استاندار هرمزگان خبر داد؛

قرقیزستان به دنبال رسیدن به خلیج فارس است

استاندار هرمزگان گفت: هرمزگان دروازه ورود قرقیزستان و کشور‌های آسیای مرکزی به اروپا و دیگر کشور‌های آسیایی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بندرعباس- استاندار هرمزگان گفت: هرمزگان با زیرساخت‌های بسیار قوی، دروازه ورود قرقیزستان و کشور‌های آسیای مرکزی به اروپا و دیگر کشور‌های آسیایی است.

مهدی دوستی در دیدار با مشاور رئیس جمهور و رئیس شرکت ملی هلدینگ دولتی قرقیزستان، تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان و هیات همراه در محل استانداری هرمزگان افزود: امنیت سرمایه گذاری در هرمزگان را تضمین می‌کنیم.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه ترانزیت و دیپلماسی منطقه‌ای، دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم است و رئیس جمهور تاکید ویژه‌ای در این خصوص دارد، گفت: روند موجود و مباحثی که با هیئت قرقیزستانی در حال انجام است، تلفیقی از این دو موضوع است و تلاش داریم مسیر با ثباتی را برای تامین کالا‌های مورد نیاز قرقیزستان در بخش واردات و صادرات کالا از بندرشهید رجایی فراهم کنیم.

دوستی گفت: به‌دلیل اراده قوی که بین دو طرف وجود دارد، اتفاقات خوبی برای توسعه تعامل تجاری و اقتصادی بین دو کشور در حال وقوع است که نمود عینی آن نشست امروز با رییس هلدینگ دولتی و مدیران زیرمجموعه این شرکت بزرگ قرقیزستانی و رایزنی در خصوص توسعه ارتباطات بندری است.

او گفت: قرقیزستان به دنبال راه‌اندازی دفاتر هلدینگ دولتی در استان هرمزگان است که می‌تواند مسیر جدیدی برای توسعه روابط دو کشور باشد.
دوستی گفت: آمادگی لازم برای رفع موانع سرمایه گذاری و بهره برداری از زیرساخت‌های بندرشهید رجایی وجود دارد و علاقه‌مند هستیم زودتر به نتیجه برسیم.

استاندار هرمزگان یکی از برنامه‌های دولت را توسعه ترانزیت برشمرد و گفت: در گام نخست، زمینه برای ورود هیئت سرمایه گذاری قرقیزستانی در زمین‌های موجود بندرشهید رجایی فراهم و در فاز بعدی زمین‌های پسکرانه این بندر مهم برای توسعه فعالیت‌های ترانزیتی مهیا می‌شود.

مهندس دوستی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان و برنامه هرمزگان برای دستیابی به جایگاه نخست تولید فولاد کشور، در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با معادن سنگ آهن، کرومیت، منگنز و مس اعلام آمادگی کرد و افزود: مذاکرات فنی با هیات قرقیزستانی در این حوزه را می‌توانیم هر چه زودتر شروع کنیم.

استاندار هرمزگان همچنین گفت: رایزنی با وزارت نفت برای تأمین خوراک مورد نیاز پالایشگاه قرقیزستان نیز دنبال می‌شود.

در این نشست همچنین مشاور رئیس جمهور و رئیس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان نیز با اشاره به اینکه فعال‌سازی ظرفیت ترانزیت از بندر شهید رجایی، از نظر سیاسی و اقتصادی طرح مهمی برای کشور قرقیزستان محسوب می‌شود، گفت: امکانات و ظرفیت‌های بندر شهید رجایی نه تنها برای قرقیزستان بلکه برای همه کشور‌های آسیای مرکزی حائز اهمیت است و می‌تواند یک اولویت باشد.

تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو (Tengiz Bolturuk Ayapbergen Uulu) افزود: تحولات کنونی بین روسیه و اوکراین بر روابط تجاری بین کشور‌ها تاثیر گذار است و احتمال اینکه استفاده از ظرفیت حمل و نقل روسیه کمتر شود بسیار بالاست و بیشتر ترانزیت کالا از مسیر ایران خواهد بود.

او گفت: این تحولات سیاسی باعث می‌شود روابط تجاری ایران و کشور‌های آسیای مرکزی توسعه بیشتری پیدا کند که قرقیزستان تمایل دارد به‌عنوان پیشگام این حوزه عمل کند و روابط خود را با ایران گسترش دهد.

تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو با اشاره به روند مطلوب مذاکرات در دور‌های پیشین و استقبال استاندار هرمزگان و هیئت ایرانی، ضمن قدردانی اظهار امیدواری کرد، به‌زودی امکان فعالیت ترانزیتی قرقیزستان در بندرشهید رجایی فراهم شود.
او، با اشاره به اینکه هلدینگ دولتی قرقیزستان هم اکنون بر روی ۲ طرح معدنی سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: اولویت نخست ما اتمام این طرح‌ها است، اما در مرحله بعدی به موضوع سرمایه گذاری در هرمزگان نیز ورود خواهیم کرد.

تامین برق و نیروی کار ارزان، تامین گوشت گوسفندی، آب معدنی و امکانات حوزه گردشگری از ظرفیت‌های قرقیزستان بود که مشاور رئیس جمهور و رئیس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان به آن اشاره و آمادگی برای توسعه همکاری در این زمینه را اعلام کرد.

تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان و هیات همراه، رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در هرمزگان، مدیرکل اقتصادی استانداری هرمزگان، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، دستیار رییس هیبت مدیره، مدیر منطقه ای، مدیر روابط اقتصادی خارجی و مدیر توسعه پایدار هلدینگ دولتی قرقیزستان، مدیر کل منطقه آزاد بیشکک، معاون اول مدیر کل شرکت دولتی قرقیز پوچتاسی و نایب رییس دانشگاه ماناس نیز در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.