سفر به تمدن غرب ایران

طبیعت و تاریخ را باهم نظاره کنید

استان ایلام با تمدن ۹ هزار ساله و جاذبه‌های بی‌مانند طبیعی خود در فصل بهار منتظر گردشگرانی است که می‌خواهند تلفیقی از طبیعت و تاریخ را نظاره کنند.

ایلام سرزمین شگفتی‌هاست، جایی که جاذبه‌های طبیعی به شکل اسرارآمیزی گردهم آمده‌اند تا این سرزمین تاریخی را تبدیل به یک موزه طبیعی کنند.

بسیاری از کسانی که تاریخ را مطالعه کرده باشند با نام «عیلام» آشنا هستند، ولی بهتراست برای اینکه گوشه‌ای از تاریخ عیلام را از نزدیک ببیند به استان ایلام سفر کنند و ایلام کنونی جزئی از کشور عیلام باستان بوده و هم اکنون آثار تاریخی با قدمت ۱۰ هزار ساله در این استان وجود دارد که این را به اثبات رسانده است.

تپه علی کش

این تپه باستانی در نزدیکی شهرستان دهلران از توابع استان قرار دارد و در آن سه دوره فرهنگی مشخص شده است و آن‌ها را با نام‌های دوره بزمرده، دوره علی‌کش و دوره محمدجعفر شناسایی کرده‌اند.

این تپه به خوبی قدمت ۱۰ هزار ساله استان ایلام را ثابت کرده است هر چند در آثار تاریخی که در دوره عیلامی در چغازنبیل و هفت تپه وجود دارد به روشنی در مورد تاریخ عیلام اظهار نظر شده است.

غار شگفت‌انگیز بهشت یا زینه گان

این غار شگفت‌انگیز در پنج کیلومتری بخش صالح‌آباد شهرستان مهران قرار دارد، درون غار زینه گان انگار باران می‌بارد و بوی سبزه و گل‌ها در میان نیزار‌ها با آب چکه‌های طبیعی کنار دهلیز‌های آبگیر و قندیل‌هایی که آب خنک را از زیر کف پای گردشگران جاری می‌سازد، صحنه‌ای شگفت و رویایی خلق کرده است.

مسیر در قسمت‌هایی بسیار تنگ می‌شود و به‌سختی می‌توان از آن عبور کرد، در فصل تابستان که دمای هوای منطقه صالح‌آباد به ۵۰ درجه نیز می‌رسد، هوای مطبوع این غار طبیعی باعث خنکی گردشگران و رهگذران می‌شود. اختلاف هوای درون غار با بیرون بیش از ۲۵ درجه سانتی گراد است و به همین سبب غار «زینه گان» به غار بهشت معروف است.

این غار طبیعی روباز دارای صد‌ها متر طول، آب فراوان، دهلیز‌های آبگیر و قندیل‌های متعدد است و از آبچک‌های طبیعی باران طبیعی نقش می‌بندد و همه را به میهمانی خنکی دعوت می‌کند.

غار طبیعی زینه گان اثر طبیعی شگفتی است که در دل دشت منطقه گرمسیری بخش صالح آباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران است که همه ساله به ویژه در فصل بهار میهمانان زیادی را به آنجا می‌کشاند.

تنگه کافرین

یکی از مهمترین آثار گردشگری استان ایلام تنگه کافرین شهرستان بدره است که سال گذشته حتی گردشگران خارجی به این منطقه سفر کردند. این تنگه در شمال شهر بدره در جاده ایلام به دره شهر قرار دارد. رودخانه‌ای در این تنگه جریان دارد که پس از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می‌ریزد. آثاری از معماری صخره‌ای دوران پیش از تاریخ در این تنگه به چشم می‌خورد که نشان از قدمت و اهمیت تنگه دارد.

جنگل‌های وسیع بلوط و گونه‌های جانوری مانند سنجاب ایران از دیگر جاذبه‌های این تنگه است. طول تنگه در حدود ۲ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا ۷۰۰ متر است.

در یک کیلومتری ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار گرفته است. هم چنین زیارتگاه جابر در این منطقه از دیگر نقاط گردشگری در منطقه به حساب می‌آید.

تنگه کافرین امروزه به یک مکان توریستی تبدیل شده و از همه اقصی نقاط استان به این منطقه سفر می‌کنند، بسیاری از جوانان در این منطقه قایق‌هایی برای مسافران و گردشگران تهیه کرده‌اند و لذت تفریح در کافرین را دوچندان کرده است.

شهر تاریخی سیمره؛ بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام

مورخان و تاریخ‌نگاران در گذشته و حال هرکجا که نام ایلام برده می‌شود از سیمره دره شهر به‌عنوان شهر باستانی نام می‌برند، در میان آثار تاریخی شهرستان یک اثر به‌عنوان شهر تاریخی «سیمره» وجود دارد، شهر تاریخی سیمره بزرگ‌ترین محوطه تاریخی استان ایلام محسوب می‌شود، این شهر تاریخی در حاشیه جنوب شرقی شهر کنونی شهرستان دره شهر واقع‌شده است.

شهر تاریخی سیمره بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام محسوب می‌شود، شهر تاریخی سیمره در حاشیه جنوب شرقی شهر کنونی شهرستان دره شهر واقع شده است.

این اثر تاریخی بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام را تشکیل می‌دهد که بالغ بر ۲۰۰ هکتار است.

این شهر تاریخی جز نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان ایلام در آثار ملی بوده است، محوطه تاریخی این شهر طبق مطالعات و کاوش‌های انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

این شهر تاریخی جز نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان ایلام در آثار ملی بوده است، محوطه تاریخی این شهر طبق مطالعات و کاوش‌های انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

«گاومیشان» بزرگترین پل تاریخی غرب کشور در شهرستان دره شهر

پل تاریخی و زیبای گاومیشان که بقای آن متعلق به دوران ساسانی است بر روی رودخانه سیمره پس از تلاقی با رودخانه کشکان ساخته شده است. بر اساس نظریات مختلف وجه تسمیه نام این پل بر گرفته از «گومیشه» یعنی محل پرورش گاو است.

پل تاریخی گاومیشان از پنج چشمه بزرگ تشکیل شده است که در حال حاضر فقط یکی از این چشمه‌ها سالم است و ارتباط چشمه‌ها با مسیر حرکت آب و طغیان آن محرز است.

این پل بسیار فنی و پیچیده ساخته شده است به طوری که رقیبی جدی برای پل‌های مهم به شمار می‌رود.

پایه‌ها و تکیه گاه‌های اصلی پل مدور و قطور است و مصالح آن از سنگ‌های مکعبی بزرگ و تراشیده در ابعاد مساوی است که به صورت «رگ چین» به روی هم چیده شده‌اند و پایه اصلی پل را به وجود آورده است.

تنگه بهرام چوبین

تنگه بهرام چوبین از آثار تاریخی و طبیعی استان ایلام است که مربوط به دوره ساسانی است و در شهرستان دره شهر استان واقع شده است.

این تنگه عظیم با صخره‌های بلند و ضخیم در دامنه کبیرکوه در دره شهر قرار دارد که به اسم تنگه بهرام چوبین لقب گرفته است.

استان ایلام با آثار شاخص گردشگری مثل دریاچه دوقلوی سیاه گاو، تنگه بهرام چوبین، شهر تاریخی سیمره، چشمه قیر و…در انتظار گردشگران نوروزی است.

در نوروز بسیاری از مردم به سفر و گردش می‌پردازند و بیشتر هم به مکان‌های تاریخی معروف کشور سفر می‌کنند، ولی در این بین در استان‌هایی دوردست مثل ایلام آثار نهفته تاریخی وجود دارد که گردشگران را به طرف خود می‌خواند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.