گامی در جهت شفاف‌سازی و عدالت

نمایش نامحدود مظنه‌ها در بورس اجرایی شد

پس از نزدیک به دو دهه، دسترسی خریداران حقیقی به تمامی سفارشات خرید و فروش در بورس فراهم شد.

با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، معامله‌گران آنلاین هم‌اکنون به تمام مظنه‌های خرید و فروش در سامانه‌های معاملاتی برخط کارگزاران دسترسی دارند.

طبق اعلام مدیران این سازمان، چنین اقدامی دارای مزیت‌هایی از جمله افزایش شفافیت، جلوگیری از دستکاری قیمت‌ها توسط حقوقی‌ها، رفع تبعیض و بی‌عدالتی، کاراتر شدن تابلوخوانی و تحلیل‌پذیرتر شدن قیمت‌های سهام، ممکن شدن تحلیل عمق بازار و از بین رفتن تبعیض به نفع سهامداران خُرد است.

از ۱۵ فروردین، برخی کارگزاری‌ها نمایش نامحدود مظنه را برای همه سهامداران فعال کرده‌اند و به نظر می‌رسد سایر کارگزاری‌ها هم موظف شده‌اند هرچه سریعتر این امکان را که طی سال‌های اخیر یکی از مطالبات سهامداران بوده، فراهم کنند.

به گفته سید مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش از این، عمق مظنه را صرفا کارگزاری‌ها و بازارگردانان می‌توانستند ببینند و سهامداران فقط امکان مشاهده ۵ مظنه برتر را داشتند.

این اقدام سازمان بورس در پی درخواست رئیس قوه قضاییه در دیدار ۲۰ آذر پارسال با هیئت مدیره این سازمان صورت گرفت. حجت الاسلام‌ محسنی اژه‌ای در این دیدار گفت دسترسی محدود سهامداران به عمق مظنه سبب ایجاد رانت و فساد شده و صندوق‌ها به جای کد بورسی خود صندوق، با کدهای حقیقی که در صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در بورس شرکت می‌کنند یا کدهای حقیقی صندوق را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و آن‌ها در بورس شرکت می‌کنند.


بیشتر بخوانید:
افزایش عمق مظنه‌ها ارتباطی با فشار بر هسته معاملات بورس ندارد


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
ما تو ایی اوضاع اسفناک اقتصادی دوس داریم سهاممون بفروشیم لطفا مث قبل سامانه واس فروش فعال شود بهتر از این ک سالیانه مث گداها دو ریال بهمون بدین مگ حق مردم نبس شما آزاد کنید چیکار ب بقیش دارید ک ب سودمون یا ضرر ....مردم تو بورس بیچاره کردین اموالشون خوردین دزدای لعنتی خدا ازتون نگذره همجای دنیا مردم سرمایه گذاری میکنن ک سود کنن تو ایران دولت پولای مردم بدبختو میکشه بالا ....
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۲:۵۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
نمایش مظنه چه دردی از سهامدار زیان دیده دوا میکنه؟؟؟
۷۰ ۸۰ درصد زیان سهامدار رو جبران کنن... زندگی ملت رو داغون کردن شما از مظنه میگی ؟ از بدبختی سهامدار خبر بذارید
Iran (Islamic Republic of)
hop
۲۰:۳۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
کشور ما الان بیشتر از اینکه به دلار یا توافق احتیاج داشته باشه به اعتماد وشفافیت احتیاج داره اونم در همه عرصه ها بخصوص اقتصاد.
امیدوارم از این نوع شفافیت ها بیشتر ببینیم امسال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
به جای این نمایش های بی تاثیر و مسخره فکری به حال سهامداران زیان دیده پالایش بکنید
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۵:۳۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
سلام ،

یعنی چی ؟
شفاف تر بورسم ، مظنه چیست ؟
Singapore
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
این که قبلا برای حقیقی ها فعال بوده من دو ساله که اومدم بورس سفارشات حقیقی و حقوقی ها رو میتونم ببینم که مثلا حقیقی ها و حقوقی هاچقدر فروختن یا خریدن در کارگزاری آگاه هستم اگه اشتباه میگم تصحیح کنید
Singapore
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
این که قبلا برای حقیقی ها فعال بوده من دو ساله که اومدم بورس سفارشات حقیقی و حقوقی ها رو میتونم ببینم که مثلا حقیقی ها و حقوقی هاچقدر فروختن یا خریدن در کارگزاری آگاه هستم اگه اشتباه میگم تصحیح کنید
Iran (Islamic Republic of)
پیگیری کنید
۱۲:۰۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
کی دولت اساسنامه صندوق پالایش و دارایکم را اصلاح میکند تا سهامداران از ضرر خارج شوند و قیمت سهام به قیمت ناو برسد.لطفا از مسئولان پیگیری کنید.قرار بود پارسال این اساسنامه در دولت تصویب شود چرا اینهمه تاخیر میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
سهامدار
۱۱:۴۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
خواهشا این موارد را پیگیری کنید. لطفا شرکتهای بورسی را ملزم کنید سود همه سالهای گذشته سهامداران را امسال واریز کنند.سودهای زیادی در حساب شرکتها رسوب کرده و ارزش آنها به مرور زمان کم شده و شرکتها اصلا اهمیتی به حقوق سهامداران خود نمیدهند و فقط فکر منافع خودشان هستند.این جزو حق الناس است.و به نوعی سو استفاده از سرمایه و سودهای مردم است. امور سهام بعضی شرکتها اصلا جوابگو نیستن.بخصوص شرکتهای فرابورسی و بازارپایه اصلا کسی جواب تلفن سهامدار را نمیدهد.چرا تلفن امور سهام در سایت tsetmc به روزرسانی نمیشود؟ زمان واریز سود بعد از مجامع هم کوتاه تر شود بهتر است.چرا 8 ماه مردم معطل سود شوند؟چرا یک هفته ای واریز نمیکنند؟همه سیستم های بانکی آنلاین شده.اینهمه تاخیر در پرداخت سود سهامداران چه توجیه ای جز فساد و رانت دارد؟ این موارد جزو حقوق چند میلیون سهامدار است. باتشکر از پیگیری هاتون.
آخرین اخبار