چهارشنبه سوری؛ جشنی همراه با فوتی و قطع عضو! +تصاویر

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور نیز گفت: در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته ۱۲نفر، جان خود را از دست دادند که ۱۱نفر مرد و یک نفر از آن‌ها زن بودند.

سه شنبه شب آخرین هفته سال به عنوان شب چهارشنبه آخر سال و با عنوان چهارشنبه سوری بر اساس یک سنت دیرپای همراه با شادی‌هایی است که برخی از آن‌ها تنها غم و اندوه را به دنبال دارد!

در این شب هیجانات و شور و شوق خاصی در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان وجود دارد و این قشر سنی سعی دارند به هر شکلی این هیجانات را تخلیه کنند. در این میان، برخی وسائل مورد استفاده در این شب مواد آتش زا و محترقه است که هر ساله باعث مصدومیت یا در برخی موارد جانباختن هموطنان شده است.

پا گذاشتن در یک مسیر غلط

حداقل در دو سه دهه اخیر مسیر این سنت ایرانی تغییر پیدا کرده و به پرتاب انواع بمب‌های آتش زا و مواد محترقه تبدیل شده است. عملا سه شنبه آخر سال به شبی برای وحشت آفرینی، زشت کردن چهره شهر، آتش سوزی اماکن، وسایل حمل و نقل، سوختگی، قطع عضو و حتی مرگ تبدیل شده است و بی شک این رویکرد برای هیچ فردی خوشایند نیست.

همه این حوادث ناخوشایند در حالی صورت می‌گیرد که چند روز بعد از این رفتار‌های عجیب و متجاوزانه به حقوق مردم، سال نو و تعطیلات نوروز آغاز می‌شود، اما بخشی از مردم ناخوساته باید با تبعیات برخی از این رفتار‌های تلخ دست و پنجه نرم کنند.

یک شب علیه آرامش و امنیت مردم/ چهارشنبه سوری؛ جشنی همراه با فوتی و قطع عضو! +تصاویر

متاسفانه هرساله شاهد مرگ چند هموطن در اثر پرتاب مواد منفجره و سوختگی شدید ده‌ها هموطن هستیم، اما این رویه، هر ساله انجام می‌شود و مراسم‌های نقل شده در تاریخ جای خود را به صدا‌های ناهنجار از پرتاب ترقه و مواد منفجره داده است.

این کار و عمل ناهنجار به جایی رسیده است که مردم عادی در شب چهارشنبه سوری سعی می‌کنند از خانه خارج نشوند و اگر هم بیرون هستند سریعا و قبل از شروع آتش بازی به خانه برگردند.

در این شب به جای شادی و شعف خانواده‌ها در بسیاری از لحظات، خانواده‌ها در اقصی و نقاط و محلات مختلف در هول و ولای شدیدی قرار دارند و مردم سعی می‌کنند زودتر خود را به خانه برسانند تا نکند گرفتار ترقه بازی و بازی مرگبار برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان با مواد محترقه و منفجره شوند!

استفاده از مواد محترقه و منفجره هر ساله با مصدومیت و حتی مرگ برخی شهروندان در نقاط مختلف همراه است و مسئولان حوزه بهداشت و درمان بر پرهیز از استفاده از این مواد خطرناک تاکید داشته و به والدین در این خصوص هشدار می‌دهند.

یک شب علیه آرامش و امنیت مردم/ چهارشنبه سوری؛ جشنی همراه با فوتی و قطع عضو! +تصاویر

یک شب علیه آرامش و امنیت مردم/ چهارشنبه سوری؛ جشنی همراه با فوتی و قطع عضو! +تصاویر

یک شب علیه آرامش و امنیت مردم/ چهارشنبه سوری؛ جشنی همراه با فوتی و قطع عضو! +تصاویر

یک شب علیه آرامش و امنیت مردم/ چهارشنبه سوری؛ جشنی همراه با فوتی و قطع عضو! +تصاویر

جشنی با فوتی و قطع عضو

میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور به تازگی گفته است: از اول بهمن تاکنون ۲۴۳ مورد حادثه مربوط به چهارشنبه آخر سال در کشور ثبت شده است.

وی همچنین پیرامون آمار ثبت شده حوادث در سال ۱۳۹۹ گفت: سال گذشته در مجموع ۱۸۹۴ آسیب دیدگی ثبت شد. ۵۷۷ نفر آسیب دیدگی چشمی پیدا کردند و ۵۴۶ نفر هم به انواع سوختگی دچار شدند.

میعادفر اضافه کرد: سال گذشته ۱۳۱ نفر متاسفانه قطع عضو شدند.

در هیمن باره، مدیرکل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز گفت: در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته ۱۲نفر، جان خود را از دست دادند که ۱۱نفر مرد و یک نفر از آن‌ها زن بودند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۵تا ۱۳۹۹ در حوادث چهارشنبه آخر سال در مجموع ۳۹نفر جان باختند که در سال ۹۵این حوادث ۱۶ کشته (۱۵مردو یک زن)، سال و ۹۷ و ۹۶ هم هر سال ۳ فوتی که همگی مرد بودند و سال ۹۸ هم ۵ نفر فوتی داشتیم که ۴ مرد و یک زن بودند.

منبع: جهان نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۳۲ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
باید به این جشن پایانی سال دین زرتشتیان محترم ایرانیان در شب چهارشنبه آخر سال بگوییم جشن چهارشنبه گوری که مردم را داغ دار عزادار عزیزانشان می کند به گورستان راهیشان می کند جشن چهارشنبه خانه خرابکن جشن چهارشنبه سوزی که مردم را وارد بیمارستانها می کند جشن چهارشنبه شوری که شورش رو بالا آوردند از بیخ بن انفجاری محترقانه مرگبار غلط و اشتباه جشن پر از حماقت جاهلانه بی خردانه جشن چهارشنبه سوزی منفور نفرین شده شیطانی که هم وطنانمان را به خاک خون آتش قطعی عضو مجروحیتهای شدید سوختگی و مرگ میر می کشاند آخه کدام انسان خردمند عاقلی به این می گوید جشن سوری سرور شادمانی پای کوبی خوشحالی این که همش درد رنج زجر سوختگیو غم عزاداری درونش است این جشن ارزونی خود زرتشتیان گرامی برای خودشون خوبه نه برای آحاد مردم ایران نه برای دیگرادیان ، چهارشنبه سوری جشن ملی ایرانیان نیست حتی شب یلدا هم مخصوص دین زرتشتیان است جشن ملی ایرانیان نیست هر دینی برای خودشان رسم رسوم آئیینهایی دارند همه ملت ایران که زرتشتی نیستند چرا همه جشنهای ادیان دیگری را جشن ملی اعلام می کنید ربطی به ملی میهنی ندارد !!! بله در زمانهای باستانی ایرانیان آن زمان دوران همگیشون یک دین یکتا پرستی بنام زرتشت داشتند ولی قرنهاست ایرانیان چندین دین و مذهب دارند در کشور ایران و از دوران باستان تا کنون بسیار تحولات گوناگون در کشور ایران بوجود آمده است تنها یه جشن ملی ایرانیان دارند اونم تغییر فصل زمستان سرد سوزان خشک مرده به فصل بهار رویش تولد دوباره طبیعت چمن سبز گل گیاهان درختان سبز تازه شکوفهای زیبا و هوای پر از عطر طراوت است که در اول فروردین ماه آن را همهگانی به صورت جشن ملی برگذار می کنیم و لا غیر هر دینی در ایران برای خودش جشنها و سوگواریهای مختلف مخصوص خودشان را دارند حتی تاریخ سال تحویلشان با هم فرق می کند حتی قبرستانهاشون هم از یکدیگر جداست قوانین مقررات قضائیشون احکام کیفریشون هم با هم فرق می کند آقا جون برادر و خواهر پدر و مادر ایرانی عزیز بزرگوار ایران درونش چندین دین مذهب وجود دارد و هر کدام از این ادیان رهبران خودشان را دارند و همه ایرانیان متحدانه زیر سایه یک قانون اساسی فراگیر مردم شمول و یک مجلس شورای اسلامی فراگیر مردم شمول و یک دولت فراگیر مردم شمول از همه ادیان و مذاهب دارند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز صلح طلبانه و متحدانه ایی با هم دارند ولی در ادیان یکدیگر هم نباید دخالتی داشته باشند مثل جشنهای زرتشتیان که اصلابه همه ایرانیان ربطی ندارد اعیاد یهودیان و مسیحیان و مسلمانان هم به همه ایرانیان ربطی ندارد خواهشا به این مطالب مهم و حیاتی با دقت و توجه خردمندانه عادلانه خداپسندانه کنید تا از بسیاری از آسیبهای هنجارشکنانه خانوادگی فرهنگی اخلاقی اجتماعی جلوگیری پیشگیری بازدارنده شود ملت شریف عزیز بزرگوار ایران فقط نسبت به هم وطنانشان و وطنشان و شعور حقوق بشرانه عادلانه انسانیشان نسبت به همدیگر و دیگر انسانهای روی کره زمین احساس مسئولیت می کنند و عرق ملی میهنی نسبت به یکدیگر دارند و در هر شرایط سخت دشواری به یاری یکدیگر می شتابند همانند همان شعر شاعر معروف که فرموده بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز مهنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
کیارش
۱۹:۱۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
خب.. مقصر کیست؟
در تمام کشورها، آتش بازی بخشی از آیین و فرهنگ آن کشور محسوب می‌شود. که همواره با جشن و شادی همراه است. آیا بهتر نیست به جای نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی مردم، با تهیه و ارایه آزادانه لوازم آتش بازی استاندارد و بی خطر، علاوه بر حفظ سلامتی کودکانمان، موجبات سرور و شادی جامعه را فراهم اوریم؟!