آئین تکم گردانی در سلطانیه اجرا می‌شود

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: آئین تکم گردانی و نوروزگاه در محوطه میراث جهانی گنبد سلطانیه برگزار می شود.

ارجمند گفت: هنرمندان زنجانی با اجرای آئین سنتی تکم گردانی به استقبال مسافران نوروزی از مجموعه جهانی گنبد سلطانیه خواهند رفت.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: در این مراسم، تکم گردانی که یکی از آئین‌های بومی استان در ارتباط با پیشواز از نوروز است به شکل زنده اجرا و معرفی می‌شود و سرودن نغمه‌ها و اشعار بومی، روایت قصه‌های فولکلور و اجرای موسیقی محلی آشیقلار بخش دیگری از این جشن خواهد بود.

ارجمند گفت: در این مراسم همچنین غرفه‌هایی برای معرفی و فروش لباس‌های محلی، کارگاه‌های زنده تولید و فروش صنایع‌دستی منطقه و همچنین غرفه عرضه و فروش محصولات فرهنگی در نظر گرفته‌شده است.

او می گوید: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان علاوه بر برگزاری آئین تکم گردانی، با برگزاری بازی‌های بومی و محلی مانند دوز بازی، دال پلان و طناب‌کشی شور و شوق خاصی را در محوطه گنبد سلطانیه برپا کرده است.

تکم گردانی از آئین های سنتی و دیرینه مردم زنجان است که ذوب شدن برف‌ها و یخ‌ها و آمدن بهار را مژده می‌دهد و آمیخته‌ای از تعامل انسان با طبیعت، بزرگداشت مواهب طبیعی، احترام به نعمت‌های خداوندی، شاد بودن و شاد کردن دیگران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.