کدام دوربین ایرانی موقعیت تک‌تیرانداز‌های دشمن را افشا می‌کند؟

صنایع دفاعی کشورمان موفق شده تا دوربینی را طراحی کرده و بسازد که قادر است، موقعیت تک تیرانداز‌های دشمن را افشا کند.

اپتیک و صنایع وابسته به آن امروزه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در جهان محسوب می‌شوند. این اهمیت در حوزه نظامی بیش از بقیه است چراکه مشاهده و دقت بالای همه جزئیات برای فرماندهان بسیار اهمیت دارد. لنز‌ها و دوربین‌های مختلف ابزار اصلی این کار هستند.

 معروف‌ترین و پرکاربردترین اپتیک‌ها را باید انواع آمریکایی و اروپایی آن‌ها دانست. به علت ماهیت فعالیت‌های نظامی؛ دوربین‌های لیزری، دید در شب و حرارتی کاربرد‌های بیشتری در ارتش‌ها و نیرو‌های مسلح دارند. به همین دلیل هم بسیاری از ارتش‌های بزرگ جهان دانش اپتیک و ساخت دوربین‌های متفاوت را بومی‌سازی کرده‌اند.

استفاده از دوربین‌های لیزری و دید در شب به ویژه بین تک‌تیرانداز‌ها و فرماندهان بیشتر رواج دارد و باید فناوری آن‌ها بومی باشد. علت اصلی رواج این نوع از تجهیزات، قابلیت رصد مسافت‌های بیشتر و امکان کاربری در همه نوع شرایط آب و هوایی است.

در مقابل این نوع دوربین‌ها، تجهیزاتی طراحی و ساخته شده که وظیفه آن‌ها کشف و شناسایی موقعیت دوربین‌های دید در شب و حرارتی است. مکانیزم فعالیتشان هم این گونه است که اگر دشمن از دوربین‌های حرارتی یا لیزری استفاده کند، تجهیزات مذکور توان کشف آن‌ها را دارند. اهمیت به کاربردن چنین تجهیزاتی در نقطه‌ای است که قدرت شناسایی موقعیت تک‌تیرانداز‌های دشمن حتی با وجود استتار‌های مناسب نیز برای کاربر آن‌ها فراهم می‌شود.

نیرو‌های مسلح کشورمان نیز پس از پایان جنگ تحمیلی و با درک معایب نبود صنایع اپتیک بومی، فعالیت‌های خودکفایی را در این بخش آغاز کردند. نتیجه هم شد تولید طیف گسترده‌ای از دوربین‌های دید در شب، حرارتی، لیزری و بسیاری دیگر. البته همان طور که در متن هم اشاره شد، در کنار دارابودن تجهیزات مناسب برای رصد باید از تجهیزات دیگری هم استفاده کرد تا با دشمن در همین زمینه هم مقابله کرد.

به همین دلیل هم صنایع دفاعی کشورمان توانسته نوعی از دوربین را طراحی کرده و بسازد که قدرت کشف و شناسایی دوربین‌های حرارتی و لیزری دشمن را دارد.

دوربینی که موقعیت تک‌تیرانداز‌های دشمن را افشا می‌کند

وقتی تمام حرکت دشمن تحت رصد قرار دارد

دوربین لنزیاب لیزری RU-۱۵ یکی از تجهیزات بومی برای کشف و شناسایی دوربین‌های لیزری دشمن است. این وسیله می‌تواند تا در طیف ۸۳۰ نانومتری، انواع دوربین‌های فعال و غیرفعال را تا فاصله حدود ۱.۵ کیلومتری کشف و شناسایی کند.  

دیگر ویژگی تاکتیکی دوربین مذکور قدرت زوم ۳۴ برابر است، در واقع این دوربین از این طریق قادر به کشف و شناسایی موقعیت جغرافیایی انواع مختلف دوربین و تجهیزات اپتیکی و همچنین تک‌تیرانداز‌های دشمن است.

دوربینی که موقعیت تک‌تیرانداز‌های دشمن را افشا می‌کند

فرآیند عملکرد دوربین لنزیاب لیزری RU-۱۵ این گونه است که امواج ارسالی از سوی این دوربین در برخورد با سطوح مورد استفاده در لنز تجهیزات اپتیکی، به‌صورت یک لکه رنگی روی صفحه نمایش ظاهر شده و موقعیت دشمن کشف می‌شود.

سایر مشخصات فیزیکی و فنی آن نیز بدین شرح است؛ وزن ۲.۵ کیلوگرم، ابعاد ۱۰*۲۱*۲۶ سانتی‌متر، دمای عملکردی ۳۰ - تا ۵۰+ درجه سانتی‌گراد و منبع انرژی آن نیز یک باتری شارژی با مداومت کاری ۱۱۰ دقیقه، کاربری آسان، قابلیت نصب بر روی سه‌پایه، فناوری OLED و استاندارد نظامی MIL-STD-۸۱۰ F.

دوربینی که موقعیت تک‌تیرانداز‌های دشمن را افشا می‌کند

اهمیت استفاده از دوربین لنزیاب لیزری چیست؟

در بیان اهمیت استفاده از دوربین لنزیاب لیزری علیه دشمن باید گفت؛ از آنجایی که در بسیاری از عملیات‌های تروریستی از تک‌تیراندازهایی با دوربین‌های حرارتی و دید در شب استفاده می‌شود، باید برای مقابله با آن‌ها مجهز به چنین وسیله‌ای بود. 

همان طور که در تصاویر بالا هم مشهود است، در بسیاری از اوقات تک‌تیرانداز‌ها در یک خودرو پنهان هستند تا عملیاتشان را انجام دهند. یا اینکه در داخل یک ساختمان و آماده برای شلیک از داخل یک سنگر یا یک کلبه چوبی جنگلی. پس باید برای مقابله با چنین تهدیداتی از چنین تجهیزاتی استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
بسیار هم عالی خسته نباشن ولی بهتر است دوربین به شکا پریسکوپ طراحی شود تا استفاده کننده در امنیت باشد و از دید تک تیراندازان در امان باشد و بتواند در ایمنی کامل به رصد منطقه ادامه دهد
Iran (Islamic Republic of)
Djamshid
۰۱:۱۵ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
زنده باد ایرانی وطن پرست لعنت به وطن فروش ۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
قنبر
۰۱:۱۴ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
سلام خسته نباشید لطفا دعوا به خاطر یک دوربین نکنید از هم دیگه سوال کنید شما امروز مرغ خریدید کیلوی چند خیلی بهتره ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
چه ربطی داشت. بهترکه توهم نظر ندی سنگینتری. ایران هیچ وقت امنیت روفدای مرغ واقتصادش نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
آیا این وسیله به اندازه کرونا یاب پیشرفته است ؟از آن پیشرفته تر است؟؟ اندکی پسرفته تر است؟!! ممنون از راهنمایی تان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
متاسفم برای برخی ها که در تحلیل کردن مسائل به اندازه یه مرغ نمیفهمند و فکر میکنند بیشتر از همه میفهمند و اصرار هم میکنند روی نفهمیشون
و خوشحالم برخی رو میبینم که واقعا فهمیده هستند و وقتی نظراتشون رو ادم میخونه حظ میکنه . در کل ادم های فهمیده یکم کمیاب هستند ولی خدا رو شکر دارن بیشتر میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
خب دقیقا از همین روش خودشم شناسایی میشه
Iran (Islamic Republic of)
فریبرز
۱۸:۳۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
درود خدا بر نیروهای مسلح ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
پایگاه عین الاسد هم که ازقبل از طریق دولت عراق اطلاع داده بودن خالیش کرده بودن درواقع بزرگترین ضربه را با ازدست دادن سردار شهید سلیمانی وهمراهان شهیدش خوردیم ولی پاسخی ک دادیم اصلن دراون حد واندازه نبود ونیست سالها وشاید قرنها باید بگذره تا وطن ما چنین نابغه نظامی دوباره داشته باشه یادمه ترامپ بعداز موشکباران عین الاسد با خونسردی وتمسخر گفت همه چی مرتب و خوبه ساختمان ها وتاسیسات را دوستان میشه دوباره ساخت دوربین میشه ساخت وانواع سلاح را ولی چه کسی میتونه دوباره سردار سلیمانی که بحق مهره قدرتمندی برای ما بود بسازه؟ازدست دادنش یه فاجعه بود برای کشورمون یادمه فرمانده محترم سپاه در جمع مردم عزادار کرمان وپشت تریبون میگف انتقام میگیریم سخت سنگین سریع وکوبنده و... پس کو؟چی شد؟ضربه با هماهنمی قبلی چه فایده داره مثل اینه توی دعوا یکی ب اون یکی بگه حواست باشه الان میخام بزنم زیرچشمت خب معلومه جا خالی میده این وسط با عواطف واحساسات عوام بازی شد دوربین ضد لنز درجای خودش خوبه ولی کمی واقع بین باشیم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
شما این دوربین را داشتید // و دانشمند عزیزمان شهید فخرایی را با تیر بار اتو ماتیک به کمینش نشستن و ترور کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
از این دوربین ها فقط در میدان جنگ استفاده میشه
دوم اینکه رژیم صهیونیستی تاوان جنایت های خود را خواهد دید
Iran (Islamic Republic of)
مظفری
۱۳:۵۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام‌‌اینکه‌هرقدرتی‌را‌که‌درجنگ‌داریم‌افشا‌میکنیم‌سیاست‌درستی‌نیست‌ودر‌عین‌حال‌‌بازدارنده‌هست‌‌......کارتهای‌مهم‌را‌کمتر‌نشان‌
دهیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دوربین چینی با کد جدید و ایرانی شده!!!!
قهرمان دروغ نگو!!!!!!
GS-15LF برای شرکت چینی Gatherstar Technology(HK) CO., Limited


http://www.gatherstarhk.com/zhanshi-x.php?id=137&d=8&x=0
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۰۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
بین ما و چین فرقی نیست // 25 سال پیمان اخوت بستیم بهشون شیر و مشتقات لبنی بدیم اونا هم بهمون تجهیزات میدن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
چرا چرت و پرت میگید وطن فروش ... اگه ایران به این قدرت نرسیده بود چرا امثال آمریکا و اسراییل و شما ها مثل ... از ایران میترسید ؟!!!. پایگاه آمریکا یا اسراییل رو میزنه .. کسی جرات نمیکنه کاری کنه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
پایگاه اسراییل و امریکا رو میزنه و کسی جرعت.....
میشه بفرمایید در این چند نوبت زدن پایگاه های امریکا چه میزان خسارت و علی الخصوص چه تعداد تلفات وارد کردیم
و اساسا یک کشور با اقدامات غیر انقلابی و بلعکس عاقلانه چه پاسخی باید بده وقتی تلفاتی ندیده و خسارات مادی رو هم در مآخذ چندبرابر از دارایی های بلوکه شده بر میداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
چرت نگو بچه بیاپائین دوباره متن رو بخون ببین چی نوشته. خب اسکل دوربین دید درشب یاحرارتی که نیست. این آشکارساز دوربینهای حرارتی وغیره هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
حقوق باز نشستگان تامین اجتمایی زیرخط فقر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
هروقت صنایع دفاع چیزی رونمایی میکنه بعضیها فشارمیادبهشون بخاطرهمین میزنندبه خاکی. البته پمادش هم میتونی براسوزش استفاده کنین. درک میکنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
ما که در سربازی هم هرچه اسلحه دیدیم ارم شیر و خورشید داشت در کل همش حرف هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
احتمالا ۵۰ سال قبل رفتی سربازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
یعنی واقعا انتظار داشتی تحهیزات حساس و مهم رو به سرباز صفر کیلومتر از نظر نظامی بدن؟؟ هرچی تحهیزات دور انداختنی و بی‌کاربرد در جنگ رو میارن می‌دن دست سربازها که آشنا بشن خراب هم شد، شد.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۲۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
احسنت آفرین مرحبا درود خداقوت بر دانشمندان مهندسین خردمندان بصیران پژوهشگران تلاشگران قدرت افزایان عرصه های نظامی جنگی ایران اسلامی عزیزمان باد اینگونه دوربینها و دوربینهای مادون قرمز دید در شب و دوربینهای حرارت یاب بسیار راهبردی و کاربردی هستند و در همه میداتها می شود ازش استفاده کاربردی کرد از میدانهای محافظت از شخصیتهای ارزشی در اماکن شلوغ تا میدانهای جنگی . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۰۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
ورزشکاررررران،دلاورررررران
پیروز باشیددددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دشمن اصلی ایران، اختلاس گران،، خرافات جهل، غارتگران، و نفوذی های روس و انگلیس است،، دوربین هست آنها را در داخل شکار کند؟؟ بله فضای مجازی که حمله کردند به آن برای بستنش
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۱۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دلاور مردان عرصه و صنعت دفاعی : همه درد و بلایتان بخورد بر سر مدیران و سیاست گذاران وقیمت گذاران صنعت خودرو کشور.
Iran (Islamic Republic of)
جانسون
۱۰:۱۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
این خبر که مال سال ۹۶ بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
در جنگ های کلاسیک که نیروی انسانی مهمترین نقش را دارد تک تیراندازان مهم و اثر گذار هستند ولی در جنگ های مدرن که ادوات الکترونیک و پهبادها از راه دور هدف ها را نابود میکند این دوربین عملا کابردی ندارد . امروزه ارتش های مدرن نیروی زمینی را وارد جنگ نمی کنند بلکه از راه دور هدف را نابود می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دوست عزیز بنظر شما که میگید جنگها مدرن شده.امروزه نیروهای پیاده روسی توی اوکراین چه غلطی میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
متن درست بخون برای تشخیص تک تیراندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
نیروهای روس تو اکراین یا بهتره گفت تو باتلاق اکراین افتادن تو تله آمریکا که بدون شلیک یک گلوله مستقیم اما وایتکس پاشیده به کل هیمنه و هیبت و اعتبار ارتش روسیه و روسیه رو با بحران اقتصادی و اعتباری نفسگیر کرده
در جواب اونی که گفت پس روسیه تو اکراین چه غلطی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ
۱۶:۵۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام. مگر ارتش امریکا مدرن نیست؟ چرا نیروی زمینی خود را به افغانستان وارد و با فضاحت فرار کرد؟
در جنگ شهری اهمیت تک تیر اندازان انکار نا پذیر است. ولنز یاب هم اهمیتش زیاد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
امیدوارم کاربردی باشه ، یا نه هم که تکنو لوژی خریداری شده از چین و روسیه باشه !
مثل خودرو که ملی و خودکفایی داخلی می گفتن هست ،آخرش معلوم شد قطعاتش بیشترش از چین وارد می شد ، به مردم دروغ نگید تا مردم به شما اعتماد داشته باشن
-
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
لطفا تو. صنعت خودرو هم ورود کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
خدایی عکس رو نگاه کن ماشین تو عکس از پراید قدیمی تره صنعت خودرو باید به روز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
آفرین
Germany
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دودبین پراید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
همین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
دستتو بذار رو زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
باتوجه باینهمه اختراع وابتکار ونوآوری تسلیحات خودخواسته جهادخودکفایی کشور ودوربینهای دیددرشب وروز چگونه اسراییل رژیم کودک کش توانست از شهراربیل عراق ومرز کرمانشاه پادگان نظامی ماهیدشت سپاه را باپهباد طوری بمباران نمود که چهارجهت اصلی استانهای همجوار دچار لرزش گردید که همگان فکرمیکردند زلزله آخرالزمانی 14ریش تری اومده و بعد تـوجیه شدند صیحه آسمانی ـرعدوبرق الهی بوده وسپس کتمان وانکار. کردید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
این صدایی که می فرمائید ۲۶ دی ماه بود ولی مقر ماهیدشت ۲۵ بهمن بود ,اون صدا رعد و برق که می‌فرمائید ربطی به ماهیدشت نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
موقعیت دقیق تیرانداز رو فقط با دوربین مادون قرمز و سیستم منشا صدا یاب و رادار ردیاب گلوله بصورت ترکیبی میشه پیدا کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
با قرار گرفتن سه میکروفن درسه نقطه وایجاد حرکت نمایشی! برای اولین شلیک توسط تک تیرانداز بلافاصله با یک محاسبه دقیق توسط نرم افزار موقعیت دقیق تک تیرانداز بدست میاید که با شلیک اولین خمپاره درمختصات ارائه شده تک تیراندازدشمن به فنا میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
اگه ترقه بود چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
بهتر بود این دوربین ها روی انواع پهپاد ضد تک تیرانداز نسب شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
سربلد و پاینده باشی ای ایران سلامی
آخرین اخبار