حفر ۱۳ حلقه چاه جدید برای تأمین آب شرب شهر قزوین

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با بیان اینکه تابستان سال آینده تمام نقاط استان با تنش آبی روبه رو خواهند شد از حفر ۱۳ حلقه چاه جدید برای تأمین آب شرب شهر قزوین خبر داد.

 داراب بیرنوندی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: گاهی اوقات به علت مصرف بی رویه آب با مشکل خالی شدن مخازن آب در استان روبه رو می‌شویم که از هم استانی‌ها می‌خواهیم در روز‌های پایانی سال و همچنین ورود به فصل گرما در مصرف آب صرفه جویی کنند تا شاهد افت فشار آب نشویم.

امسال هم همانند سال گذشته، سال سختی از جهت کاهش نزولات جوی پیش رو داریم و با توجه به اینکه منبع تأمین آب استان قزوین از چاه‌ها تأمین می‌شود، امسال ۴۷ درصد دبی خروجی آب از چاه‌ها کاهش یافته است.

طبق قانون کسانی که یک سوم الگوی مصرف که در استان قزوین حدود ۵ متر مکعب است، از آب و فاضلاب رایگان بهره مند می‌شود و امسال حدود ۳۶ هزار مشترک که حدود ۸ درصد هستند از آب رایگان استفاده کردند.

 کسانی که از خرداد تا شهریور که پیک مصرف آب است، اگر الگوی مصوب را رعایت کنند، هزینه آب و فاضلاب آن‌ها رایگان می‌شود.

 امسال ۳۱ میلیارد تومان از کسانی که الگوی مصرف را رعایت کردند، هزینه آب و فاضلاب دریافت نشده است و این تعداد ۱۵ درصد از مجموع مشترکان آب استان را شامل می‌شود.

 سرانه مصرف آب در قزوین ۱۴ متر مکعب و در البرز ۱۸ متر مکعب است.

بیرنوندی با بیان اینکه ۶ هزار چاه شناسنامه دار در دشت قزوین وجود دارد، گفت: آب شرب قزوین از ۲۱۵ حلقه چاه استخراج می‌شود و استخراج آب از چاه‌های غیرمجاز در کنار کاهش نزولات جوی، متأسفانه نوید این را می‌دهد که تابستان امسال با تنش آبی در استان قزوین روبه رو خواهیم شد.

حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر آب در بخش کشاورزی دشت قزوین استفاده می‌شود، این در حالی است که دشت قزوین فقط به ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد و باید به سمت کشاورزی نوین و کاهش مصرف آب حرکت کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین، تا ۴۰ سال گذشته در عمق ۸ متری به آب می‌رسیدیم، ولی امسال در عمق ۸۰ متری به آب می‌رسیم.

۸۸ درصد از آب استان قزوین در بخش کشاورزی ۴ درصد در بخش صنعت و ۷ درصد در بخش خانگی مصرف می‌شود.

بیرنوندی با بیان اینکه رصدخانه آب برای کنترل میزان برداشت آب از چاه‌های مجاز دشت قزوین راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: با پیش بینی‌های صورت گرفته و همچنین وضعیت نامطلوب بارندگی ها، در تلاش هستیم تا مشکلات ناشی از تنش آبی را به حداقل برسانیم و ۱۳ حلقه چاه با ۳۷ کیلومتر خط انتقال در دست احداث است و بیشتر از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همچنین مخزن ۳۰ هزار متر مکعبی هم برای کاهش افت فشار آب در نواحی شمال قزوین، ساخته شده است.

به گفته بیرنوندی، حدود ۲۰ حلقه چاه قرار است برای آبرسانی به شمال قزوین حفر شود و در فاز اول ۱۱ حلقه چاه حفر می‌شوند و خروجی آن‌ها تا تابستان به مخزن پونک منتقل می‌شود.

 ۸۰۴ روستا در استان قزوین داریم که پیش بینی کردیم ۱۲۰ هزار نفر در روستا‌ها با کمبود آب و تنش آبی مواجه شوند و قرار است ۲۷ حلقه چاه برای روستا‌ها حفر شود که در حال حاضر ۹ حلقه چاه حفر شده است.

و تابستان سال گذشته بیش از ۱۷۰ روستا با تانکر آبرسانی شدند و در تلاش هستیم با همکاری بسیج ۹۶ روستای محروم به آب شرب پایدار دست پیدا کنند.

بیرنوندی گفت: همچنین مخزن ۳ هزار مترمکعبی ذخیره آب روستایی هم در دست ساخت است و تلاش می‌کنیم مشکل تنش آبی در روستا‌ها را به حداقل برسانیم.

 حدود ۴۲ درصد از مشترکان استان قزوین چه در نواحی شهری چه روستایی، پرمصرف هستند و بیش از هزار و ۱۱۳ انشعاب غیرمجاز شناسایی و با آن‌ها برخورد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با بیان اینکه با شیوع کرونا ۱۲ درصد مصرف آب در استان افزایش پیدا کرد، گفت: کرونا مشکلات آبرسانی در استان قزوین را مضاعف کرد و امیدواریم با تأمین اعتبار، تا تابستان آب سد طالقان به آبیک منتقل شده و سپس خط انتقال آب به قزوین به جریان بیفتد.

بیرنوندی با بیان اینکه آب‌های سطحی جزو پایدارترین منابع آبی در کشور هستند، تصریح کرد: در دشت قزوین به دلیل حفر چاه، کمتر به فکر سد سازی برای ذخیره آب‌های سطحی بودند و قرار است با انتقال آب سد طالقان به آبیک و سپس قزوین، ۱۹۴ روستای استان از آب پایدار بهره‌مند شوند.

 بر اساس اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی، در شهر‌ها و روستا‌های استان مشکل خاصی در زمینه بهداشت آب رو به رو نیستیم و فقط مردم آبیک با سختی بیش از حد آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین، در روز‌های پایانی سال در استان قزوین به دلیل خانه تکانی، میزان مصرف آب ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.