جلوگیری از برداشت غیرمجاز ۸ میلیون متر مکعب آب در گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در سال گذشته از برداشت غیرمجاز ۸ میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی استان جلوگیری شد.

سید محسن حسینی گفت:در سال گذشته، ۵۲۹ حلقه چاه غیر مجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان مسدود شد.

او گفت: وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از آن‌ها مشکل بزرگی است که هم آب خوان‌ها را مورد تهدید قرار داده و هم منافع دارندگان چاه مجاز که در زمینه‌های اقتصادی سرمایه گذاری کرده اند را با مشکلات اساسی مواجه می‌کند.

حسینی گفت: در سال‌های اخیر فشار به منابع آب زیرزمینی کشور برای تأمین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و بهداشت، فضای سبز، صنایع و خدمات و.. افزایش یافته به طوری که آب استحصالی از چاه‌ها بسیار بیشتر از ظرفیت آب تجدیدپذیر آبخوان‌ها بوده است.

او گفت: همین امر منجر به نزول سطح آب زیر زمینی  و بروز اثرات مخرب از جمله خشک شدن قنات ها و چشمه‌ها، پمپاژ آب از اعماق زیاد از طریق چاه‌های عمیق با هزینه برق بالا، شور شدن آب استحصالی از چاه‌ها، بایر شدن زمین‌های زراعی، فرونشست زمین و ایجاد فروچاله در برخی مناطق  شده است.

حسینی گفت: نیاز است در صیانت از منابع آب زیرزمینی و مبارزه با آبخوان خواری تلاش‌ها و جدیت بیشتری صورت گیرد.

او گفت: همچنین با توجه به کاهش بارش‌ها در سال جاری و تداوم خشکسالی، لازم است حتی برداشت آب از چاه‌های مجاز هم بیشتر کنترل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار