هانس گروندبرگ: سازمان ملل توانایی ارائه ضمانت برای آتش‌بس یمن را ندارد

نماینده ویژه سازمان ملل اعلام کردکه سازمان ملل توانایی ارائه ضمانت‌های آتش‌بس را ندارد، و مسئولیت آن بر عهده طرفین درگیری است.

هانس گروندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل، با بیان اینکه دستیابی به صلح در یمن نیازمند اراده سیاسی است اعلام کرد که مسئولیت پایبندی به آتش بس بر عهده طرفین درگیری است.

 به گزارش الجزیره، گروندبرگ آتش بس موجود را گامی مهم، اما شکننده توصیف کرد و گفت: «رایزنی‌ها تا پایان ماه می برای تکمیل گفتگو و دستیابی به یک راه حل سیاسی که به جنگ پایان می‌دهد ادامه خواهد داشت. این فرصت مهم و نادریست که اکنون در اختیار یمنی‌ها و علاقمندان به صلح در یمن قرار گرفته است و می‌توان آن را بعداً تمدید کرد. آتش بس نیاز به تعهد طرفین دارد.»

او با بیان اینکه مشتاقانه منتظر بازدید از صنعاست، اعلام کرد که آتش بس نیازمند تعهد طرفین است و موضوع زندانیان در فهرست اولویت‌های آن‌ها قرار دارد و با طرف‌های درگیری برای حل این موضوع و آزاد سازی خبرنگاران در حال کار هستند.

نماینده سازمان ملل با اشاره به اینکه هیچ نظارتی بر آتش بس وجود ندارد و مسئولیت آن بر عهده طرفین درگیری است، تایید کرد سازمان ملل توانایی ارائه ضمانت‌های آتش‌بس را ندارد، اما ما روی تنش‌زدایی و کاهش تنش کار میکند.

او با بیان اینکه مواردی از نقض آتش بس (از سوی ائتلاف متجاوز) نیز دیده شده است، هدف این آتش بس را پس از سال‌ها درگیری فراهم کردن فضایی برای کمک‌های بشردوستانه و ایجاد فضایی برای گفتگوی سیاسی عنوان کرد.

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن سیزدهم فروردین اعلام کرد آتش بس بین صنعاء و ائتلاف سعودی به اجرا درآمده و به موجب آن همه عملیات‌های نظامی برای مدت دو ماه متوقف می‌شود.

بر اساس بند‌های این توافق، ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده می‌شود و هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می‌شود. از جمله دیگر بند‌های این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار