پاسخ چین به حمایت تسلیحاتی آمریکا از تایوان

پکن ضمن محکوم کردن مداخله آمریکا در امور کشورها، متعهد شد در برابر فروش موشک‌های پاتریوت آمریکا به تایوان، اقدامات قاطعانه‌ای اتخاذ کند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت که اقدامات آمریکا به طور جدی حاکمیت، امنیت و منافع چین را تضعیف می‌کند و به روابط پکن و واشنگتن و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان آسیب می‌رساند.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن انتقاد از مداخله آمریکا در امور داخلی چین از این کشور خواست به توافقاتی که در سه بیانیه مشترک منعقد کرده، به ویژه بیانیه ۱۷ اوت، که در آن متعهد شده به حمایت نظامی از دولت تایوان پایان دهد، احترام بگذارد.

روز سه‌شنبه، وزارت امور خارجه آمریکا مجوز فروش تجهیزات سامانه دفاع هوایی پاتریوت به ارزش ۹۵ میلیون دلار به تایوان را صادر کرد.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد این بسته تصویب شده شامل آموزش، برنامه‌ریزی، به میدان آوردن، استقرار، عملیات، حفظ و نگهداری سامانه دفاع موشکی پاتریوت و تجهیزات مربوطه است.

دفتر ریاست‌جمهوری تایوان در خصوص مجوز جدید آمریکا گفت این سومین فروش تسلیحات از زمان روی کار آمدن دولت بایدن و نشانگر ماهیت «خدشه‌ناپذیر» روابط میان دو کشور است.

از زمانی که روسیه عملیات ویژه خود را در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آغاز کرد، مقامات آمریکایی خواستار تقویت دفاعی تایوان شدند و ادعا کردند که چین به زودی می‌تواند به این جزیره خودمختار حمله کند. با این حال، پکن گفته است که این دو وضعیت به هیچ‌وجه شبیه هم نیستند، زیرا تایوان بخشی از چین است.

از ۵ اسفند تاکنون، تقاضای سیاسی واشنگتن برای کمک‌های نظامی بیشتر به تایوان افزایش یافته و سیاستمداران و فرماندهان آمریکایی هشدار داده‌اند که چین می‌تواند از بحران اوکراین برای راه‌اندازی عملیات خود برای بازپس‌گیری تایوان استفاده کند. در مقابل، پکن این اتهامات را محکوم و رد کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۲۳:۳۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
امریکا برگ برنده ای ندارد که رو کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
تایوان = غلام زر خرید آمریکا
آخرین اخبار