توسعه روستاهای گلستان نیازمند بازنگری در طرح‌ هادی

مدیرکل بنیادمسکن گلستان گفت: طرح هادی ۴۰۶ روستای استان نیازمند بازنگری است.

سیدمحمد حسینی گفت: طرح هادی روستایی، ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آن را در آینده و نحوه کاربری‌های مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و همچنین نیازمندی‌های عمومی روستا را برحسب مورد در قالب مصوبات طرح ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی و طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌کند.

او گفت:حدود ۴۷ درصد جمعیت استان گلستان در روستا‌ها سکونت دارند و حفظ و ماندگاری این جمعیت در روستا‌ها نیازمند افزایش خدمات رسانی و عمران و آبادانی آن‌ها است.

حسینی می گوید: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای سیاست‌های کلان نظام اسلامی و دولت خدمتگزار برای نگه داشت این جمعیت در روستا‌ها و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهر‌ها و حتی زمینه‌سازی برای مهاجرت معکوس اقدامات عمرانی  را در قالب طرح‌های هادی روستایی در دستور کار قرار داده است.

او گفت: استان گلستان دارای ۹۳۳ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است که برای همه این روستا‌ها طرح هادی تهیه شده است، اما از زمان تهیه طرح در این روستا‌ها حدود ۱۲ یا ۱۳ سال می‌گذرد که بخشی از آن‌ها نیازمند بازنگری هستند تا اگر نیاز به تعیین کاربری‌های جدید، توسعه فضای کالبدی و الحاق بخشی از اراضی به بافت وجود دارد، اقدام شود.

حسینی گفت:در سال‌های اخیر طرح هادی در ۴۰۹ روستای استان گلستان بازنگری شده، اما طرح هادی ۴۰۶ روستا همچنان نیازمند بازنگری است.

او گفت:در سال ۱۴۰۰ افزون بر ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای بازنگری طرح هادی ۱۵۲ روستای استان پیش بینی شد که برای این روستا‌ها مشاور برای انجام مطالعات بازنگری انتخاب شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان می گوید: انجام مطالعات بازنگری و نقشه‌برداری و پس از آن ارائه طرح در جلسه‌های کارشناسی و تصویب آن‌ها فرآیندی ۷ تا ۸ ماهه بوده که لازم است متولیان در حوزه روستا و مردم در جریان آن قرار بگیرند.

او گفت: سال ۱۴۰۰ را می‌توان سال جهش سه برابری در بازنگری طرح‌های هادی دانست، چون سال ۹۹ با توجه به اعتباراتی که اختصاص پیدا کرد طرح هادی ۵۰ روستا بازنگری شد.

او گفت: هرچند ممکن است در بازنگری طرح‌‎های هادی روستایی محدودیت اعتباری وجود داشته باشد، اما برای اینکه نیاز روستاییان برای ساخت و ساز‌ها برطرف شود بیش از یک هزار و ۲۰۰ مورد الحاق به بافت به صورت موردی اتفاق افتاده است تا کار مردم روی زمین نماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.