چرا انگلیس حاضر شده برای یک جاسوس ۵۳۰ میلیون‌ دلار هزینه کند؟

برخی اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که دولت انگلیس حاضر شده است هزینه‌ای سنگین برای آزادی یکی از مهره‌های جاسوسی خود بپردازد

دولت انگلیس حاضر شده است  در ازای یکی از مهره‌های جاسوسی خود بدهی سنگین چند صد میلیون پوندی خود (معادل ۵۳۰ میلیون دلار) به ایران را به همراه سود آن پرداخت کند. آیا انگلیس برای هر «شهروند عادی» که در کشوری دیگر زندانی شود، چنین هزینه‌ای می‌پردازد تا آزاد شود؟ تأمل در چنین سؤالی کافی ا‌ست که روشن شود نازنین زاغری، دوتابعیتی ایرانی – انگلیسی یک شهروند عادی انگلیسی نبوده است.


بیشتربخوانید


اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش منابع رسمی در جمهوری اسلامی ایران این مبادله را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند، اما این جاسوس کیست که دولت انگلیس حاضر شده است در قبال آزادی او چنین هزینه سنگینی را بپردازد؟

نازنین زاغری، سرشبکه فعالیت‌های جاسوسی دولت انگلیس در کشور‌های مختلف بود. او از تربیت شدگان پروژه «زیگزاگ» و بعد، از مربیان اصلی آن بود که سرویس جهانی بی‌بی‌سی آن را به راه انداخت. زیگزاگ نام یک آکادمی برای تربیت نیروی انسانی مورد نظر بی‌بی‌سی است. این آکادمی قرار نبود صرفاً روزنامه‌نگار تربیت کند، بلکه شبکه‌ای از نیرو‌های داخل کشور موردنظر را برای اهداف بی‌بی‌سی آماده می‌کرد. در دل همین زیگزاگ، مسئول پروژه‌ای به نام «نازنین زاغری» سربرآورد و یکی از سرشبکه‌های پیشبرد جنگ نرم انگلیس در ایران و نیز کشور‌های دیگر شد.

وقتی در اسفند سال ۹۵ و هنگام خروج از ایران، در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد، شاید تصور نمی‌کرد این بازداشت مقدمه محکومیتی چندین ساله و آغاز حبس برای اوست. اما او و پروژه‌هایش، برای نهاد‌های امنیتی ایران لو رفته بودند و سال‌ها مظلوم‌نمایی همسر زاغری برای نمایش چهره یک شهروند عادی از او تأثیری در پرونده‌اش ایجاد نکرد. ریچارد رتکلیف، همسر زاغری خودش هم یک شهروند معمولی نبود و حالا می‌خواست به کمک سلاح رسانه‌های غربی و از جمله بی‌بی‌سی فارسی، از یک مدیر پروژه‌های جاسوسی انگلیس، در اذهان مردم یک مادر معمولی بسازد که دچار بازداشتی ظالمانه در ایران شده و فرزند خردسالش بدون مادر مانده است! اما فکر نکرد که این سؤال در اذهان عمومی شکل می‌گیرد که دستگیری کدام شهروند عادی می‌تواند این حجم از عملیات رسانه‌ای را به خود اختصاص دهد یا کدام شهروند عادی می‌تواند برای دستگیری یک عضو خانواده‌اش این حجم از عملیات رسانه‌ای و همراهی عملی مقامات عالی رتبه سیاسی را فراهم کند!

زاغری جاسوس انگلیس

رتکلیف کارمند سازمان حسابرسی ملی انگلستان بود و پس از شش سال فعالیت دولتی، شرکت خصوصی خودش را زد که وظیفۀ حسابرسی نهاد‌های دولتی انگلستان و اتحادیۀ اروپا را به‌عهده‌دارد. رتکلیف، پژوهشگر امور غرب آسیا و خصوصاً رژیم صهیونیستی بود، تز دکترایش نیز با موضوع فلسطین بود و بار‌ها به فلسطین اشغالی سفر کرده بود. او با شرکت در همایش سواز با موضوع «غرب آسیا» با نازنین زاغری آشنا شد. دانشگاه سواز از مراکز تربیت نیرو‌های اطلاعاتی MI ۶ در انگلستان است.

نازنین زاغری، سال ۱۳۵۷ در تهران متولد شد. در دانشگاه تهران، رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی خواند و در مؤسسات مختلف زبان انگلیسی در سال‌های ۷۷ تا ۷۹ مشغول به کار بود. در سال ۸۱ و با حضور در روزنامه‌های همشهری و شرق وارد فضای سیاست و روزنامه‌نگاری شد. سال ۱۳۸۲ با یک شرکت ژاپنی به نام جایکا به مدت شش ماه در کرمان همکاری کرد و پس از آن نیز بین سال‌های ۸۳ تا ۸۵ در سازمان‌های بین‌المللی نظیر صلیب‌سرخ جهانی و سازمان بهداشت جهانی در تهران مشغول کار شد. با همین رزومۀ کاری بود که سال ۱۳۸۶ از دانشگاه متروپلیتن لندن درخواست بورس کرده و تقاضایش قبول می‌شود. در سفارت انگلستان، به او ویزای ۱۵ ماهه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشتۀ مدیریت ارتباطات می‌دهند. او در همایش دانشگاه سواز شرکت داده شد و همین سرآغاز آشنایی‌اش با رتکلیف و ازدواج با او شد. این دو، حتی محل آشنایی‌شان هم جایی برای حضور شهروندان عادی نبود!

این ازدواج باعث شد زاغری بتواند تابعیت انگلیسی بگیرد و بعد هم مهره اصلی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های جنگ نرم انگلستان علیه جمهوری اسلامی یعنی پروژۀ زیگزاگ بشود.

زیگزاگ نیرو تربیت می‌کرد؛ نه نیروی خبرنگار، بلکه مهره جنگ نرم. افراد را شناسایی می‌کرد و با هزینه خود به ترکیه، مالزی و هند می‌فرستاد تا شهروندخبرنگار تربیت کند. این پروژه را نازنین زاغری برای ایران پیش می‌برد. هزینه این پروژه‌ها را دولت انگلیس و هلند و سایر رفقا! پرداخت می‌کردند.

سال ۸۲ او به نام کمک به مردم زلزله زده بم و در واقع برای خدمت‌رسانی به پروژه تحقیقاتی سازمان صلیب سرخ در مورد آب‌های زیرزمینی کرمان، شش ماه در بم مستقر می‌شود. خیریه و فعالیت‌های انسان دوستانه از مهم‌ترین پوشش‌های فعالیت‌های جاسوسی زاغری و همسرش است. چنانکه از رتکلیف تنها به عنوان بنیانگذار بنیاد خیریه رویترز نام برده می‌شود و لاغیر!

جاسوس انگلیس

تبادل یک مهره سوخته
نازنین زاغری پس از پنج سال حالا در آستانه مبادله شدن با صد‌ها میلیون پوند و یک شهروند ایرانی است. جریان غربگرای داخلی و خارجی در همه این پنج سال تلاش کرد تا بگوید او جاسوس نیست، اما او فراتر از جاسوس بودن، جاسوس تربیت می‌کرد. زاغری آخرین نفر از یک حلقه ۵۰ نفره جاسوسی بود که دستگیر شد و با دستگیری‌اش این شبکه از هم فروپاشید. با دستگیری او و انجام بازجویی‌های متعدد و افشای خط شبکه‌ها و اقدامات او برای نهاد‌های امنیتی ایران، او دیگر یک مهره سوخته محسوب می‌شود. ایران توانسته فعالیت‌های او را متوقف، شبکه‌اش را متلاشی و حکم دستگاه قضایی کشور یعنی پنج سال حبس را در مورد او اجرا کند، لذا دیگر با او کاری ندارد.

موضوع، اما برای انگلیسی‌ها حیثیتی شده است. بار‌ها درخواست مقامات دولت انگلیس برای آزادی او، با بی اعتنایی دولت ایران مواجه شده و از سویی انگلیس در اذهان نیرو‌های متعدد جاسوسی‌اش در سراسر دنیا با این چالش مواجه است که توان دفاعی ثمربخش از آن‌ها را پس از به دام افتادن به دست دستگاه اطلاعاتی کشور هدف ندارد. از سویی، انگلیسی‌ها علاقه ندارند مهره‌ای را که سال‌ها هزینه مادی و غیرمادی برای تربیتش شده، به سادگی از دست بدهند. زاغری همچنان می‌تواند مربی مهره‌های جاسوسی انگلیسی باشد، اگرچه نتواند دیگر در ایران حضور یابد.

بی ارتباط با برجام
تلاشی همواره از سوی رسانه‌های ضدایرانی در جریان بوده تا هر موضوعی را به برجام متصل کنند و از خلال این اتصال، فشار مضاعفی بر ایران برای رهاسازی نازنین زاغری یا گرفتن امتیازاتی روی میز مذاکرات هسته‌ای وارد کنند. دولت انگلیس بسیار تلاش کرد موضوع زاغری را پای میز مذاکرات هسته‌ای بکشاند، اما نیرو‌های امنیتی و قضایی ایران از یک سو، و تیم مذاکرات هسته‌ای ایران از سویی دیگر مانع این پیوند شدند و دو پرونده بی ربط را جداگانه پیش بردند.

این رویکرد و عمل ایران دو پیام را به غرب می‌دهد؛ اول اینکه پرونده هسته‌ای ایران همه توان دیپلماتیک ایران نیست و ایران موضوعات دیگر سیاست خارجی را از مسیر دیگر و مختص به خود حل می‌کند و هیچ کشوری نمی‌توان به بهانه یک پرونده باز در موضوعی دیگر، روی میز مذاکرات هسته‌ای حرف دیگری را بیاورد. دوم اینکه، قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند با اعمال فشار، نظر خود را بر خلاف سیاست‌های ایران دیکته کنند. از جمله توصیه‌های رهبر معظم انقلاب که به عنوان یک امر، مدنظر مقامات مذاکره‌کننده ایرانی بوده، گره نزدن تمامی مسائل داخلی و خارجی به مذاکرات است. عمل به این توصیه، با فشار‌های سیاسی دولت انگلیس از مسیر خارج نشد و در نهایت انگلیس مجبور شد برای آزادی جاسوس خود، تن به خواسته‌های مالی ایران بدهد. آن هم پس از اینکه آن جاسوس حبس پنج ساله‌ای را که از دستگاه قضایی ایران دریافت کرده بود، به تمامی طی کرد.

منبع: روزنامه جوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
بهمن
۰۲:۰۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
یاد اون قسمت گاندو افتادم که وقت فرستادن مایکل پول خودمونو پس دادن و گفتن بگیم دولت اونها داده!!! الانم همونه ولی خب همینم خوبه یه کثافته جاسوس و بدیم و حق خودمونو پس بگیریم. مثل آشغال دادن دست آدمیه که ازش طلبکاریم و طلبشو نمیداده. ایشالا که دولت آقای رییسی به نفع مردم از این پول استفاده کنه و متاسفم واسه اون مردمی که هر روز استفراغ ماهواره نشین ها رو تو مغزشون تناول میکنند. یه مشت احمق فقط پای ماهواره میشینن
Iran (Islamic Republic of)
ابوالحسن
۰۰:۲۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
این پول که می خوان بدن واسه این نیست پول های بلوکه شده ایران در زمان شاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
مرد بود تا الان اعدام شده بود خوب شانسی آورد که زن شد. بعد این زنا میگن حقوق بشر در ایران نیست اگر حقوق بشر در ایران نبود این همه زن در همه جا نفوذ نمیکرد که برای یک مشت دلار و پول جای مردان بیکار را بگیرند فقط برای زبان و قیافه و نرمی و ادا و اطفار و صدا و .... و حکم دین اسلام زن باید در خانه بماند را نقص کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
ایا حمله اسرائیل به تجهیزات ایران در غرب کشور واقعیت داره؟
آیا واقعا صدای رعد و برق بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
دفعه بعد پیداش شد باید دست وپاشو ببرند که دست دولت انگلیس که هیچی دولت ایران هم نتواند پیدایش کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
دیگه پیداش نمیشه رفت انور آب با کلی خرابکاری و اطلاعات و باچهره خندان و مرموزش حفوق بشر حقوق بشر از فردا تو بوق و کرنا تو این شبکه های ماهواره ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
ضربه هایی که کشور ایران تا الان خورده به خاطر خیانتهای خودیها بوده نازنین از ما نیست اگه بود به کشور و مردمش خیانت نمیکرد تو هر شرایطی کنار مردمش وایمیستاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
تو آن موقعیت خودتو با میلیونها دلار وعده نگه داری مهم هست اگر به هر کس مقل ما وعده بدهند چکار میکنید یا تار مویی که قرآن گفته نباید معلوم باشه ولی می دانند و معلوم می کنند چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
هیچی دیگه به جاسوسا ی دیگه پالس داد که نگران نباشید با پول. میخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
دختر خوشگله خرس گندم چرو جاسوس شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
واسه این که واسش ارزش داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
مرگ بر انگلیس روباه پیر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
ایشون جاسوس بوده. ..به اعتراف خودش. ، حکم جاسوس. را در قانون بخوانید. . حالا ازاد شد به رحمت اسلامی ،،،،،، ولی پول بدهکاری. انگلیس از دوران شاه مغضوب
بود نمیداد. امروز طوری پرداخت کر د. انگار که این پول بابت ایشون داده شده ... خیر. ایشون. دهشاهی ارزش نداشتت. جاسوس مز ا حم ملت ایران انهم دو تابعیتی
شوهر خارجی کرده ش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
این نشان میدهد برخلاف جوسازی ها واقعا یک جاسوس باارزش در چنگال داشتیم
Germany
محمد
۱۲:۱۷ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
مگر ۵۳۰ میلیون دلار رو انگلیس از خودش داده که میگید چرا انگلیس حاضر شده برای ایشون هزینه کنه این پول بدهکاری انگلیس به ایران بوده که حتی باید خیلی سال زودتر از این میداد حالتون خوبه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
مرسی تو خوبی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
تاچندوقت دیگه زاغری بطرز مشکوکی کشته خواهدشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
شاید رفیقه بوریس هستش...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
رفیق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
مملکت ایران از زمان صفویه تا کنون پر شده از جاسوسان و نوکران انگلیس فقط ملت ایران سرکارند تمام این اراجیو سرکاری میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
جاسوسان انگلستان فرانسه روسیه و امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
خدا لعنتون کنه به کشورخودتون خیانت میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
چه هزینه ای کرده پول خودمون را پس داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
ای وای تو که میدونستی پول خودمونه میرفتی میگرفتی این جاسوسو الکی تحویل نمیدادیم حیف شد ،مسئولین از وجود مهره های باهوشی مثل تو بی خبر بودن وگرنه اینکارو نمیکردن اسم و آدرستو بده تا برای دفه بعد باهات مشورت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
بابا پول تانکای چیفتن خودمونه که به ناحق بلوکه کرده بودن. ربطی به خانم زاغری نداره اون پول. این هزار بار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
باهوش جان گرفتن پول خودمون برای یه جاسوس سوخته کار بدیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
فناوری
۱۹:۴۸ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
مبلغی پرداخت نکرده 530 میلیون دلار بدهی ما را که باید قبلا ازاد میکرد حالا در قبال ازادی یکی از جاسوسان پرداخت میکنه برای ساغر حتی 1 دلار پرداخت نکرده انگلیس باید این بدهی را پرداخت میکرد حالا در قبال ازادی یک جاس.س از ایران امتیاز گرفته و ازاد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
آن 11 تن طلای مقروض روس های جهان خوار سیر نشو که به کریمه جزیره هم رحم نمی کنند چی شد؟ هر چند انگلیس و روس هر دوشون اط یک قماشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
کاش بجای جاسوس گیری این اقتصاد خراب و این فقر کشور رو درست میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
کاش تو هم یک کمی فکر کنی و بعد دهن باز کنی. پسته بی مغز چون لب وا کند رسوا شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
یکی از عوامل خرابکاری های اقتصادی همین جاسوس های وطن فروش هستن
France
Olaghshenas
۱۵:۵۶ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
شما خبرنگاران جوان‌ که در مورد سن کهکشان مطلب مینویسید چگونه میتوانیدبه ایرانیان خارج از کشور افترای جاسوس بودن بزنید شما ها آیا واقعا خبر نگار و جوان هستید؟
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۱۷:۰۷ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
آقای خود شناس !!!
ظاهرا حتی در راستای همین خودشناسی هم چندان موفق نبوده ای !!!
سعی کن یک مقدار در مسیر خودشناسی که مسمای نامت هست بیشتر فکر و اندیشه کنی !!!
خیلی خیلی پرتی از مرحله واقعا !!!
تو فرانسه چی به خوردت دادن که اینجوری شدی ؟ آخیییی !!!
شاید در مصرف الکل و گوشت خوک و .... زیاده روی کردی موسیو !!!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی.
۱۸:۱۰ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام
شما از شاگردان زاغری هستید؟
یا از استادانش؟ که او را میشناسید....
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۳:۵۱ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
خیلی خوش خیالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
قشنگ معلومه یه ایرانی اینو ننوشته ....!
Lithuania
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
جای دیگه گفتید که ایشون 6 سال محکومیتش تموم شده بوده.
اگه محکومیتش تموم شده، چرا پول گرفتیم؟
اگه محکومیتش تموم نشده، چرا می گید علت آزادیش اتمام محکومیت بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
این آزادی رو با برگرداندن پول های بدهی انگلیس یکی کردن تا ایتجوری ظاهر سازی کنن که مثلا ما برای جاسوسامون هزینه میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۰۴ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
بخاطر این براشون این جاسوس با ارزش است که توی کارش حتما بسیار حرفه ایی و متخصص و خبره و از نخبگان بوده است و احتمالا اطلاعات بسیار خوبی و سری محرمانه بسیاری برای دولت انگلیسهای شیطان صفتان استعمارگران مخابره کرده و حتما هنوز هم اطلاعات بسیار ارزنده ایی دارد که برای دولت انگلیس انقدر ارزشمند است اگر نه یک شهروند عادی عوام الناس انگلیسی انقدرها ارزشی براشون ندارد . و السلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۱:۴۰ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
اما به نظر من انگلیس میخواد به جاسوسای کله گندش بگه ببین من برا یه مهره سوخته چقدر هزینه میکنم تو که دیگه جای خود داری .میخواد دل جاسوساشو قرص کنه . ایران نباید تحویلش میداد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۸ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
گل گفتی . تمام این کارها این بود که جاسوسهاش امید بده که هر جا گیر افتادن پشتشونه و آنها رو تنها نمی زاره.وباعث دلگرمی جاسوسهاش بشه.
آخرین اخبار