همکاری مشترک آمریکا، انگلیس و استرالیا در زمینه سلاح‌های مافوق صوت

ائتلاف دفاعی «آکوس» با همکاری در زمینه سلاح‌های مافوق صوت و قابلیت جنگ الکترونیک موافقت کرد.

در بیانیه مشترک مقامات آمریکا، انگلیس و استرالیا آمده است: «ما امروز متعهد شدیم که همکاری سه‌جانبه جدیدی را در زمینه مافوق صوت، قابلیت‌های جنگ الکترونیک و تعمیق همکاری در زمینه نوآوری‌های دفاعی آغاز کنیم. این ابتکارات به تلاش‌های ما برای تعمیق همکاری در زمینه قابلیت‌های سایبری، هوش مصنوعی، فناوری‌های کوانتومی و توانایی‌های دریایی می‌افزاید. واشنگتن و لندن از پیشرفت برنامه زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا ابراز خرسندی می‌کند و سه کشور در سایر زمینه‌ها نیز همکاری خواهند کرد.»

توسعه همکاری‌های سه کشور در جریان پیمان «آکوس» در سپتامبر سال گذشته صورت گرفت که به موجب آن استرالیا قرارداد یک زیردریایی فرانسوی را لغو و با آمریکا و انگلیس قرارداد امضا کرد. این اقدام کانبرا به روابط استرالیا و فرانسه آسیب زد و باعث خشم امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه شد.

آمریکا و استرالیا در حال حاضر یک برنامه تسلیحات مافوق صوت به نام SCIFiRE دارند و مقامات انگلیسی گفتند که اگرچه لندن در این مرحله به این برنامه نمی‌پیوندد، اما این سه کشور با هم در تحقیق و توسعه در این حوزه همکاری خواهند کرد تا توانایی‌های خود را افزایش دهند.

دولت بایدن در حال سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه موشک‌های مافوق صوت است که با سرعت ۵ برابر صوت حرکت می‌کنند. حمله روسیه به اوکراین نگرانی‌ها در مورد امنیت اروپا را تشدید کرده است.

چند روز پیش، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که ارتش این کشور آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای «مینوتمن ۳» را به دلیل کاهش تنش هسته‌ای با روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین لغو کرده است. پنتاگون، برای اولین‌بار ماه گذشته پس از این‌که روسیه نیرو‌های هسته‌ای خود را در حالت آماده‌باش قرار داد، آزمایش این موشک را به تأخیر انداخته بود.

با این وجود، یک مقام پنتاگون، روز گذشته اعلام کرد که واشنگتن در اواسط ماه گذشته و در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین، یک موشک مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرده است.

به گفته سرویس تحقیقات کنگره آمریکا، روسیه پیشرفته‌ترین کشور در این زمینه است، چین نیز به شدت در حال توسعه این فناوری می‌باشد. این سرویس قبلاً نیز اعلام کرده بود که فرانسه، آلمان، استرالیا، هند و ژاپن روی مافوق صوت کار کرده و ایران، رژیم صهیونیستی و کره جنوبی هم تحقیقات پایه‌ای روی این فناوری را انجام داده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
استاد باشارماز
۱۰:۳۳ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
زنده باد ایران خودمون.
آخرین اخبار