آغاز پویش جمع آوری خشکاله‌ها در مشهد

پویش جمع آوری خشکاله‌ها در مشهد به همت انجمن‌های مردم نهاد و گروه‌های حامی محیط زیست آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -  معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در چند سال اخیر با توجه به خشکسالی‌ها و کمبود خوراک دام که در پی آن افزایش قیمت نهاده‌های دامی را در پی داشت، دامداران و فعالان حوزه محیط زیست در اقدامی خودجوش با همکاری مردم نسبت به تولید خشکاله از پسماند و پوست میوه و صیفی جات جهت تامین خوراک و نهاده‌های دامی کرده اند.

علی نجفی گفت: این امر علاوه بر صرفه جویی و کاهش هزینه در تامین خوراک دام برای دامداران، اثرات زیست محیطی بسیار مطلوبی دارد که مهمترین آن کاهش تولید پسماند مخصوصاً پسماند تر، و در پی آن کاسته شدن شیرابه تولیدی است.


بیشتر بخوانید



به گفته او اهمیت این موضوع سبب شد تا شناسایی و حمایت از گروه‌های مردمی فعال در این حوزه در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد و پس از برگزاری جلسات متعدد با این گروه‌های مردم نهاد و مطرح شدن ایده‌ها و مشکلات آنها، حمایت کامل از این نوع فعالیت‌ها در دستور کار معاونت خدمات شهری قرار گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در راستای ایجاد بستر مناسب برای فعالیت این گروه‌های مردم نهاد در شهر مشهد، اقداماتی نظیر تهیه خودرو برای جمع آوری و حمل خشکاله ها، تهیه مخازن و ایجاد انبار برای نگهداری و فرآوری خشکاله ها، طراحی و تولید کیسه‌های مخصوص جمع آوری، چاپ پوستر‌ها و بنر‌های اطلاع رسانی جهت تبلیغات محیطی صورت گرفته است.

 مردم ما باید بدانند که پوست میوه، صیفی‌ها، ساقه و برگ سبزی‌ها زباله نیستند و می‌تواند ماده غذایی مفیدی برای دام‌ها باشد که پس از خشک کردن و آسیاب آن‌ها به مصرف تغذیه دام‌ها برسد البته باید توجه داشت که خشکاله‌ها باید عاری از هرگونه کپک زدگی باشد و پوست تخم مرغ، هسته سخت میوه‌ها، پوست سخت گردو و بادام در لیست خشکاله قرار نمی‌گیرد و به طور جداگانه مصارف دیگری دارد که باید از خشکاله‌ها تفکیک شوند.

انتهای پیام//ف.ح.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۶ آبان ۱۴۰۱
کلی خشکاله جمع کردم
آیا میان که ببرنش؟
اگه نمیان کجا ببرم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
سلام
چطور میشه خشکاله ها رو به دست دامداران رسوند
آخرین اخبار