشان به نماز شب مشغول بودند و نماز شبشان را به نماز صبح متصل می‌فرمودند؛ و بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب به تعقیبات و خواندن ادعیه ماثور اشتغال داشته‌اند. عبادت آن حضرت و راز و نیازشان همگان را مجذوب خودش کرده بود. سیره اخلاقی حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه السلام دل‌جویی از مستمندان و رسیدگی به وضع محرومان بوده، شیخ مفید در ارتباط با خصلت‌های اخلاقی حضرت نوشتند که حضرت موسی‌بن‌جعفرعلیه‌السلام مثل جد بزرگوارشان حضرت علی علیه‌السلام شبانه از نیازمندان و مستمندان دلجویی می‌کردند، کیسه پول و مواد غذایی را به خانه‌های افراد محتاج می‌بردند. افرادی که این کمک‌ها را دریافت می‌کردند هیچ‌وقت نفهمیدند آن شخصی که به آن‌ها کمک می‌کرد حضرت موسی‌بن‌جعفر بوده وقتی‌که امام موسی کاظم (ع) شهید شدند برخی که دیگر اقلام به آن‌ها نرسید، فهمیدند آن فردی که کمک می‌کرد حضرت موسی‌بن‌جعفر بود.

چرا می‌گویند امام موسی کاظم (ع) باب‌الحوائج است؟

حضرت موسی‌بن‌جعفر معروف به باب الحوائج هستند به خاطر این که هر کسی که درب خانه حضرت مراجعه می‌کرد، محال بود که خواسته خودش را به حضرت بگوید و امام موسی کاظم (ع) بابت رفع گرفتاری او اقدامی نکند. اغلب خانه‌ها یک درب دارند، ولی حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه السلام منزلشان را به شکلی درست کرده بودند که منزل ایشان دو درب داشت و یک درب اختصاص داشت به مردمی که از آن‌جا وارد خانه‌ی حضرت می‌شدند و درباره مشکلات خودشان با حضرت صحبت می‌کردند، محال بود که کسی از آن درب وارد شود و ناامید برگردد، لذا ازاین‌جهت که آن درب خاصی که هر کسی گرفتار بود از آن وارد می‌شد، به حضرت می‌گفتند باب الحوائج، این دربی است که حاجت‌ها برآورده می‌شود، حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه السلام باب الحوائج الی الله بود و از طرف خدا مشکلات مردم را حل می‌کرد.

در این باره مثالی هم بزنید.

شخصی به نام حماد بن عیسی نقل می‌کند که در بصره خدمت امام کاظم علیه‌السلام رسیدم و گفتم حوائجی دارم، حضرت فرمودند: بفرمایید هرچه می‌خواهید من برای شما دعا می‌کنم که مشکلتان حل شود حمادبن عیسی نقل کرد: من آن‌جا گفتم خدایا از ولی خودت امام مسلمین فرزند پیغمبر حاجت می‌خواهم حاجت داشتند که یک همسر، خانه، فرزند وحج نصیبش کند و حداقل پنجاه سفر مکه برود حماد ابن عیسی می‌گوید:از این‌موضوع چندین سال گذشت و الان که من دارم با شما صحبت می‌کنم هم خدا به من خانه، همسر و فرزندانی داده و هم خادمی نصیبم شده، ضمن این‌که چهل و هشت مرتبه سفر حج نیز مشرف شده ام. در روایات ذکر شده که حماد بن عیسی دو سفر دیگر مشرف به حج شد و آن پنجاه حجی که از امام موسی کاظم خواسته بود که دعایش کند تکمیل شد و بعد هم طی حادثه‌ای در سیلی که آمد غرق شد و از دار دنیا رفت و در حالی از دنیا رفت که به خواسته‌های خودش رسیده بود.

دوران امامت امام موسی کاظم علیه‌السلام در چه شرایطی بود؟

دوران امامت حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) در سخت‌ترین شرایط و وضعیت زمانه بود. شرایط امامت ایشان با زمان امام باقر و امام صادق علیه‌السلام خیلی فرق داشت و اصلا قابل‌مقایسه نبود. دوره امامت حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام دوره تثبیت و تقویت پایه‌های حکومتی بنی‌عباس بود، دژخیمانی که در آن زمان به‌قدرت‌رسیده بودند مثل منصور دوانیقی تشنه قدرت بودند و یاران و اصحاب حضرت و کسانی که حامیان حضرت موسی‌بن‌جعفر بوده‌اند را اگر مختصر حرکتی انجام می‌دادند قلع‌وقمع می‌کردند، زندان می‌کردند و محدودیت‌های سختی برایشان به وجود می‌آورند. حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه السلام در دوران امامتشان گرفتار چهار خلیفه‌  بنی‌عباس بودند، در دوران منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی و در دوران هارون الرشید عباسی زندگی کردند و خیلی به ایشان سخت گذشت. مخصوصاً در دوران هارون که حضرت زندان رفتند و در زندان طولانی به سر بردند. در روایات ذکر شده که ایشان هفت یا ده سال در زندان بودند.

جریان فرقه اسماعیلیه چه بود؟

ظهور فرقه اسماعیلیه نتیجه اختلاف گروهی از مردم در به امامت رسیدن اسماعیل فرزند امام صادق علیه‌السلام با برادرش حضرت امام موسی‌بن‌جعفر (ع) بود. جناب اسماعیل فرزند ارشد حضرت امام صادق علیه‌السلام نزد پدرشان بسیار محبوب بودند به‌همین دلیل گروهی از شیعیان گمان می‌کردند که امامت بعد از امام صادق علیه‌السلام به جناب اسماعیل منتقل‌شده. این در حالی بود که جناب اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیه‌السلام از دار دنیا رفت و امام صادق (ع) در مرگ او تشریفات خاصی را انجام دادند، با پای برهنه در تشییع‌جنازه او شرکت کرد و در سوگ جناب اسماعیل بسیار بی‌تابی کردند و در تشییع‌جنازه او چند بار دستور دادند که کفن را از روی صورت جناب اسماعیل باز کنند تا همگان بدانند که اسماعیل از دار دنیا رفته‌است. با این شرایط جمع زیادی از عقیده خودشان برگشتند و اندک معدودی برهمین عقیده باقی ماندند که امام بعد از امام صادق علیه السلام جناب اسماعیل است، بااینکه جنازه راهم دیدند، ولی گفتند او نمرده و غایب شده‌ است و روزی ظهور خواهد کرد. این فرقه که اعتقاد به امامت اسماعیل بعد از امام صادق (ع) داشته‌اند به این  فرقه اسماعیلیه می‌گفتند.  آن‌ها به هیچ عنوان امامت موسی‌بن‌جعفر را نپذیرفتند و فرقه اسماعیلیه را تشکیل دادند.

از فضائل علمی حضرت کاظم مطلبی بگویید.

امام موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام در علم و دانش سرآمد همه مردم بودند، هنوز کودکی بیش نبودند که فقهای مشهور آن زمان از جمله ابوحنیفه از ایشان مسئله می‌پرسیدند و کسب علم می‌کردند. ایشان از همان کودکی در مجلس درس پدرشان که مؤسس و رئیس دانشگاه جعفری بودند شرکت می‌کردند، روح و جانشان را از سرچشمه علوم و معارف اصیل اسلامی سیراب می‌کردند. حضرت امام کاظم علیه‌السلام در بحث‌های علمی حضور داشتند و اهل بحث و منطق و قادر به اثبات مباحث دشوار و معضلات علمی بودند، این مسئله موجب محبوبیت آن بزرگوار نزد پدرشان حضرت امام صادق علیه‌السلام شده بود و همه اصحاب از این‌همه عظمت مبهوت می‌شدند. یادگار‌های علمی و فکری امام کاظم علیه‌السلام در کتاب‌های حدیث، فقه، کلام و تفسیر ثبت‌شده که یکی از بهترین و غنی‌ترین میراث‌های علمی است و اصول زندگی مؤمنین شمرده می‌شود. حضرت امام کاظم علیه‌السلام السلام پیرامون سبک زندگی و پیرامون معارف اسلامی و علوم ماوراءالطبیعه نکات بسیار ارزنده‌ای را بیان فرمودند و اسرار آفرینش را با عالی‌ترین بیان توضیح دادند که امروز با توجه به پیشرفت و ترقی علم می‌بینیم هنوز از سخنان آن بزرگوار نتوانسته‌اند گامی فراتر بگذارند.

نحوه شهادت ایشان چگونه بود؟

 در مورد شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر روایت شده: حضرت وقتی‌که بغداد بودند پیوسته از یک زندان به زندان دیگر منتقل می‌شد تااینکه هارون الرشید حضرت موسی‌بن‌جعفر را به زندان مخوف و تاریک سندی بن شاهک یهودی منتقل کرد. او سخت امام موسی کاظم (ع) را تحت شکنجه اذیت و تازیانه قرار داد  و بعد هم طبق دستوری که به او رسیده بود ، خرمای مسمومی را در اختیار امام موسی کاظم (ع) قرار داد و حضرت را مجبور کردند که آن خرما را بخورد. حضرت سه روز مسموم بودند و بعد از سه روز شهید شدند. سندی بن شاهک برای ظاهر سازی چند نفر را فرستاد تا حضرت را ببینند و گواهی بدهند که حضرت حالشان بد نیست یک قاضی و چند نفر دیگر که از افراد مورد وثوق و افراد عادل بودند برای گواهی آمدند که بگویند موسی‌بن‌جعفر مشکل و مریضی خاصی ندارد تا امام متوجه این‌موضوع شد، فرمودند که‌ای مردم گواهی ندهید که من سالم هستم من سه روز است که توسط این‌ها مسموم شده‌ام و بر اثر همین سم هم از دار دنیا می‌روم نقل‌شده که بعد از سه روز امام موسی کاظم (ع) شهید شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
امامان آمدندتا انسانها را با دین و خدا پرستی آشنا کنند نه اینکه باب الحوائج باشند . ولی افصوص و صد افصوص که شیطان همیشه راه مستقیم مردم را کج میکند تا در خرافات دست و پا بزنند تا روز قیامت همه چیز بر ملا شود خدایا ما را به راه راستت راهنمایی فرما که راه امامان و پیامبرانت به حق پیروی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
السلام علیک یا امام موسی ابن جعفر یا باب الحوائج یا مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
یه نفر میگفت "حوائج" از حاجت میاد یعنی نیاز، نه خواسته! یعنی مثلا شما به ازدواج نیاز داری ولی اینکه با حتما با "فلانی" باشه اسمش نیاز نیست فقط خواسته ماست! ...البته همون حاجت هم سخته بهش رسیدن آخوندها فوت آخر رو به ما یاد نمیدن!!!
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۳۹ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
السلام علیک یا باب الحوائج امام موسی الکاظم هر که به در خانه ات امد به اذن خدا دست خالی بر نگردد ما هم همچنین امین یا وجیهه عندالله اشفع لنا عندالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
السلام علیک یا امام موسی کاظم صلوات الله و سلامه علیه.....
Iran (Islamic Republic of)
سعید مشهد
۱۶:۲۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام .ازامام موسی کاظم علیه السلام توی مسیر اهل بیت وخدا باشم.واسه همه کسانی مشکلات داردخدا کنه حل شه وهمچنین خداگناهکار بخشش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
السلام علیک یا موسی بن جعفر یا باب الحوائج
تمام مریضا رو شفا بده مریض مارو هم شفا بده
آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
یالسلام علیک یااامام موسی کاظم (ع)میگن توخواسته همه رابرآورده میکنی عاجزانه ازت میخوام همین امروزبه خواسته ای که دردل دارم برسم
Iran (Islamic Republic of)
ذکر فرازی از دعای توسل و التماس دعا
۱۴:۵۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَبَا الْحَسَنِ، يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، أَيُّهَا الْكاظِمُ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانَا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ؛
ای ابا الحسن، ای موسی بن جعفر، ای کاظم، ای فرزند فرستاده خدا، ای حجّت خدا بر بندگان، ای آقا و مولای ما، به تو روی آوردیم و تو را واسطه قرار دادیم و به‌سوی خدا به تو متوسل شدیم و تو را پیش روی حاجاتمان نهادیم، ای آبرومند نزد خدا، برای ما نزد خدا شفاعت کن؛
Iran (Islamic Republic of)
وحید شکرانی
۱۲:۴۰ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
دوستان که گفتن چرا خدا حاجت من نمی‌ده
من چند سال پیش به دختری میخواستم بهم ندادن
خیلی از خدا گلایه کردم چرا حاجت من ندادی
همون دختر یکی از فامیل گرفت بعد یکسال طلاق داد. چون بدترین دختر گرفت

الان من همیشه برای برآورده نشدن حاجتم خداروشکر میکنم
یا خیلی از شغل ضرر دادم ولی بعداً یه جای دیگه شغل آزاد گیرم اومده با درآمد بهتر

برآورده شدن یا نشدن حاجات بنابر مصلحت خداوند هست
البته گناه ماهم در دعا تاثیر گذار هست
ولی در مسیر درست زندگی قرار بگیرید قطعا خداکمک کننده هست اونوقت همه اهل بیت ع هم مستجاب الدعوه هستن طبق تجربه من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
از کجا معلوم که دختره بد بوده شاید پسر بد بوده!!! شاید هم هر دو خوب بودن و مهارت کافی برای زندگی با هم رو به کار نبردن!!! و هزار شاید دیگه!!!چه راحت هم قضاوت میکنید حالا چون دعاتون مستجابت نشده و اون با یکی دیگه ازدواج کرده و طلاق رفته پس اون بد بوده!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
السلام علیک یا موسی بن جعفر (ع) یا باب الحوائج
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۱۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
بعداز امام علی(ع) هیچ امامی دیگر حاکم و فرمانروا نبود.وبرعکس،این خلفای جاهل و مستبد و خودخواه و جهنمی، حاکم وفرمانروای جامعه وکشورها بودند. اما همان ائمه طاهرین(ع)تا میتوانستند بدنبال رفع رنج و فقر و گرسنگی ومشکلات مردمان خود بودند.برای همین خدا مهروعشق شان را زوال ناپذیر قرارداده و تا اَبد مورد عشق و ارادت و صداقت مومنین و مردمان هستند.(♤♤سلام عشق وجاودان برهمه اهل بیت نبوت رسول الله کریم ص♤♤)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
پس چرا بداد من نمیرسه؟خدایی که انقدر ا لطف ورحمتش گفته وگفتند و ایمه ای که اینقدر از کرامتشان گوشمان را پرکردند.خسته شدم کم اوردم.امن یجیب؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
ترک گناه تنها راهه
یا ممکنه دیر مستجاب بشه صبر داشته باشید
و ایمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
اینقدر صبر کنیم که موهامون هم مث دنونها سفید بشه؟هرچی به وقتش خوبه.وقتی که هنوز ذوق رسیدن بهش داری وقتی تمام تلاشت رسیدنه.بعدکه ناامید وخسته شدی چه سود باشه یا نباشه دیگه لذتی نمیبری چون خسته وداغون شدی.من خدار رو به خداییش به رحمان ورحیم بودنش میخونم اگه قرار باشه به ترک گناه و..نگاه کنه وچرتکه بندازه که هیچی دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۰:۰۵ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
اگر مسلمان هستید و خدا رو میپرستید و شیعه هستید قطعاً میفهمید که تنها چیزی جلوی مستجاب شدن دعایی رو میگیره گناهه. ما که طلبکار نیستیم. چرا شما هرچی خواستی خدا بگه چشم....!! اگر بنده خدایی که همچین انتظاری نیست از یه بنده خدا ‍‍‍ بنده شیطانه که همیشه کفر میگه . بندگی یعنی خدایا چشم.قرآن اکرم می‌خونی فقط عربیش رو نخونید که ترجمه رو هم بخون ببین خدا وی گفته. از بس سرتون تو گوشی بوده و اینستاگرام اسراییلی از خدا و اهل بیت (اهل الله) دور شدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
اگر مبنای اجابت دعا گناه نکردن باشه پس اونجوری که فقط دعای معصومین براورده میشه چون همه کم وزیاد گناهکارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
السلام علیک یا باب الحوائج یا عبدالصالح یا موسبن بن جعفر و رحمت الله و برکاته
بالای تخت یوسف کنعان نوشته اند
هیچ یوسفی یوسف زهرا نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۰۹:۵۹ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
دوستان من هروقت برم حرم حضرت معصومه س
هر حاجتی بخوام در کمتر از ۲۴ ساعت حاجتم میگیرم
شاید تا الان ۲۰ بار امتحان کردم
بنظر من حضرت معصومه س هم مثل امام کاظم ع باب الحوائج است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
باب الحوایج فقط خدا است خدا فرموده فقط از من بخواهید و بس فقط به من توکل کنید
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۹:۵۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
اطیعو الله و اطیعو رسول و اولی الامر منکم

خود خداوند در قرآن میفرمایند از فرستادگان من اطاعت کنید
حاجت که پیش اطاعت چیزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
اللهم عجل الولیک الفرج (بقیة الله)
۱۰:۵۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
بله ما همیشه توکلمون به خداهست
ولی ممکنه برخی دعا ها و خواسته های که داریم برآورده نشه که اونم به خاطر گناهامونه
و هرچقدر هم که پاک باشیم و بی گناه
به پاکی اهل الله نمی‌شیم ۱۲ امام از خاندان رسول الله و ولی الله هستند
ذات و باطنشون پاکه مثل فرشته
اگه خواستمون رو به آنها بگیم آنها هم به درگاه خداوند متعال برای ما دعا میکنند
راستی وقتی روی پل صراط از دوستی با رسول خدا و داشتن ولایت مولا امیرالمومنین علی علیه السلام و اهل بیت پرسیدند امیدوارم جوابتون مثبت باشه و گرفتار نشید
یـاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
خداوند گفته از فرستادگان من اطاعت کنید که راه راست و خداپرستی را به شما یاد بدهند نه اینکه بشینند و هر چه مردم می گویند به خدا مخابره نمایند خداوند سبحان همه جا حضور دارد و از رگ گردن به ما نزدیکتر است و برای او فرق نمی کند تمام دعای بندگان را اگر بخواهد اجابت میکند ولی به ما یاد داه که هر گاه مریض شدیم به پزشک مراجعه کنیم چون پزشکان مطالعات زیادی روی بدن ما انجام داده اند و داروی ان را هر گاه مریض میشویم می شناسند شخصی اپاندیسش درد گرفته بود و حی به این زیارتگاه و ان زیارتگاه می بردنش تا اینکه اپاندیس او ترکید و بعد از ساعتها او را به پزشک بردند که خیلی دیر شده بود و شخص با عفونتهای زیاد فوت میکنه گناه او نبود گناه او به گردن انهای که امامان را باب الوائج می خوانند نه هدایتگر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
کسی که روح‌الامین است طایر حرمش

هجوم حادثه بر هم زد آشیانش را

به حبس و بند و شهادت اگر چه راضی شد

به جان خرید بلاهای شیعیانش را...


امشب شب عزای امام عالمین است

دل را هوای قبر غریب کاظمین است

باب الحوائج امشب حاجت روا گردیده

مهدی به یاد جدش، صاحب عزا گردیده

آجرک الله یا بقیة الله
شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
آجرک الله یا ابا صالح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
یا موسی بن جعفر نه شفا میخوام مشکل بزرگی دارم کمکم کنید ختم بخیر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
شفا فقط بدست خداست
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۰۸:۲۳ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
یا امام موسی کاظم (ع)
مشکلم را حل کن و مرا شفا ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
از خدا بخواهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
السلام علیکم یا اهل البیت النبوه (ص)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
خدا هست و درسته باید از او بخواهیم ولی ما بنده روسیاه اهل بیت رو واسطه می کنیم .اهل بیت که زمین و خلق به واسطه ی اونهاست که قرار دارند یا اهل بیت نبوه
آخرین اخبار