ادعای فایننشال تایمز:

قطر برای حل مسائل باقی‌مانده در وین، میانجی‌گری را تقویت کرده است

یک نشریه چاپ انگلیس مدعی شد قطر میان ایران و آمریکا و به درخواست طرفین به عنوان میانجی گر عمل کرده است.

نشریه فایننشال تایمز انگلیس با انتشار خبری مدعی شد قطر به درخواست تهران و واشنگتن به عنوان واسطه‌ای در مذاکرات وین عمل کرده است.

نشریه فایننشال تایمز انگلیس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت: قطر در حال تقویت نقش میانجی خود برای حل اختلافات باقی مانده در مذاکرات وین است.

این نشریه در ادامه نوشت: تلاش قطر بیشتر برای هماهنگی در خصوص تبادل زندانیان ایرانی و آمریکا و همینطور رفع تحریم‌ها متمرکز شده است. نقش قطر در تلاش‌ها برای احیای برجام کمک‌کننده بوده است.

فایننشال تایمز همچنین با اشاره به ایران و آمریکا نوشت: هر دو طرف به دنبال توافق هستند، اما مسئله اصلی اطمینان است.

گفتنی است میخائیل اولیانوف در صفحه توییتر رسمی خود نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در مورد موضوعات دستور کار خود در رابطه با ایران بحث خواهد کرد».

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با همتای روسی خود به صورت تلفنی گفتگو کرده و درباره تحولات اخیر اوکراین و برجام رایزنی کردند.

روسیه در مذاکرات برجام خواستار آن شده است که تحریم‌های غرب، همکاری روسیه با ایران را تضعیف نکرده و مبادله اورانیوم را با مشکل مواجه نکند. از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌بی‌اس» که یکشنبه پخش شد، گفت تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه و تلاش‌ها برای احیای برجام موضوعاتی «کاملا متفاوت» هستند و «هیچ ربطی به هم ندارند.»

«انریکه مورا» مذاکره کننده ارشد اروپایی حاضر در وین نیز دیروز در پیامی توییتری با بیان آنکه دیگر نشست رسمی در وین برگزار نخواهد شد، اعلام کرد که زمان آن رسیده که تصمیمات سیاسی به این مذاکرات پایان دهند. امیرعبداللهیان گفته است موارد حل نشده در حد سه یا چهار مورد هستند، اما تا حل نشوند نمی‌توان گفت ایران و کشور‌های مقابل به توافق رسیده اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است: «اولویت مذاکره کنندگان ایرانی حل و رفع موضوعات باقیمانده است که در ردیف خطوط قرمز محسوب می‌شوند».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار