نماینده چابهار در مجلس:

سند توسعه سواحل مکران متولی مشخصی ندارد

سعیدی گفت: سند توسعه سواحل مکران متولی مشخصی ندارد؛ ابتدا نیروی دریایی، پس از آن وزارت دفاع و سپس به معاون اول ریاست جمهوری مسئولیت داده شد.

آقای معین الدین سعیدی گفت: در اسناد توسعه‌ای مانند توسعه محور شرق و توسعه سواحل مکران شرایط شرایط ژئوپلتیکی منطقه، موقعیت ترانزیتی و حمل و نقل و ظرفیت‌های بی‌بدیل کشاورزی، شیلاتی، گردشگری و نظامی مورد بررسی قرار گرفته اما متأسفانه بسیاری از کارگزاران دولتی، اعتقادی به آنها نداشته‌اند.

شورای عالی آمایش سرزمین ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸، سند توسعه منطقه ساحلی مکران را تصویب کرد. «اقتصاد سبز، متنوع و پایدار دریا محور، بر اساس جذب سرمایه های بیرونی و درونی و کاهش فقر درآمدی و تحقق عدالت» از اهداف این سند اعلام شده.

سند توسعه سواحل مکران در سیستان و بلوچستان همچنین بر توسعه این منطقه به عنوان یک شاهراه و با ﻣﺤﻮرﯾﺖ ﺑﺰرﮔﺮاه ﺳﺎﺣﻠﯽ تأکید کرده. این سند می‌خواهد زیرساخت‌های منطقه‌ای را تأمین کند و شبکه‌های یکپارچه بوم گردی تجهیز و توسعه پیدا کنند. به علاوه «تقویت سازوکارهای شفافیت و پاسخگویی نهادهای منطقه‌ای و محلی» در میان راهبردهای این سند توسعه‌ای اعلام شده است.

۳۲ درصد جمعیت مناطق شهری سیستان و بلوچستان در سکونتگاه‌های غیررسمی اسکان دارند

«توسعه محور شرق» به عنوان یکی از اسناد بالادستی سال ۱۳۶۷ تصویب شده و در سال ۱۳۸۱، هیئت دولت وقت آن را بازنگری کرد.

یک گزارش از معاونت اموراقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون در شهریور ماه پارسال گفته بخش مهمی از طرح‌های مصوب اسناد توسعه محور شرق اجرا شده اما «بخشی از اهداف و راهبردهای مصوب تحقق‌نیافته.»

در این پژوهش اعلام شده اگرچه سیستان و بلوچستان در دهه‌های پیش مورد توجه برنامه‌های توسعه‌ای و فعالیت‌های خیریه بوده است اما، باز هم درگیر فقر و محرومیت است و شاخص‌های مختلف آن در بدترین وضعیت میان استان‌های ایران قرار دارد.

مرکز آمار ایران گزارش داده سال‌های ۹۰ تا ۹۵ در استان سیستان و بلوچستان، ۱۱۲ هزار و ۵۰ نفر اقدام به مهاجرت کرده‌اند که ۴۷ درصد از کل مهاجرت‌ها در داخل همین استان اتفاق افتاده.

گزارش‌ها نشان می‌دهد «حاشیه نشینی» در سیستان و بلوچستان مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در پی داشته؛ بر اساس ارقام رسمی، ۳۲ درصد جمعیت مناطق شهری این استان در سکونتگاه‌های غیررسمی اسکان دارند.

اهداف سند توسعه محور شرق

«برقراری امنیت لازم در ابعاد مختلف (فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی) برای تسهیل فرآیند توسعه سیستان و بلوچستان» به عنوان یکی از محورهای توسعه در این سند بالادستی اعلام شده. همچنین «ایجاد تسهیلات و مشوق‌های قانونی برای جذب و تجهیز سرمایه‌های داخلی، خارجی و بومی خارج از کشور، تقویت و گسترش مناسبات فرهنگی و اقتصادی این استان با سطح ملی و ارتقاء سطح آموزش و آگاهی‌های اجتماعی زنان و سازمان‌دهی مشارکت آن‌ها در فرآیند توسعه سیستان و بلوچستان» بخش دیگری از اهداف اعلام شده در «توسعه محور شرق» است.

سند توسعه محور شرق برای استان سیستان و بلوچستان و پهنه شرقی کشور پیش بینی‌هایی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های زیربنایی، نهادی و سازمانی و قابلیت‌های حمل و نقلی کرده.

به علاوه «توسعه منابع انسانی سیستان و بلوچستان و ارتقاء سطح سواد و فرهنگ عمومی مردم با گسترش آموزش‌های ترویجی، عمومی، حرفه‌ای و تخصصی» هم از اهداف این سند توسعه‌ای بیان شده. این در حالی است که گفته می‌شود هنوز برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان امکانات ارتباطی مناسبی ندارند.

سند توسعه محور شرق تأکید کرده که «جریان ورود مواد مخدر و مقابله با سازماندهی ترانزیت و توزیع آن از مرزهای شرقی سیستان و بلوچستان» مهار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار