در گفت و گوی ۱۸.۳۰ شبکه خبر مطرح شد

برخی کالا‌ها همچنان بدون ثبت سفارش وارد کشور می‌شوند

معاون امور فنی گمرک ایران گفت: در انبار‌های بنادر کشور همچنان کالا‌هایی هستند که بدون ثبت سفارش وارد و دپو شده اند، این امر منجر به ورود قوه قضائیه به این موضوع شده است.

عسگری گفت: از لحاظ ترخیص کالا از انبار‌های بنادر کشور ۳۵ درصد از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ترخیص کرده ایم که ۷۵ از این میزان کالای اساسی بوده اند.

به گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، بسیاری از دستگاه‌ها از جمله سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی وزارت بهداشت در ارائه آمار تاخیر دارند و ما به دنبال آن هستیم که گزارش گیری را فعال کنیم و در صورتی که این دستگاه‌ها نمونه دهی واحد‌ها را قبل از پهلوگیری انجام دهند می‌توانیم اجازه حمل یکسره را بگیریم.

مشکلات اساسی دپوی کالا به بانک مرکزی و وزارت صمت بازمی گردد و باید تمامی واردکنندگان برای واردات کالا ثبت سفارش انجام دهند و اجازه ورود هر کالایی بدون ثبت سفارش ممنوع است.

بسیاری  از کالاهای دپو  شده بندر شهید رجایی بدون ثبت سفارش وارد شده است

فاضل گفت: هم اکنون شاهد آن هستیم که تاجر بدون ثبت سفارش کالا وارد می‌کنند و ما هم اکنون در بندر شهید رجایی شاهد آن هستیم که بسیاری از کالا‌ها ثبت سفارش ندارند بنابراین باید در این زمنیه براساس قانون عمل کنیم و تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که گمرک در اجرای قانون کامل عمل نکرده است.

به گفته نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع آوری و اموال تملیکی بسیاری از کالاهایی که در انبار‌های بنادر مانده جزو کالای ۱۰ درصدی هستند و در برخی از موارد شاهد آن هستیم که گمرک اعلام می‌کند ۱۰ درصد را خارج کنیم و ۲۰ درصد از کالای که مجددا وارد کرده اید را در انبار‌ها بزارید باقی بماند.

دلایل کالای مانده در گمرکات  قوه قضاییه را راضی نکرد

رسولی فاضل گفت: بازدید رئیس دستگاه قضا برای بررسی علل ماندگاری در گمرکات بود در این بازدید هیچ مسئولی نتوانست آقای اژه‌ای را قانع کند.  نحوه نگهداری اقلام در بنادر مطلوب نیست. ماده ۳۳ قانون امور گمرکی کالایی به مدت سه ماه در انبار‌ها باقی بماند و صاحب کالا نتواند تاییدیه ترخیص آن را بگیرد باید این کالا متروکه شود.

علیپور معاون امور کیفیت سازمان استاندارد گفت: سازمان استاندارد در تمام گمرکات مستقر است و از سوی دیگر شرکت‌های بازرسی زمانی که کالا ارجاع شود اقدام به بازرسی و نمونه برداری می‌کنند و زمانی کار سازمان استاندارد آغاز می‌شود که پرونده‌ای ارجاع می‌شود و طبق بررسی‌ها مشکلات به قبل ارجاع به این سازمان باز می‌گردد. طبق آمار‌های که به ما ارسال شده سامانه باید ظرف ۷ روز پاسخ آن را ارائه کنیم مگر آن که کالایی مشکل داشته باشد.

طبق قانون باید تمامی کالایی که وارد کشور می‌شود دارای ثبت سفارش باشند در صورتی که کالای بدون ثبت سفارش وارد کشور شود در انبار‌های سازمان بنادر دپو شده و ممکن است به عنوان کالای متروکه محسوب شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار